همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: به دلیل شرایط بارندگی و محدودیت آب پشت سدها، میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی در سال جاری به شدت کاهش یافته است

و پیش بینی می‌شود در روزهای اوج مصرف در تابستان سال جاری به کمتر از 1000 مگاوات برسد.
به گزارش سایت خبری وزارت نیرو، محمد احمدیان با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت:در مجموع پیش بینی می شود در ساعات شبانه روز تابستان جاری حدود 3 تا 4 هزار مگاوات کمبود تولید نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی افزود:پیش بینی شده است در صورت وجود تابستانی با گرمای معمولی حداکثر مصرف و تولید برق بین 37 تا 38 هزار مگاوات باشد، ولی در صورت افزایش گرما احتمال مصرف بیش از 38 هزار مگاوات می رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف شبکه سراسری حدود 31 هزار مگاوات است گفت:توان تولید نیروگاههای حرارتی کشور حدود 33 هزار مگاوات است که قسمتی از مابه التفاوت میزان برق تولیدی با حداکثر نیاز از طریق واردات برق از کشورهای همسایه شمالی تامین خواهد شد.

احمدیان از مکلف شدن وزارت نیرو برای کاهش 10 درصدی مصرف با همکاری مشترکین خبر داد و افزود: کاهش روشنایی معابر نیز از دیگر راهکارهای وزارت نیرو برای کاهش مصرف است که بر اساس پیش بینی های کارشناسان این امر منجر به 500 مگاوات صرفه جویی انرژی خواهد شد. همچنین قطع تمام مصارف سرمایشی بعد از ساعات اداری در ادارات دولتی از دیگر راهکارها است.

وی همچنین با اشاره به اعتبار 100 میلیارد تومانی توسعه لامپ های کم مصرف پیش بینی کرد تا آخر سال 87 حدود 70 میلیارد تومان آن اختصاص یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: وزارت نیرو در نظر دارد با همکاری شرکت های داخلی تولید کننده لامپ کم مصرف 35 میلیون لامپ با قیمت و کیفیت مناسب به بازار عرضه کند. میزان یارانه نیز توسط کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، صنایع و معادن، بازرگانی و معاونت برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری حدود 1000 تا 1500 تومان و قیمت هر شعله لامپ معمولی کم مصرف حدود 1200 تومان است.

وی تاکید کرد: در صورت جبران نشدن میزان مابه التفاوت بین تولید و مصرف، در بعضی ساعتها ممکن است به صورت خاموشی خود را نشان دهد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 86 طرح های توسعه نیروگاهی با پیشرفت مناسبی مواجه بود و بیش از 4 هزار مگاوات از اوایل تابستان تا انتهای سال نیروگاههای جدید وارد مدار شده است. امسال هم حدود 1500 مگاوات تا قبل از اوج مصرف (تیرماه) وارد مدار بهره برداری خواهد شد. ضمن اینکه در ادامه سال هم طرح های نیروگاهی با سرمایه گذاری غیر دولتی و دولتی ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت: بر اساس تاکید هیئت وزیران و در جهت استفاده بهتر از منابع انرژی کشور از این به بعد تمامی نیروگاههای حرارتی به صورت چرخه ترکیبی احداث خواهد شد که وزارت نفت نیز در این میان بخشی از سرمایه مورد نیاز را تامین خواهد کرد که این میزان سرمایه گذاری از طریق صرفه جویی گاز برگشت داده خواهد شد.

وی افزود: بعد از مشخص شدن کمبود آب و خشکسالی پیش آمده و با موافقت وزارت نفت میزان سوخت افزایش متناسبی خواهد داشت و تلاش می شود تا گاز مورد نیاز نیروگاهها در تابستان فراهم شود.

احمدیان از آمادگی شرکت های برق منطقه ای برای اطلاع رسانی خاموشی ها در صورت ضرورت خبر داد.

به گفته وی در کشور ایران باری تولید یک واحد محصول بیشت از 2 برابر کشورهای دیگر برق مصرف می شود. همچنین در کشورهای توسعه یافته سهم بخش خانگی از کل مصرف برق 30 درصد و سهم بخش صنعت 70 درصد است در حالیکه در ایران سهم بخش خانگی بیش از 50 درصد کل مصرف است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی میزان 5 درصد تلفات برق در ایران را با توجه به وسعت ایران مطابق با استانداردها و معیارهای جهانی دانست و گفت: ولی در برخی استانها فرسودگی شبکه به حدود 40 درصد می رسد. در مجموع میانگین تلفات شبکه توزیع 5/18 درصد است.

وی همچنین شدت مصرف انرژی در ایران را حدود 7/1 درصد اعلام کرد که 2 برابر کشورهای پیشرفته با 7/0 درصد است.

وی در پایان تاکید کرد که بدون همکاری مردم در سطح ملی این وضعیت کمبود تولید برق جبران نخواهد شد.

کد خبر 50828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز