سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

صدف کوه‌کن: «بیشتر مردان متقاضی عمل جراحی زیبایی، دچار اختلالات رفتاری هستند!»

این اظهارنظری بود که چند روز قبل، در خبرها و به نقل از دکتر محمود صدوقی، متخصص گوش و حلق و بینی و دبیر دومین سمپوزیوم تازه‌های رینوپلاستی، منتشر شد.

دکتر صدوقی، به افزایش آمار متقاضیان عمل رینوپلاستی در سال‌های اخیر اشاره و اکثر مردانی که خواستار عمل جراحی زیبایی بینی هستند را دچار زمینه‌های بیماری‌های عصبی و اختلالات رفتاری برشمرده بود.

این در حالی است که دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و رئیس سابق انجمن جراحان پلاستیک ایران، معتقد است صحبت در رابطه با موضوعی که چه در ایران و چه در جهان مورد بررسی علمی قرار نگرفته است، کار درستی نیست و قضاوت‌ها باید به بعد از دستیابی به نتایج بررسی موکول شود.

او در این رابطه به همشهری می‌گوید: در کشوری که جراحی زیبایی در آن به یک عرف تبدیل شده است، به این راحتی نمی‌توان به مردان جوان خواستار رینوپلاستی، انگ دارا بودن مشکلات روحی- روانی زد.

دکتر صدوقی با تأکید بر اینکه در عمل رینوپلاستی باید درمان مقدم بر زیبایی باشد، تصریح می‌کند؛ بیشتر مردان مراجعه‌کننده در گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال قرار دارند که به‌دلیل جوانی و حالات ویژه این مقطع سنی، داوطلب جراحی زیبایی بینی هستند و اکثر این تقاضاها غیرضروری است.

وی موارد مجاز عمل جراحی رینوپلاستی را تنها درصورتی می‌داند که فرد دچار سانحه شده یا  دچار نقص‌های مادرزادی و ژنتیکی باشد که در غیراین صورت، عمل رینوپلاستی به صرف زیبایی برای مردان «ضرورت» ندارد.

این در حالی است که دکتر مجید لاهوتی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، با بیان این‌که دسته بندی زنانه و مردانه در این مورد چندان به کار نمی‌آید به همشهری می‌گوید: این یک اصل است که اکثر کسانی که برای انجام اعمال جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند، اعم از اینکه مرد یا زن باشند، علاوه برمسائل درمانی نظیر انسداد مسیر تنفسی، به جنبه زیبا شدن هم فکر می‌کنند چرا که با این کار اعتماد به نفسشان هم بالا می‌رود، گرچه به‌طور کلی، زیبایی به این شکل برای مردان مورد توجه جامعه نیست.

وی در ادامه، به باورهای رایج در جامعه هم اشاره کرده و می‌گوید: عدم‌زیبایی در جامعه معمولا به مقبولیت کمتر افراد می‌انجامد و آنها را گوشه گیر می‌کند و ممکن است در مواردی هم سبب ایجاد مشکلاتی نظیر افسردگی و انزوا در فرد شود؛ به همین دلیل ممکن است در افرادی که برای جراحی‌های زیبایی اقدام می‌کنند، افرادی با اختلالات عصبی معمول مثل افسردگی هم وجود داشته باشند که البته بسیاری از آنها پس از برطرف شدن مشکل، اعتماد به نفس لازم را باز می‌یابند.

این در حالی است که دکتر صدوقی، همچنان دسته بندی وابسته به جنس را حفظ می‌کند و معتقد است که ملاک‌های زیبایی مردان با زنان متفاوت بوده و شامل مواردی همچون شخصیت، وقار و رفتار است.

وی همچنین معتقد است که به دلیل ساختار طبیعی، بینی مردان درشت، پوست آنان ضخیم  و استخوان‌هایشان بزرگ  است و همین موضوع سبب می‌شود که اعمال جراحی رینوپلاستی مردان چندان با موفقیت همراه نباشد.

اما دکتر کلانتر هرمزی صحت این موضوع را تایید نمی‌کند و معتقد است همانطور که خانم‌ها طالب برطرف شدن عیوب موجود از طریق جراحی زیبایی هستند، مردان هم می‌توانند به هر دلیلی از این جراحی‌ها استفاده کنند.

این در حالی است که همه این کارشناسان و متخصصان، با توجه به بالارفتن آمار جراحی‌های زیبایی در سال‌های اخیر و به‌خصوص نزد جوانان، موضوع مورد بحث را محل مناسبی برای تحقیق و بررسی می‌دانند و معتقدند که برای این منظور باید فرهنگ‌سازی‌ شود تا با افزایش آگاهی جامعه انجام اعمال جراحی زیبایی غیر ضروری به حداقل برسد.

کد خبر 53312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز