چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: در تابستان امسال تامین برق در بسیاری از شهرهای کشور با مشکلاتی روبه‌روخواهد بود.

این شرایط نیاز به آگاهی بیشتر مصرف‌کنندگان برق به صرفه‌جویی برای کاهش خاموشی‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از این مشکل را ضروری می‌کند.

در تابستان امسال مصرف‌کنندگان اگر بیش از الگوی تعیین شده مصرف کنند با جریمه هایی نیز مواجه می شوند و این رویکرد ضرورت آگاهی مشترکان به نحوه صرفه‌جویی در مصرف برق را می‌رساند.

از سوی دیگر خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده که قبلا مطرح نبود در راه است و به زودی نحوه اجرای آن اعلام می‌شود. با سعید مهذب ترابی مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با وجود اینکه خاموشی‌ها افزایش یافته است اما هنوز وزارت نیرو برای این خاموشی‌ها برنامه‌ریزی نکرده است. چرا؟

هنوز در این زمینه برنامه خاصی طراحی نشده است. در عین حال به دلیل اینکه مصرف به عوامل متعددی بستگی دارد مانند شدت دما و تعطیلی‌های روزانه و حتی برنامه‌های تلویزیون، برنامه‌ریزی برای خاموشی‌ عمل ساده‌ای نیست.

با  فرارسیدن تابستان پس از تحلیل رفتار مصرف کنندگان در طول ساعت‌ روزهای مختلف و آثار آن در تولید و مصرف، منحنی رفتار مشترکان تهیه می شود و براین اساس می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا به مشترکان پیش از وقوع خاموشی اطلاع رسانی کرد.

  • جریمه مشترکان پر مصرف چگونه است؟

در مورد مشترکان خانگی الگوی مصرف 300 کیلوات ساعت در تابستان و 200کیلووات ساعت در زمان‌های غیرتابستان تعیین شده‌است. اگر مشترکی بیش از این الگو مصرف کند با جرایم پلکانی مواجه می شود.

در واقع توصیه‌ها برای صرفه جویی ضمن آنکه می‌تواند مشکل تامین برق کشور در تابستان امسال را که با خشکسالی مواجه است، رفع کند از تحمیل هزینه‌های بیشتر و جریمه شدن مشترکان نیز پیشگیری می‌کند.

  • با توجه به مشکلات جاری در شبکه برق کشور، چه توصیه‌هایی برای کاهش مصرف و صرفه‌جویی برای مشترکان دارید؟

توصیه‌‌هایی که می‌توان کرد   در بخش خانگی است.  در تابستان ساده‌ترین اقدام استفاده از لامپ‌های کم مصرف است. کاهش روشنایی‌های عمومی بویژه در مجتمع های مسکونی از دیگر اقدامات است.

در عین حال یک کمک خوب به شبکه برق کشور استفاده نکردن از وسایل پر مصرف در ساعت‌های پرمصرف است. بیشترین مصرف برق در کشور و تهران بین ساعت 11 صبح  تا 11 شب  رخ می‌دهد.

مسئله دیگری که اغلب به‌آن توجه نمی شود خارج کردن تجهیزات از حالت آماده‌به‌کار است(استندبای) یعنی همه دستگاه‌هایی که نیازی به مصرف آن نداریم را از برق بکشیم.

چون این دستگاه‌ها در حالت کم مصرف هم برق مصرف می‌کنند. برای مثال یک دستگاه برقی در زمانی که در حال آماده به‌کار است 5 تا  10‌درصد برق مصرف می‌کند.

البته میزان مصرف آن به قدمت و مشخصات فنی و مدل تجهیزات استفاده شده در هر دستگاه بستگی دارد. یک توصیه دیگر به مشترکان خانگی برای صرفه جویی کاهش حداکثر 2 درجه ای برودت یخچال در بین ساعت های 11 تا 11 شب است  که بیشترین مصرف رخ می دهد.

این کاهش برودت باعث می‌شود که حداقل 10 درصد در مصرف برق هریخچال صرفه جویی شود.

  • گفته می شود که برای صرفه‌جویی در مصرف برق قرار است برای مراکز تجاری ساعت کار مشخص شود.  این هدف تا چه حد در مصرف موثر است و آیا عملی توجیه پذیر است؟

در شهر‌تهران 18 درصد از کل مصرف برق مربوط به مصرف تجاری است. برآورد‌ما این است که در زمانی که مصرف در اوج است مصرف در این بخش به حدود 600 تا 800 مگاوات برسد.

بنابراین هرگونه مدیریتی بر مصرف این گونه مشترکان از قبیل محدود کردن ساعت کار، عدم استفاده از لامپ‌های پرمصرف توسط مشترکان تجاری، کاهش شدت روشنایی که برخی موارد به دلیل ضرورت تجاری بسیار غیر طبیعی است در مجموع باعث صرفه جویی قابل توجهی در میزان مصرف انرژی کل مشترکان خواهد شد.

توصیه ما به این مشترکان این است که در ساعت روز سعی کنند از روشنایی طبیعی استفاده کنند. در شب نیز با کاهش حداقل 50 درصد از میزان مصرف،  امکان پایداری و تامین برق برای بقیه مشترکان را که خود نیز در این دسته هستند،  فراهم کنند. 

مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که برخلاف تصور سنتی برخی صاحبان مراکز تجاری، روشنایی غیر طبیعی و خیره کننده در یک مغازه دلیلی برای جذب مشتری نیست.

این مشترکان در عین حال باید به این مسئله نیز توجه کنند که قطعی برق می تواند به از دست دادن همه مشتری‌ها منجر شود. بنابراین خوب است که مشترکان تجاری با صرفه جویی 50 درصدی از کاهش رونق تجاری خود بکاهند.

  • در سال جاری قرار است که هزینه برق مراکز دولتی که همه در تهران مستقر هستند به قیمت واقعی محاسبه شود. در این زمینه چه اقداماتی انجام می دهید؟

مشترکان غیر شخصی و وابسته به نهادهای رسمی کشور با توجه به بخشنامه دولت باید در مصرف صرفه جویی کنند. همه این نهاد ها باید مصرف را به شکلی جدی کاهش دهند.

برای تضمین در اجرایی شدن این اقدام قرار است با تهیه فهرست این مشترکان و میزان مصرف و صرفه‌جویی که انجام داده‌اند منتشر شود و در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

درضمن دولتی‌ها باید هزینه واقعی را بدهند و اگر صرفه‌جویی نکنند باید مقدار بیشتری از بودجه سنواتی خود را به این امر اختصاص دهند.

کد خبر 54711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز