طرح «برخورد با تخلفات عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت» برای بالا بردن اهمیت‌ تردد عابرپیاده و گذرگاه‌های عابرپیاده در منطقه 8 در حال اجراست

عابرپیاده

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: یکی از عوامل تصادفات در تقاطع‌ها، تجاوز موتورسیکلت‌ها و خودروها به حریم عابرپیاده است. حریم عابرپیاده همان خط‌کشی‌های سفیدی است که عابران قرار است با آسودگی خاطر از روی آن عبور کنند اما چه بسیار تصادفاتی که در همین حریم ایمن اتفاق می‌افتد. از همین رو طرحی توسط پلیس راهور در منطقه 8 با عنوان «برخورد با تخلفات عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت» در حال اجرا است. اساس این طرح بالا بردن اهمیت‌ تردد عابرپیاده و گذرگاه‌های عابرپیاده است تا راکبان موتورسیکلت و رانندگان با دیدن عابرپیاده و خطوط گذگاه عابرپیاده بدانند که چه نوع رفتار ترافیکی باید داشته باشند. از طرفی در این طرح رفتار ترافیکی عابران پیاده هم رصد می‌شود. در ادامه با جزئیات بیشتری از این طرح آشنا می‌شویم.
طرح برخورد با تخلفات عابران پیاده و راکبان متخلف  در نقاط پرتردد چه از لحاظ ‌ ترددعابران پیاده و چه از لحاظ‌ تردد موتورسیکلت‌ها و خودروها در حال اجرا است.

سرهنگ «جعفر صبا» در این‌باره می‌گوید: «با توجه به تعدد تصادفات جرحی و فوتی که عمدتاً مربوط به راکبان موتورسیکلت وعابران پیاده است، تدابیری از سوی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و ریاست پلیس راهور فاتب درخصوص کنترل و ساماندهی گذرگاه‌های عابرپیاده و بهبود رفتار ترافیکی راکبان موتر سیکلت در نظر گرفته شده که طرحی با عنوان «برخورد با تخلفات عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت» در معابر پر تردد و حادثه‌خیز اجرا می‌شود.» سرهنگ صبا ادامه می‌دهد: «در حوزه استحفاظی ما در منطقه 8 این طرح  در سه نقطه از جمله خیابان دماوند و خیابان آیت، تقاطع دماوند و خیابان نیروی هوایی، تقاطع شهید ثانی و خیابان آیت درحال اجرا است. این 3 نقطه به‌عنوان نقاط پایلوت انتخاب شده و هدف کلی از اجرای این طرح نظم‌بخشی به عبور و مرور عابران پیاده است و در حال حاضر عوامل پلیس راهور به‌صورت پیاده و سواره مشغول نظم‌بخشی به‌ تردد عابران و موتورسیکلت‌ها و خودروها هستند و هرگز به آنها اجازه تجاوز به حریم عابرپیاده در گذرگاه‌های عابرپیاده را نمی‌دهند.»

  •  کاهش تصادفات فوتی و جرحی 

 در 2 ماه ابتدایی امسال در منطقه 8 با کاهش تصادفات جرخی و فوتی روبه‌رو بوده‌ایم. سرهنگ صبا در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه با عملکرد خوب نیروهای پلیس راهور منطقه 8 و نظارت صورت گرفته در 2 ماه نخست امسال با کاهش تصادفات فوتی و جرحی مواجه بوده‌ایم.» او با اشاره به آموزش‌های ترافیکی چهره به چهره می‌افزاید: «آموزش‌های چهره به چهره توسط کارشناسان ترافیک حوزه پلیس راهور به صنوف مختلف، شهروندان درسراهای محله، تاکسیرانی و اتوبوسرانی ارائه شده و همواره نیروهای پلیس راهور در تمام ساعات روز در این زمینه تلاش می‌کنند. امید داریم که شهروندان منطقه 8 با تداوم همکاری با پلیس راهور ما را به سر منزل مقصود که همان‌ تردد ایمن و بدون حادثه است، برسانند و همواره شاهد کاهش تصادفات باشیم.» 

جعفر صبا / رئیس پلیس  راهور منطقه8
  •  تغییر رفتار عابران پیاده 

گذرگاه‌های عابرپیاده، نقطه برخورد عابران و رانندگان است ودرست در همین نقطه است که راکبان موتورسیکلت و رانندگان باید رفتار ترافیکی صحیح داشته باشند. سرگرد «محیا زکی‌زاده» رئیس دایره تصادفات پلیس راهور منطقه8 در این‌باره می‌گوید: «هدف ما از اجرای طرح برخورد با تخلفات عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت در این 3 تقاطع تغییر رفتارکاربران راه و انضباط بخشی به عبور و مرور است. متأسفانه به دلیل عدم اطلاع کافی عابران، رانندگان و راکبان موتورسیکلت از برخی قوانین ما همواره شاهد معضلاتی هستیم که باعث ایجاد تصادفات و نادیده گرفتن تخلفات می‌شود. یکی از این موارد گذرگاه‌های عابرپیاده هستند که به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین خط‌کشی عرضی یک معبر شناخته می‌شوند و متأسفانه این خط‌کشی در برخی موارد توسط کاربران راه بی‌اهمیت تلقی می‌شود در صورتی که قوانین محکمی در این زمینه داریم. ماده 141 آیین‌نامه به صراحت بیان می‌کند که اگر تقاطع گذرگاه عابرپیاده فاقد چراغ راهنمایی باشد، و راننده‌ای با عابرپیاده در این گذرگاه برخورد کند، به دلیل عدم رعایت حق تقدم عابرپیاده، راننده مقصر شناخته می‌شود و مطابق با قوانین کیفری در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی، مجازات برخورد با عابر پیاده روی گذرگاه عابر پیاده، همردیف با مجازات فردی است که فاقد گواهینامه یا به دلیل مصرف مشروبات الکلی از حالت عادی خارج شده باشد. مطابق این قانون بالای دو سوم مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی متوجه راننده متخلف خواهد بود. اما متأسفانه از این قوانین در اکثر مواقع هر دو طرف تصادف بی‌اطلاع هستند.»

محیا زکی‌زاده /  رئیس دایره تصادفات پلیس راهور منطقه8
  •  اختصاص یک فاز چراغ راهنمایی 

خیابان دماوند مهم‌ترین، پر ترددترین و عریض‌ترین محور منطقه 8 است و 2 تقاطع مهم نیروی هوایی و آیت در این محور واقع شده است. زکی‌زاده می گوید: «تقاطع‌های آیت و نیروی هوایی عریض هستند و امکاناتی پیشرفته‌ای برای‌ تردد عابرپیاده نداریم. ما با بررسی تقاطع آیت به این نتیجه رسیده‌ایم که امکان جانمایی پل عابرپیاده در این تقاطع وجود ندارد و در نهایت ما توانستیم با ایمن‌سازی این گذرگاه و نصب بنرهای اطلاع‌رسانی به عابران پیاده در خصوص تغییر رفتار ترافیکی اقدام کنیم.» زکی‌زاده با اشاره به اختصاص یک فاز از چراغ راهنمایی به عابران پیاده می‌افزاید: «در حال حاضر تقاطع خیابان آیت و خیابان دماوند توسط کارشناسان تحت مطالعه قرار گرفته تا بتوانیم راهی برای اختصاص یک فاز از چراغ راهنمایی به عابران پیاده پیدا کنیم. این فازبندی به دلیل بالا بردن اهمیت‌ تردد عابر در نظر گرفته شده است که میانگین مدت زمانی که که عابرپیاده برای طی کردن عرض سواره‌رو از یک جدول تا جدول دیگر را طی می‌کند، محاسبه کنیم.»

  • احیا ی خط‌کشی‌های عابرپیاده و استفاده از مواد مرغوب در خط کشی ها

یکی از عواملی که باعث شده تا طرح برخورد با تخلفات عابران و راکبان موتورسیکلت   در تقاطع خیابان نیروی هوایی اجرا شود، درواقع تداخل دو تقاطع پشت سر هم است. زکی‌زاده در این‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «تقاطع نیروی هوایی در واقع یک تقاطع نیست بلکه کمی جلوتر با تقاطع خیابان گلشن دوست تداخل دارد که این تداخل مشکلات ترافیکی را به وجود می‌آورد و جایی برای اصلاح هندسی ندارد ودرسال گذشته هم مصوبه‌ای برای ایجاد روگذری برای عبور خودرو در این تقاطع در نظر گرفته شد که متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی انجام نشده است. در حال حاضر در تقاطع نیروی هوایی مشکل هندسی وجود ندارد وتمام خط‌کشی‌های آن احیا شده و فقط نیاز به یک اصلاح هندسی بلندمدت دارد که تداخل آن بر طرف شود.» 
این میان با توجه به اهمیت گذرگاه‌های عابرپیاده، استفاد از مواد مرغوب برای خط‌کشی خطوط عابرپیاده از اهمیت بالایی برخوردار است. زکی‌زاده معتقد است که مسئولان مربوطه در این زمینه باید به‌صورت مطالعاتی و با کارشناسی وارد عمل شود و در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه با شهرداری تعامل خوبی داریم ولی انتظار می‌رود به‌صورت کارشناسی و با مطالعات دقیق نسبت به خط‌کشی گذرگاه‌های عابرپیاده اقدام کنند. به‌عنوان مثال، در مواردی خط‌کشی عابرپیاده انجام می‌دهند و واقعاً خطوط واضح و احیا می‌شوند اما ظرف مدت 2 هفته خطوط کاملاً تیره و تار می‌شوند. این نشان‌دهنده استفاده از مواد نامرغوب در رنگ این خطوط است. در واقع کار در این حوزه انجام می‌شود اما مواد و مصالح استفاده شده جوابگوی نیاز ما نیست. از طرفی می‌توان در گذرگاه‌هایی که با کمبود نور مواجه هستیم از خطوط عابرپیاده‌ای که به سیستم رفلکتور نوری مجهز هستند استفاده کنیم که کمبود نور جبران شود همه این موارد قابل اجرا است در صورتی که مطالعات دقیق و کارشناسی روی آنها انجام شود.»

کد خبر 530401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha