ماه گذشته آزمون کنکور در شرایط کرونایی برگزار شد تا یکبار دیگر دانش‌آموزان با حضور در آزمون نفسگیری به رقابت بپردازند.

تک رقمی ها

همشهری آنلاین_ ثریا رزوبهانی:  با اعلام نتایج کنکور، آن دسته از دانش‌آموزانی که برای موفقیت در این آزمون تلاش کرده بودند، سرانجام نتیجه ماه‌ها تلاش خود را مشاهده کردند. افرادی که برای آینده خود اهدافی را در نظر دارند، می‌کوشند تا با برنامه‌ریزی به خواسته‌هایشان برسند. دانش‌آموزان برتر آزمون کنکور منطقه نیز با تلاش و برنامه‌ریزی غول کنکور را بر زمین زدند و با کسب رتبه‌های برتر توانستند توانایی‌های خود را نشان دهند. برخی از این دانش‌آموزان رتبه‌های تک، ۲ و ۳ رقمی این آزمون را کسب کردند و اکنون برای انتخاب رشته تحصیلی و آینده علمی‌شان تلاش می‌کنند. آنها نشان دادند امکانات آموزشی منطقه چندان هم ضعیف نیست. به بهانه موفقیت‌شان در کنکور با آنها به گفت‌وگو نشستیم تا رمز موفقیتشان را از زبان خودشان بشنویم و هم‌چنین نظراتشان را درباره داشته‌ها و کمبودهای منطقه جویا شویم.

تـک رقـمی‌ها
  آرتین معتبری/ رتبه 3 زبان خارجی
 رشته مورد علاقه/ پزشکی و زبان خارجی
  • می‌خواهم پزشک خوبی برای مردم باشم

اغلب برای پشت کنکوری‌ها و شهروندان این سؤال پیش می‌آید که برای موفقیت در کنکور باید روزی چند ساعت درس خواند؟ این همان سؤالی است که در نشست با افتخارآفرینان منطقه از آنها پرسیدیم. پاسخ‌هایشان متفاوت است. اما همه آنها بر این باورند در درس خواندن کیفیت مهم است، نه کمیت. «آرتین معتبری»، نفر سوم رشته «زبان‌های خارجی» در این‌باره می‌گوید: «مهم نیست که روزی چند ساعت درس می‌خوانید، بلکه اینکه چگونه می‌خوانید، مهم است. وقتی با تمرکز و دقت درس بخوانید از کوتاه‌ترین زمان، بهترین استفاده را دارید. من از ۱۰ سال پیش آموختن زبان را آغاز کردم و در سال‌های اخیر برای رسیدن به هدفم مصمم‌تر قدم برداشتم.

من امسال در ۲ رشته «تجربی» و زبان در کنکور شرکت کردم و توانستم رتبه ۳ کشوری و رتبه یک منطقه رشته زبان خارجی را کسب کنم. با توجه به علاقه‌ام رشته «پزشکی» را در اولویت‌های انتخاب رشته‌ قرار می‌دهم. هم‌چنین‌درصدد و تلاش هستم به همراه آن، یک رشته مربوط به زبان را هم انتخاب کنم. در راه رسیدن به موفقیت، خیلی‌ها حامی من بودند و این‌گونه نبود که بگویم فقط خودم به سراغش رفته باشم. خانواده‌ام مهم‌ترین و نخستین حامی من بودند. به‌ویژه مادرم که زمینه درس خواندنم را برایم بسیار هموار کرد. هم‌چنین مدیریت مدرسه، معلمان و کادر آموزشی از دیگر عوامل دخیل در این موفقیت هستند. زحمتی که آنها می‌کشیدند، سبب شد تا انگیزه و آرامش بگیرم. به همین دلیل دلم می‌خواست آنها را خوشحال کنم. برای مثال، آقای «جلالی» از معلمان خوبی است که با وجود ابتلا به «کرونا» و شرایط جسمی نامناسب به سؤالاتم پاسخ می‌داد و هدایتم می‌کرد.

در واقع حمایت و روحیه بخشی معلمانم برای ادامه کار، به من چندین برابر انگیزه داد و تشویق می‌شدم تا بیشتر تلاش کنم. از سوی دیگر به سبب علاقه‌مندی‌ام به زبان خارجی در کلاس‌های آموزشی شرکت کردم تا سطح زبانم را ارتقا دهم. همه این تجربیات و تلاش‌ها دست‌به‌دست هم داد تا بتوانم به موفقیتی که می‌خواستم، برسم.» آرتین اینترنت را وسیله‌ای کاربردی و کمکی برای کنکوری‌ها می‌داند: «متأسفانه در این ۲ سال به موجب شرایط کرونایی، کمتر دانش‌آموزی از کتابخانه‌ها استفاده کرد و اغلب خودشان کتاب‌ها را تهیه می‌کردند. در کنار مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌ها، منابع دروس را به آسانی می‌توانستم در اینترنت پیدا کنم و اگر درباره کلمه یا موضوعی اطلاعات بیشتری می‌خواستم یا ابهامی وجود داشت با یک جستوجو ساده، دامنه بزرگی از اطلاعات در اختیارم قرار می‌گرفت.

به همین دلیل این تکنولوژی برای افراد کنکوری بسیار مؤثر و کابردی است.» او درباره آینده‌اش می‌گوید: «من برای آینده‌ام چشم‌اندازی را ترسیم کرده‌ام و آن فارغ‌التحصیل شدنم در رشته پزشکی و کمک به همنوعانم است. می‌خواهم به مردم خدمت کنم و پزشک خوبی برای آنها باشم و فاصله‌ای را که معمولاً بین پزشک و بیمار وجود دارد، از بین ببرم و رابطه صمیمی‌تری با بیمار داشته باشم. هم‌چنین با ترجمه مقالات علمی بتوانم اطلاعاتم را به روز نگه دارم.»

تـک رقـمی‌ها
آرین آور/ رتبه 6 تجربی
 رشته مورد علاقه/ پزشکی
  • با حمایت خانواده و اولیای مدرسه موفق شدم

حضور در ماراتن نفسگیر کنکور و رقابت با هزاران دانش آموز، کار سخت و دشواری است. اغلب، دانش‌آموزان برای رسیدن به نتیجه دلخواهشان روش و برنامه‌های مختلفی را پیش می‌گیرند. آرین بر این باور است که برای موفقیت در آزمون کنکور از امکانات مختلفی کمک گرفته است. او درباره مراکز آموزشی مختلف که با تبلیغ‌های خود تلاش می‌کنند تا دانش‌آموزان را به سوی خود جذب کنند، می‌گوید: «رشته مورد نظرم پزشکی دانشگاه «تهران» است. متأسفانه هیچ اعتمادی به مؤسسه‌های آموزشی نیست. بیشتر این مراکز با سوء‌استفاده از شرایط دانش‌آموزان کنکوری، مبالغ بالایی پیشنهاد می‌دهند. باور دارم برای موفقیت در کنکور تلاش فرد شرط است. چه بسا برخی از افراد با استفاده از کلاس‌های این مؤسسه‌ها هم نتوانستند رتبه خوبی در کنکور کسب کنند.»
آرین‌آور به دانش‌آموزان توصیه می‌کند در سال‌های کنکور، کتاب‌های درسی را مرجع قرار دهند: «من از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده می‌کردم، اما نیازی به استفاده از کلاس تقویتی نداشتم، چون سطح مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کردم، بسیار بالا بود و در ایام تعطیلات کرونا نیز معلمان و مربیان آموزشی با من همکاری تنگاتنگی داشتند. به باور من برای موفقیت در کنکور، مطالعه دقیق کتاب‌های درسی کفایت می‌کند. برای همین استفاده از کتاب‌های کمک درسی پیشنهادی مدارس برای موفقیت در کنکور مؤثر است. موضوعی که باید به داوطلبان کنکور سال‌های آتی بگویم این است که ساعت‌های بیشتر مطالعه، منجر به موفقیت در آزمون نمی‌شود و کمیت بهتر از کیفیت است. تلاش پدر و مادرم، سخت‌کوشی معلمان و مسئولان در موفقیت من بسیار مؤثر بود که جا دارد از زحمت‌های این بزرگواران تشکر کنم.»

کد خبر 623309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha