امسال منطقه ۱۱ در حوزه توسعه شهری، شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای خواهد بود که بهره‌برداری از آنها به گفته شهردار منطقه، تأثیر زیادی در بهبود زندگی مردم محله‌های مختلف ‌این منطقه خواهد داشت.

کیفیت زندگی

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا:   «نصرالله‌آبادیان» با تأکید بر ‌این مهم که افزایش کیفیت زندگی شهروندان هدف اصلی در مدیریت شهری منطقه است در گفت‌وگو با همشهری محله به تشریح ‌این پروژه‌ها پرداخته است.  
توجه به بافت‌های قدیمی‌ و احیای بافت‌های تاریخی ارزشمند یکی از اولویت‌های شهرداری منطقه ۱۱ در سال جاری است و پروژه‌های اجرایی در این بخش را عمدتاً پروژه‌های مشارکتی تشکیل می‌دهند. شهرداری می‌کوشد با نقش تسهیلگری خود روند پیشبرد این پروژه‌ها را سرعت‌بخشد.  
شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به پروژه‌های مشارکتی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «‌ از ۲ سال گذشته تمرکز ما در منطقه ۱۱ بر اجرای مشارکتی بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی و هنری شهر تهران در قالب پهنه رودکی بود که ماه گذشته شاهد بهره‌برداری از پیاده‌راه شهریار بودیم. » پیاده‌راه شهریار تنها پروژه‌ای نبود که در دل پهنه رودکی اجرا شد بلکه مرمت و احیای ۱۴ بنای تاریخی واجد ارزش، پیرایش نمای پاساژ ۱۴ طبقه‌ای کاشانی‌ها، افتتاح نخستین بوتیک هتل تهران در تنها کوچه قرینه پایتخت، راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی پهنه با مشارکت بخش خصوصی و احیا، مرمت، حفاظت و بازپیرایی کوچه لولاگر (تنها کوچه قرینه شهر تهران) هم از دیگر اقداماتی بود که شهرداری منطقه ۱۱ در قالب پروژه پهنه رودکی به سرانجام رساند.  
پروژه‌های مرمت و احیای بناهای قدیمی ‌و واجد ارزش منطقه ۱۱ در دیگر نقاط ‌این منطقه هم در دست اجراست که از جمله آنها می‌توان به بازسازی پیشخوان و دیواره بیرونی میدان راه‌آهن، مرمت و حفاظت از تنها بازارچه چوبی شهر تهران و پیرایش شهری محور حافظ تا وحدت اسلامی ‌اشاره کرد. شهردار منطقه ۱۱ با بیان‌ این مطلب اظهار داشت: «در سال گذشته با تملک خانه مینایی شاهد راه‌اندازی موزه و روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر(عج) در ‌این مجموعه بودیم. »

  •  رفع آسیب‌ها با اجرای پروژه‌های محلی

شهردار منطقه ۱۱ در ادامه به پروژه‌های مشارکتی منطقه ۱۱ با سازمان نوسازی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «ساخت مرکز محله سوزنبان در محله راه‌آهن و احداث پاتوق سیمین در بافت فرسوده محله انبار نفت از جمله‌ این پروژه‌هاست که اجرای آنها ضمن کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله‌های فوق موجب افزایش کیفیت زندگی مردم محلی می‌شود. »
آبادیان اتصال خط ۳ مترو به کریدور اصلی راه‌آهن بین‌شهری به‌صورت زیرگذر، راه‌اندازی موزه دخانیات و راه‌اندازی موزه روانپزشکی را از دیگر پروژه‌های مشارکتی اجراشده در منطقه ۱۱ برمی‌شمرد.  

  •  بازآفرینی بافت تاریخی طهران در منطقه ۱۱

توسعه گردشگری در منطقه ۱۱ یکی از اهداف عالی تعریف‌شده در ‌این منطقه است و مدیریت شهری می‌کوشد با تمرکز بر ‌این بخش ضمن فراهم کردن زمینه حضور شهروندان و گردشگران، بستر رشد و پویایی منطقه را فراهم کند. شهردار منطقه می‌گوید قرار گرفتن ۴ کیلومتر از حصار ناصری در منطقه ۱۱ یک فرصت استثنایی است و می‌کوشیم با حفظ‌ این ظرفیت بر تعداد گردشگران در منطقه بیفزاییم. یکی از پروژه‌های مرمت و بازآفرینی بافت تاریخی در ‌این حصار به گفته شهردار منطقه ۱۱ احیا، مرمت و بهره‌برداری از ۱۰ خانه تاریخی واجد ارزش با مشارکت بخش خصوصی در این حصار بوده است. ‌آبادیان می‌گوید: «تمامی ‌این خانه‌ها با جلب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی احیا شده است. »
به گفته او، مرمت سردر مغازه‌های ورودی میدان میوه و تره‌بار بازارچه فروزش و احیا و بازسازی نمای ساختمان تاریخی مهمانسرای امام علی(ع) از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در راستای حفظ حصار ناصری در منطقه ۱۱ بوده است.  

  •  منطقه ۱۱ پیشگام در حوزه خدمات شهری

بخش عمده‌ای از پروژه‌های اجرایی در منطقه ۱۱ را پروژه‌های حوزه خدمات شهری تشکیل می‌دهد. شهردار منطقه ۱۱ معتقد است بالا بودن تعداد ‌این پروژه‌ها حکایت از تأکید بر ارائه خدمات شهری مطلوب به مردم دارد. او می‌گوید: «منطقه ۱۱ منطقه پایلوت در حوزه اجرای طرح پسماند خشک با استفاده از نرم‌افزار سمپاد سامانه مدیریت پسماند بود که توسط کارشناسان منطقه طراحی شد و نتایج مثبتی هم در بر داشت. »
او یادآور می‌شود: «علاوه براین در حال حاضر شاهد نصب ۲۱ مخزن ضد سرقت ویژه پسماند خشک در منطقه هستیم که کمک خوبی به ما در حوزه ساماندهی پسماندهای خشک می‌کند. »
به گفته‌آبادیان نقاشی، رنگ‌آمیزی و نورپردازی دیواره‌های شهری در منطقه (نقاشی تهران قدیم در میدان حسن‌آباد، نقاشی دیواری بزرگراه شیخ محمدی، نورپردازی کتیبه صلوات و ساختمان فتح‌المبین، روشنایی زیر پل حافظ و ابوسعید)، مناسب‌سازی مکان‌های بازی کودکان در بوستان‌ها، نصب لوازم بازی کودکان و کفپوش در بوستان‌های شیخ هادی و رازی و شهید حججی، ایجاد بستر شهری مناسب برای حضور توانیابان، نصب یک ست (۲۰ عدد) لوازم بدنسازی برای توانیابان در بوستان شهید حججی و احداث سرویس بهداشتی، نصب نیمکت و وسایل بدنسازی مخصوص توانیابان در بوستان‌های امیریه و مهر با هدف مناسب‌سازی بوستان‌ها ویژه ‌این افراد از دیگر پروژه‌های اجرایی منطقه در حوزه خدمات شهری بوده است.  
یکی از پروژه‌های مهم شهرداری منطقه ۱۱ در حوزه خدمات شهری افزایش سرانه فضای سبز محله‌هاست. هرچند ریزدانه بودن محله‌های منطقه، اجرای ‌این پروژه را در منطقه سخت کرده است، اما شهردار منطقه می‌گوید با تلاش‌های صورت‌گرفته در سال گذشته علاوه بر ساخت فضای سبز باغ هلالی (واقع در خیابان فلسطین، خیابان هلالی) در وسعت ۱۴۰۰‌مترمربع مردم منطقه شاهد ساخت فضای سبز زیر پل جوادیه به مساحت ۲۵۰۰‌مترمربع نیز بوده‌اند.  
به گفته‌آبادیان، تهیه و نصب کفپوش گرانولی بوستان رازی و رودکی به مساحت ۳۵۰‌مترمربع، کاشت ۱۳۰ اصله درخت روتبال با همکاری سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در محدوده پردیس حکومتی، طراحی و اجرای ۴۰ کیلومتر سیستم آبیاری هوشمند در فاز اول و کاشت ۶۵۰ اصله چنار ۱۰ تا ۱۵ ساله در خیابان‌های ولی‌عصر(عج)، فلسطین و پاستور با مشارکت سازمان پارک‌ها و فضای سبز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته شهرداری در بخش توسعه فضای سبز منطقه بوده است.

  • پروژه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی
  1. ساخت زمین ورزشی در محله قلمستان 
  2. ساخت مرکز پرتو (ساماندهی کودکان‌کار و خیابان)
  3. ساخت همراه‌سرای فارابی
  • پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی
  1. تراش و روکش مکانیزه و درزگیری معابر جمهوری، مولوی، ابوسعید 
  2. مناسب‌سازی ساختمان‌های اداریبوستان‌ها و معابر 
  3. ایمن‌سازی و رفع خطر ۱۸ ساختمان ناایمن
  • پروژه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک
  1. جابه‌جایی خط بی‌. ار. تی از میدان راه‌آهن به پایانه معین 
  2. اصلاح هندسی و سکوسازی در خیابان معینی و تقاطع‌های معابر اصلی 
  3. ساخت سرپناه ‌ایستگاه اتوبوس تندرو
کد خبر 529641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha