یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: ۴۳ میلیون تبعه آمریکای لاتین در کشور آمریکا زندگی می‌کنند. این گروه سریع‌ترین نرخ رشد جمعیت را در میان دیگر اقلیت‌های این کشور دارند.

اما وضعیت آنها در مقایسه با سایر مردمی که از کشورهای دیگر به آمریکا مهاجرت کرده اند، چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد. تبعیض‌ها و رفتارهای نادرستی که این دسته از مهاجران با آن مواجه هستند، نگرانی‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است.

فلور کریسوستومو، یک مهاجر غیرقانونی است که به‌دلیل در اختیار نداشتن مدارک رسمی و قانونی از آمریکا اخراج شده است. این خانم به‌خاطر برخورد مقامات اداره مهاجرت، 3 ماه گذشته را در یک کلیسای کوچک در مرکز شهر شیکاگو – منطقه‌ای که عموما لاتینی نشین است- پنهان شده است. موقعیت شخصی فلور به‌عنوان یک فعال راست گرای عالی رتبه، او را وادار به مهاجرت کرده است.

فلور همانند ۱۲ میلیون مهاجر غیرقانونی که فاقد مدارک رسمی و قانونی بوده و با این شرایط در کشور آمریکا مشغول به کار هستند و زندگی می‌کنند، به یک چهره عمومی تبدیل شده است.

فلور که مادر ۳ فرزند نیز هست، می‌گوید: چنانچه محل اختفای من فاش شود، مقامات اداره مهاجرت حتما من را از کلیسا بیرون و از کشور اخراج می‌کنند.

مهاجر بعدی، یک فرد مکزیکی است که در یک هتل به‌عنوان پیشخدمت کار می‌کند. او می‌گوید: آمریکایی‌ها با مهاجران مکزیکی و لاتینی رفتار بسیار متکبرانه‌ای دارند و این برخورد آنان با مهاجران، بسیار ناعادلانه است.

او همچنین گفت: مهاجرانی مانند او مشاغلی را در آمریکا برعهده دارند که شهروندان آمریکایی هرگز حاضر به انجام آن نیستند. درست است، این مسئله واقعا حقیقت دارد. کافی است که در آمریکا به یک رستوران بروید، غیرممکن است که پیشخدمت، صندوق‌دار و حتی سرآشپز آن آمریکایی باشند.

اما بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله نسل‌های دوم و سوم لاتینی‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند، این مسئله را کاملا انکار می‌کنند.مهاجران می‌گویند: رفتار کارفرماها با آنها بسیار ناعادلانه است و به‌دلیل مهاجرت غیرقانونی و در اختیار نداشتن مدارک رسمی، به‌خود اجازه می‌دهند که اصول اخلاقی کار را زیر پا بگذارند.

مهاجران در قبال حجم کار دوبرابر، مبلغ بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند. این افراد معتقدند که تبعیض و تفاوت زیادی بین آنان و شهروندان آمریکایی وجود دارد. در شهر هازلتون، فشار زیادی روی مهاجران وجود دارد.

لئو بارلتا، شهردار شهر هازلتون می‌گوید: در سال ۲۰۰۶ از اتخاذ نکردن اقدام مناسب دادگاه فدرال درخصوص مهاجران غیرقانونی خسته شدم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که خود شخصا اقداماتی را در این زمینه انجام دهم.

او طرح پیشنهادی خود به‌عنوان آیین نامه داخلی را به شورای مقامات محلی ارائه داد. مطابق با این طرح که به  تصویب شورا نیز رسید، موانع موجود درخصوص زندگی و اشتغال مهاجران غیرقانونی برطرف می‌شد. بعدها از آنجایی که این اقدام از جانب دادگاه فدرال مغایر با قوانین تشخیص داده شد، این طرح به حالت تعلیق درآمد.

یکی از این مهاجران لاتینی شهروندی است که در شهر هازلتون به‌مدت ۲۰ سال زندگی می‌کرد و هم اکنون شهروند آمریکایی و ناشر روزنامه کوچک اسپانیایی زبان است که به هزاران مهاجر اسپانیایی که در این منطقه زندگی می‌کنند خدمات ارائه می‌دهد.

لئوبارلتا می‌گوید: با تعلیق قانون جدید توسط دادگاه فدرال، قانون قبلی به قوت خود باقی است. این مسئله باعث بدتر شدن وضعیت زندگی اتباع مهاجر آمریکای لاتین شده است. شرایط بد فعلی حتی برای لاتینی‌هایی که به‌صورت قانونی مهاجرت کرده‌اند و دارای مدارک رسمی هستند نیز صادق است. برخی از محلی‌ها و بومی‌های آمریکا به شدت این افراد را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.

برخی از بومی‌ها زمانی که لاتینی‌های مهاجر را می‌بینند بر سرشان فریاد زده و القاب بدی را به آنان نسبت می‌دهند و می‌گویند که باید به کشورتان برگردید. لاتینی‌ها از این وضعیت بسیار نگرانند و از بدتر شدن شرایط، واهمه دارند.

در این خصوص با ژانت مورگویا، رئیس گروه قدرتمند مدافع اتباع آمریکای لاتین در شورای ملی لاراضا در واشنگتن مذاکره‌ای انجام شده‌است. مسائلی که موگوریا درخصوص بدنام کردن لاتینی‌ها در بعضی مناطق به آن اشاره داشت، بسیار نگران‌کننده است.

اما این موارد تنها در رابطه با مهاجران لاتینی مشاهده می‌شود. مهاجران اسپانیایی - که بزرگترین گروه مهاجر را در آمریکا تشکیل می‌دهند - از هر نوع حقوقی برخوردار هستند. آنها حتی می‌توانند در انتخابات نیز شرکت کنند.

اما در آینده چه اتفاقاتی برای این مهاجران خواهد افتاد؟ واقعیتی که وجود دارد این است که کشور آمریکا مملو از مهاجران لاتینی و اسپانیایی شده است. برخی از فعالان ضد‌مهاجرت سناریوی روز قیامت را برای آینده آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند. آنها با نهایت بدبینی درباره شرایط آینده این کشور اظهارنظر می‌کنند.

اما عده‌ای دیگر خوش‌بین‌تر هستند و این امیدواری را مطرح می‌کنند که همین مهاجران غیرقانونی، نقشی تعیین‌کننده در توسعه و انسجام آینده آمریکا ایفا کنند.

حامیان دمکرات‌ها

اغلب طرفداران حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را اتباع آمریکای‌لاتین تشکیل می‌دهند.

این یک واقعیت است که هنوز جامعه لاتینی فاصله زیادی برای گرفتن حق و تعریف هویت خود دارد و برای این مسیر طولانی، زمان چندانی وجود ندارد.

امیدواریم که در آینده مهاجران لاتینی بتوانند از جایگاه مناسبی در این کشور برخوردار باشند.

bbc.co.uk
۱۷ می ۲۰۰۸

کد خبر 53031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز