همشهری آنلاین: بنا به اعلام وزارت امور خارجه واشنگتن، مقامات لیبی و آمریکا گفت‌وگوهایی دو روزه را در لندن برای آغاز مذاکرات در خصوص ادعاهای مرتبط با تروریسم که مانع برقراری روابط کامل دو کشور است، برگزار کردند.

خبرگزاری سوئیس از واشنگتن گزارش داد، در بیانیه مشترک دو کشور که به صورت ایمیلی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، آمده است: «دو طرف تمایل خود را برای همکاری به منظور حل همه ادعاهای باقی‌مانده در کمال حسن نیت و به صورت فوری از طریق ایجاد مکانیسم پرداخت عادلانه غرامت تایید کردند.»

این پرونده‌ها شامل این موارد است: بمب‌گذاری سال 1988 در پرواز پان ام 103 بر فراز لاکربی اسکاتلند که موجب مرگ 270 تن شد، بمب‌گذاری در کلوپی در برلین در سال 1986 که آمریکایی‌ها به آنجا آمد و شد داشتند و سرنگون کردن هواپیمای خطوط فرانسه در سال 1989 که حامل شهروندان آمریکایی بود.

مقامات آمریکایی در ماه مارس گفتند دولت لیبی پیشنهادی را برای حل‌وفصل پرونده‌های غیرنظامی که قربانیان تروریسم اقامه کرده‌اند، مطرح کرده است، اما جزییات بیشتری در این خصوص ارایه نشده بود.

در این بیانیه آمده است که لیبی و آمریکا بر «تعهدشان برای گسترش روابط دوجانبه» تاکید کردند و «همکاری دوطرفه‌شان برای مبارزه با تروریسم» را مورد تایید قرار دادند.

آمریکا در مه 2006 اعلام کرد با توافق معمر قذافی، رهبر لیبی برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحات کشتار جمعی این کشور، روابطش را با لیبی از سر می‌گیرد.

از آن زمان لیبی نقش بیشتری را در جامعه بین‌المللی به دست آورده است که از آن جمله می‌توان به تصدی ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در ابتدای سال جاری میلادی اشاره کرد.

با این حال سرمایه‌گذاران خارجی نگران سرازیر کردن پول‌شان به این کشور شمالی آفریقا هستند، زیرا احتمال می‌دهند دادگاه بخشی از سرمایه‌های آنان را به نفع بازماندگان و بستگان قربانیان بمب‌گذاری مصادره کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ، شرکت‌های آمریکایی علاقه زیادی به انعقاد قراردادهایی برای استخراج از ذخایر نفت و گاز و دیگر پروژه‌ها در لیبی دارند. لیبی که بزرگ‌ترین ذخایر نفت آفریقا را در دست دارد، می‌خواهد تا سال 2013 از ظرفیت کنونی 1.77 میلیون بشکه در روز به تولیدی معادل 3 میلیون بشکه در روز در سال 2013 برسد.

کد خبر 53651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز