از صدای تلق تولوقشان وقتی تایر خودروها از رویشان رد می‌شوند تا فرسودگی‌شان، همه و همه برای شهر و شهروندان معضل است؛ دریچه‌های فلزی به بخش جدانشدنی هر معبر تبدیل شده‌ و معضلات زیادی را هم ایجاد کرده‌اند.

ضد سرقت

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده:  شایع‌ترین مشکلی که در روزهای بارانی ششهروندان به‌ویژه راکبان موتورسیکلت با آن مواجه می‌شوند آبگرفتگی این دریچه‌های فلزی است که باعث به وجود آمدن ده‌ها اتفاق ناگوار می‌شود. چه بسیار موتورسیکلت‌هایی که به دلیل آبگرفتگی و نبود دید کافی به داخل دریچه افتاده و مصدوم شده‌اند. البته در مواردی شدت جراحات وارده به راکبان موتورسیکلت به قدری زیاد است که منجر به فوت آنها می‌شود. شهرداری منطقه ۸ اخیراً با استفاده از تکنولوژی نوین دریچه‌های کامپوزیتی را جایگزین دریچه‌های فلزی کرده است تا از سرقت، آلودگی صوتی و معضلات دیگر آنها جلوگیری کند.  

ده‌ها مشکل دریچه‌های فلزی 

صدای رد شدن خودروها از روی دریچه‌های فلزی و فرسوده معابر به قدری گوشخراش است که بتوانیم از آن با عنوان آلودگی صوتی یاد کنیم. شهروندان زیادی در مناطق مختلف پایتخت از این موضوع گله‌مند هستند. دریچه‌های فلزی جانمایی شده در معابر به‌ویژه بزرگراه‌ها به دلیل حجم‌ تردد خودروهای عبوری در این سال‌ها فرسوده شده‌اند. اوج معضل، هنگام وقوع بارش‌های شدید است که اتفاقات ناخوشایندی از جمله سقوط وگیر کردن چرخ موتورسیکلت‌ها در دریچه‌ها را رقم می‌زند. از طرفی این دریچه‌های فلزی توسط معتادان سرقت می‌شود.  

دست سارقان بسته شد | تکنولوژی به داد مردم و شهرداری رسید
مهدی اناری/ معاون فنی و عمران شهردار منطقه 8

پایان ماجرای سرقت دریچه‌ها

سرقت شبانه دریچه‌های فلزی موضوعی است که این روزها شهرداری‌های مناطق با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. «مهدی اناری» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۸ دراین‌باره می‌گوید: «سرقت شبانه دریچه‌های فلزی به معضل جدی برای شهرداری تبدیل شده است. برای رفع این معضل، دریچه‌های جدید که ساخت یک شرکت دانش بنیان و متشکل از مواد نانوکامپوزیت است تهیه شده که جایگزین دریچه‌های فلزی می‌شود. امیدواریم این جایگزینی به سرقت‌های شبانه دریچه‌ها پایان دهد. در حال حاضر دریچه‌های کامپوزیتی در معابر شهید میرحسینی، محور دماوند و نبئیان به‌صورت کامل عوض شده و تعویض دریچه‌ها در خیابان‌های بخت‌آزاد و رشید نیز در حال انجام است.» اناری از اولویت تعویض دریچه‌های فرسوده می‌گوید و می‌افزاید: «در حال حاضر تعویض دریچه‌های فرسوده که از رده خارج شده برایمان در اولویت است. اگر قرار باشد دریچه جدیدی نصب شود حتماً از همان دریچه‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود. تعویض دریچه‌های فلزی که در حال حاضر سالم هستند هم مرحله بعد انجام می‌شود.» 

جلوگیری از حوادث موتورسیکلت‌ها

راکبان موتورسیکلت که در محدوده منطقه ۸‌ تردد می‌کنند اخیراً متوجه تغییر دریچه‌های فلزی به کامپوزیتی شده و از اجرای این طرح بسیار استقبال کرده‌اند. «احسان معروفی» یکی از موتورسیکلت‌سواران منطقه ۸ است. او از اتفاقی که زمستان سال گذشته برایش افتاده است می‌گوید: «دریچه‌های فلزی اصلاً ایمن نبودند. چرخ موتورسیکلت من سال گذشته در یک روز بارانی در یکی از دریچه‌های بزرگراه امام علی(ع) ‌گیر کرد و ساعت‌ها درگیر این مشکل شدم. در مواردی که سرعت موتورسیکلت‌ها و میزان آبگرفتگی بالاست، خسارات جبران‌ناپذیری اتفاق می‌افتد؛ به‌ویژه اینکه بیشتر این دریچه‌ها فرسوده و لق هستند. اجرای طرح تعویض دریچه‌های فلزی و جایگزینی دریچه‌های کامپوزیتی طرح بسیار خوبی است و از بروز حوادث برای راکبان موتورسیکلت‌ها جلوگیری می‌کند.»

دست سارقان بسته شد | تکنولوژی به داد مردم و شهرداری رسید
«فاطمه تنهایی» شهردار منطقه ۸

شهردار منطقه ۸:
همه دریچه‌های فلزی تعویض خواهد شد 

«با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین، تعویض و نصب دریچه‌های کامپوزیتی در منطقه ۸ آغاز شده و تاکنون هزار و ۷۰۰ دریچه فلزی فرسوده تعویض شده است.» «فاطمه تنهایی» شهردار منطقه ۸، دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «از ویژگی‌های دریچه‌های کامپوزیتی ضد سرقت بودن آنها، استفاده از مواد غیربازیافتی، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی با آب‌های اسیدی، قابل استفاده بودن در هر نوع آب وهوا در دمای بالا و زیر صفر درجه، سبک بودن دریچه‌ها، جلوگیری از تولید صدا هنگام عبور وسایل نقلیه از روی دریچه و امکان همسطح‌سازی ‌دریچه‌ها بدون جابه‌جایی کلاف است. خوشبختانه طرح تعویض دریچه‌های فلزی به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و تمام دریچه‌های فلزی در منطقه ۸ تعویض خواهد شد.»

کد خبر 656980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    بسیار عالی! چقدر خوبه دانشگاه ها جامعه محور باشن و تمامی مشکلات شهری رو حل کنن. حتی همین مسئله به ظاهر ساده کلی معضل در همه شهرها ایجاد کرده!