چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی چهارشنبه (8 خرداد) در جمع خبرنگاران عوامل خاموشی‌های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، احمدیان کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را علت ‌اصلی خاموشی‌های اخیر عنوان کرد و افزود: شبکه سراسری از لحاظ تولید در شرایط دشواری قرار دارد. به طوری که در نیروگاه‌های برق آبی 4000 هزار مگابایت کاهش تولید داشتیم که این ترازی شکننده است.

او ادامه داد: اگر تراز تولید و مصرف به گونه‌ای باشد که ذخیره کافی داشته باشیم و نیروگاهی به علت مشکلات فنی از شبکه خارج شود نیروگاه‌های دیگر آن را جبران خواهند کرد. ولی در حال حاضر به علت کمبود انرژی حاصل از نیروگاه‌های برق‌آبی در صورت به وجود آمدن مشکلات نیروگاه‌ها با کمبود روبه‌رو می‌شوند.

احمدیان سقوط سه دکل برق خط جلال به گلپایگان را از عوامل دیگر خاموشی دانست و خاطرنشان کرد: این حادثه تبادل برق جنوب به شمال شبکه سراسری را با مشکل مواجه کرد که البته در حدود شش روز این مشکل برطرف شد.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی که برای مدیریت مصرف در نظر گرفته شده برنامه‌ای برای خاموشی از قبل تعیین شده در سطح تابستان نداریم چرا که امیدواریم بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: اگر برنامه‌های مدیریت مصرف با موفقیت روبه‌رو شود کمبود نیز برطرف می‌شود و در غیر این صورت در تابستان با کمبود و در نتیجه خاموشی مواجه خواهیم شد. علاوه بر این اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای ممکن است وجود داشته باشد که این کمبود را تشدید کند.

وی با بیان اینکه انرژی گرفته از نیروگاه‌های برق‌آبی حدود یک پنجم سال گذشته است، اظهار کرد: در سال گذشته 60 هزار مگاوات بر ساعت تولید انرژی از نیروگاه‌های برق‌آبی گرفتیم که این مقدار امسال به 10 تا 12 مگا وات رسیده است.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به خبرنگاری که پرسید می‌توانیم از شما این قول را بگیریم که در آینده خاموشی نداشته باشیم یا اگر داریم وزارت نیرو قبلا اطلاع‌رسانی کند؟ گفت: بله؛ البته با این توضیح که خاموشی در شبکه سراسری در حد وسیع باشد ولی اگر خاموشی‌های به صورت پراکنده داشتیم اطلاع‌رسانی برعهده شرکت‌های توزیع است.

احمدیان میزان مصرف شبکه سراسری را 33500 مگاوات در سر شب و حدود 31500 مگا وات در بعدازظهر‌ها دانست و ادامه داد: در شرایط عادی حدود 1000 مگاوات کمبود داریم که این کمبود با هماهنگی جبران خواهد شد.

او با اشاره به تبادل برق با کشورهای همسایه گفت: ما هر سال در تابستان دریافت‌کننده برق هستیم و در همین راستا با ترکمنستان،‌ آذربایجان و ارمنستان تماس گرفتیم که بتوانیم امسال بیش از سال‌های گذشته از آنها برق بگیریم و در حال حاضر 550 مگاوات برق از آن کشورها وارد می‌شود البته برخی از این کشورها مانند ارمنستان خود با مشکلات برق‌آبی مواجه هستند.

احمدیان علت تولید کم نیروگاه‌های برق‌آبی را خشکسالی دانست و تشریح کرد: اگر 4000 مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی را به واسطه خشکسالی از دست نمی‌دادیم شرایط خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که به اتلاف انرژی در شبکه اشاره کرد و پرسید چرا نمی‌خواهید قبول کنید که علت اصلی کمبود برق اتلاف در شبکه است و مردم را تقصیرکار می‌دانید، گفت: ما هیچگاه این تقصیر را به مردم نسبت نداده‌ایم. کل تلافات برق ایران 5/18 درصد بوده که با اقداماتی که وزارت نیرو انجام داده که این میزان برای اولین بار در طول 10 سال گذشته 3/1 درصد کاهش پیدا کرده است و شرکت توانیر برنامه دارد که این مقدار را به 12 درصد برساند.

معاون وزیر نیرو درباره الگوی مصرف اظهار کرد: الگوی مصرف در مناطق مختلف است در مناطق عادی و ماه‌های غیر گرم 200 کیلووات ساعت و در مناطق عادی و گرم 300 کیلووات ساعت و در مناطق گرم مثل بندرعباس و بوشهر که هوا نیز در آنجا مرطوب است و مردم مجبور به استفاده از کولرهای گازی هستند 3000کیلووات ساعت و در مناطق گرمی مثل قم که خشک نیز هستند 500 کیلووات ساعت است.

وی درباره قرارداد اخیر وزارت نیرو و وزارت نفت گفت: یکی از مصرف‌کنندگان عمده گاز، نیروگاه‌ها هستند و یک سوم مصرف گاز کشور مصارف نیروگاهی است و وقتی دولت بحث بهینه‌سازی را مطرح می‌کند باید از خود شروع کند و به همین دلیل افزایش بازده نیروگاه‌ها در اولویت قرار گرفته است و با توجه به قیمت‌های سوخت در سال گذشته و محدودیت‌هایی که صنعت برق از نظر منابع مالی داشت عمده بار توسعه ظرفیت برق کشور مربوط به نیروگاه‌های گازیی بود که راندمان پایینی دارند و با احداث بخش بخار می‌تواند مطلوب‌تر عمل کند ولی نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه است.

احمدیان در پایان ادامه داد: هر نیروگاه چرخه ترکیبی سه برابر یک نیروگاه گازی به سرمایه اولیه نیاز دارد. هماهنگی‌هایی با وزارت نفت شده که تسهیلاتی در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که علاقمند به احداث چرخه ترکیبی هستند قرار دهد که اگر این تسهیلات داده شود می‌توانیم در محدوده زمانی سه تا چهار ساله حدود 4000 مگاوات خروجی از نیروگاه‌های چرخه ترکیبی داشته باشیم.

کد خبر 53444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز