گروه اقتصادی: در‌حالی که برنامه خاموشی‌های مناطق مختلف کشور از روز اول تیر اعلام شده، هنوز سرنوشت پیشنهاد وزارت نیرو برای تعیین ساعت کار اصناف در دولت مشخص نشده است.

اما در تازه‌ترین اظهارنظر وزیر نیرو از ارائه پیشنهاد موضوع پایان کار اصناف و خاموشی واحدهای صنفی در ساعات ابتدای شب به هیأت دولت خبر داد و گفت: اجرای این برنامه بستگی به نظر هیأت دولت دارد.

پرویز فتاح در گفتگو با مهرافزود: اتمام ساعات کار اصناف در ساعات ابتدایی شب در قالب پیشنهادی از سوی وزارت نیرو به دولت ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، وزارت نیرو با توجه به مصرف بیش از ۴ هزار‌مگاوات برق در اوج مصرف شب در کشور خواهان محدودشدن ساعت کار  برخی مشاغل و صرفه‌جویی در‌مصرف برق و کاهش خاموشی‌‌ها شده‌است. 

وزیر نیرو پیش از این به خبرنگار همشهری گفته‌‌بود که تامین ۴ هزار مگاوات برق به سرمایه‌گذاری حداقل ۴ میلیارد دلار برای احداث ۴ نیروگاه نیاز دارد.

از هنگام بروز مشکل برای صنعت برق کشور که بخشی از آن ناشی از بروز خشکسالی است برنامه‌های مختلفی برای کنترل مصرف و کاهش مشکل مردم ارائه شده است که محدودشدن ساعت کار اصناف از این جمله است.

طرح تعیین ساعت کار برای اصناف از مدت‌ها قبل مطرح بوده است و باوجود اهمیت آن در مصرف انرژی هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

در همه کشورهای جهان با توجه به نرخ بالای برق، اصناف به‌طور خودکار تا زمان مشخصی به ‌کار ادامه‌می‌دهند و برخی فروش‌گاه‌های محدود که ضروری به نظر می‌رسند تا ساعت‌های مشخصی در شب به‌کار ادامه می‌دهند. در ایران به دلیل قیمت پایین برق هیچ صنفی برای خود محدوده زمانی قایل نیست.

دولت یا ‌باید هزینه بیشتری برای مراکز تجاری قایل شود و میان این مناطق و مناطق مسکونی تفاوت تعرفه بیشتری اعمال کند یا ساعت کار مشخصی برای اصناف تعیین شود و برخی اصناف تا ساعت مشخصی امکان فعالیت داشته باشند.

وزارت نیرو پیشنهاد محدود شدن ساعت برای اصناف را مدتی ‌طولانی است که ارائه کرده ولی هنوز در این زمینه تصمیم مشخصی گرفته‌نشده‌است.

برخی اعضای اتحادیه‌های اصناف محدودیت زمانی برای فعالیت اصناف را موجب بروز اختلال در فعالیت‌های این بخش دانسته و اقدام در این زمینه را موجب وارد‌آمدن ضرر و زیان به اصناف اعلام کرده‌‌اند.

کد خبر 55680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز