یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایتالیا 5 میلیارد دلار بابت خسارت استعمار 30 ساله لیبی که تا سال 1943 ادامه یافت، پرداخت می‌کند.

به گزارش سی ان ان، سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا و معمر قذافی رئیس‌جمهور لیبی توافقنامه‌ای را بر همین مبنا به امضا رساندند.

بسته 5 میلیارد دلاری غرامت  ایتالیا به لیبی شامل پروژه‌های ساختمانی، اعطای بورس دانشجویی و اختصاص حقوق بازنشستگی برای سربازان لیبیایی است که طی سال‌های جنگ جهانی دوم همراه با نیرو‌های ایتالیایی علیه متفقین به مبارزه پرداختند.

قذافی، سیلویو برلوسکنی را در چادری بزرگ در شهر بن غازی پذیرا شد. نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهور لیبی سپس در زمان صرف نهار به بحث درباره توافقنامه پرداخت غرمت ایتالیا به لیبی پرداختند.

برلوسکنی در زمان صرف نهار طی سخنانی گفت: 200 میلیون دلار از بسته پرداخت غرامت، به پروژه‌های زیر ساختی که طی 25 سال آینده در لیبی به اجرا در خواهند آمد، اختصاص خواهد یافت.

نخست وزیر ایتالیا به هنگام امضای موافقتنامه پرداخت غرامت به لیبی نیز گفت: امضای این موافقتنامه به معنای آن است که ما از نظر مادی و عاطفی اشتباهاتی را که کشورمان در قبال شما انجام داده مورد شناسایی قرار می‌دهیم.

دولت رم در قبال این غرامت خواستار آن شده است که لیبی با مهاجران غیرقانونی لیبیایی که از طریق دریا به ایتالیا سفر می‌کنند، برخورد کند.

به همین منظور ایتالیا دستگاه‌های نظارتی الکترونیک را با سرمایه 500 میلیون دلار در سواحل لیبی نصب خواهد کرد.

دفتر برلوسکنی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر ایتالیا مجسمه ونوس سیرنه، مجسمه‌ رومی تاریخی را که در سال 1913 توسط نیرو‌های ایتالیایی از ویرانه‌های شهرک یونانی- رومی سیرنه در سواحل لیبی ربوده شده بود، به این کشور بازخواهد گرداند.

روابط میان لیبی و ایتالیا طی سال‌های اخیر بهبود یافته  و در چند سال‌ گذشته رهبران سیاسی ایتالیا بار‌ها با قذافی دیدار کرده‌اند.

دولت طرابلس روز 30 اوت را روز دوستی ایتالیا و لیبی نامگذاری کرده است.

کد خبر 62082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز