تغییر رویکرد مدیریت شهری در پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های شهری معمولاً بر اساس شرایط موجود و نیازهای شهروندان است تا اولویت با خواست ساکنان مناطق و محله‌ها باشد.

علی‌الله سلیمی

همشهری آنلاین- علی الله سلیمی: تغییر رویکرد مدیریت شهری در پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های شهری معمولاً بر اساس شرایط موجود و نیازهای شهروندان است تا اولویت با خواست ساکنان مناطق و محله‌ها باشد. برای این منظور، اخیراً شاهد اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌های مختلف شهر هستیم که طی آن، نیازهای به ظاهر کوچک اما پر اهمیت در محله‌ها شناسایی و بر اساس آنها، در کمترین زمان ممکن طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط طراحی و اجرا می‌شود. این رویکرد از آنجا نشئت می‌گیرد که در دوره پنجم مدیریت شهری، اجرای پروژه‌های بزرگ در دستور کار نبود و مدیران تصمیم گرفتند پروژه‌های کوچک مقیاس محلی را در دستور کار قرار دهند.

در تعریف پروژه‌های کوچک ‌مقیاس آمده که برای رفع گره‌های بزرگ، طرح‌هایی از سوی کارشناسان محلی برای اجرا به مدیران فعلی پیشنهاد شود. مدیران شهری هم معتقدند که اجرای این پروژه‌ها با کمترین هزینه، تأثیر بزرگی در شهر خواهد داشت. شورای‌شهر تهران هم توجه ویژه‌ای به این امر کرده و پروژه‌های کوچک مقیاس را یکی از تصمیمات این شورا معرفی کرده است. دلایل این رویکرد کاملاً روشن است؛ در جاهایی که برای مردم اهمیت دارد و به‌صورت روزانه با مشکلات آن درگیر هستند، قرار است کارهایی صورت گیرد و شهروندان در کوتاه‌ترین زمان شاهد ثمرات کار خواهند بود و این اقدامات به‌طور مستقیم در زندگی آنها تأثیر خواهد داشت. برای این منظور، بودجه و ردیف اعتبار خاصی در نظر گرفته شده تا پروژه‌ها بدون مشکل طراحی و اجرا شود.

برای اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس، شهرداری در چند مرحله نظرسنجی‌های لازم را انجام داده که نتایج آن حکایت از همسویی در نگاه شهروندان و مسئولان شهری در این زمینه دارد. همزمان با مناطق بیست و دوگانه پایتخت، در مناطق پنج‌گانه شرق تهران هم اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس از چندی پیش شروع شده و هریک از مناطق بر اساس نیازهای ساکنان محله‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های لازم را طراحی و اجرا می‌کنند. درباره ایده این طرح، مسئولان شهری پایتخت اخیراً اعلام کرده‌اند تفکیک شهر به بخش‌های قابل تعریف و قابل مدیریت از دغدغه‌های مهم برنامه‌ریزان است.

با توجه به گسترش شهرنشینی و عدم امکان جامع‌نگری برای حل پایدار مسائل، توجه و تأکید مدیریت شهری به سطوح محله‌ای افزایش پیدا کرده است. مسئولان محلی هم معتقدند پروژه‌های پیشنهادی کوچک مقیاس محله‌ای تحت‌ساز و کار مصوب در سال جاری پیاده‌سازی می‌شود و تلاش شهرداری‌های مناطق این است که با اجرای این پروژه‌ها بتواند به نمونه‌ای از برنامه‌ریزی مشارکتی دست یابد و از این طریق نیازهای شهروندان را به‌عنوان ذی نفعان اصلی بیش از پیش تحقق بخشد. در مقیاس محله‌ای، مشارکت حداکثری شهروندان و شورایاران در پیشبرد این طرح از نقاط قوت آن است که می‌توان به تداوم آن امیدوار و شاهد استمرار آن در زمینه‌های مشابه بود.  

کد خبر 536805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha