یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

پهنه فرهنگی رودکی، پروژه‌ای مهم است که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف احیا و ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری قابل دسترس برای شهروندان در محدوده منطقه ۱۱ اجرا می‌شود.

رودکی

  این پهنه از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان ولی‌عصر(عج) منتهی می‌شود. به گفته متولیان طرح، بیش از ۱۰۰ ساختمان تاریخی و ارزشمند در محدوده پهنه وجود دارد که شناسایی و مرمت و بازسازی و پیرایش آنها شروع شده است. علاوه بر سازمان زیباسازی شهر تهران، شهرداری منطقه ۱۱ هم در اجرای طرح پهنه رودکی مشارکت دارد و به گفته «نصرالله‌آبادیان» این یک پروژه فاخر کشوری است.  

احیای پهنه رودکی و تعریف کارکردهای گوناگون نمایشی، موسیقایی، فرهنگی و هنری در آن از اقدامات خوب مدیریت شهری است. شهردار منطقه ۱۱ در ابتدای صحبت‌هایش این مطلب را بیان می‌کند و می‌گوید: «با تغییر رویکرد اداره شهر از نگاه سخت‌افزاری به نرم‌افزاری سبب شده برنامه‌های اجرایی فاخری در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد. برنامه‌هایی که آثار و نشانه‌هایشان را می‌توان در جای جای شهر دید.»
«نصرالله‌آبادیان» با تأکید بر فاخر بودن پروژه پهنه رودکی می‌گوید: «اجرایی شدن پروژه پهنه رودکی نتیجه همین تغییر رویکرد بود که می‌توان از آن به دلیل داشتن عرصه‌های هنری مانند تالار وحدت و تئاتر شهر و ابنیه ارزشمند تاریخی و واجد ارزش معماری به‌عنوان مهم‌ترین پروژه فرهنگی – هنری تهران بلکه کشور نام برد.»
به گفته شهردار منطقه ۱۱، این پروژه علاوه بر کارکردهای فرهنگی و هنری، قرار است در آینده نزدیک به‌عنوان پلازای هنری پایتخت مطرح شود: «خیابان شهریار که قلب و محور اصلی پهنه رودکی محسوب می‌شود، در راستای تحقق شعار «پایان دادن به غلبه سواره‌ها بر پیاده‌ها باایجاد پهنه‌های پیاده‌روی» طراحی شده است.»اتصال تئاتر شهر با تالار وحدت و تالار رودکی از ویژگی‌های طراحی منحصربه‌فرد خیابان شهریار است. 
به گفته‌آبادیان عملیات عمرانی سنگفرش ضلع جنوبی خیابان شهریار که نقطه عطف پهنه رودکی محسوب می‌شود سال گذشته شروع است: «پیاده‌راه‌سازی ضلع شمالی خیابان شهریار هم با هدف تسهیل‌ تردد عابران پیاده به اتمام رسیده است و عملیات عمرانی ضلع جنوبی هم در مراحل پایانی قرار دارد.»
شهردار منطقه ۱۱ با بیان اینکه پروژه پهنه رودکی که به دلیل هویت تاریخی و اصالت این محدوده حائز اهمیت است درباره ویژگی‌های این پروژه می‌گوید: «توجه به انسان محور بودن، آرامش بخشی به فضاهای سکونتی و زندگی،‌ تردد گروه‌های هدف با محوریت فرهنگ و هنر، دسترسی آسان به تمام قسمت‌های پهنه به‌صورت پیاده، ایجاد و بهسازی فضاهای سبز و نصب نیمکت‌ها، کارهایی هستند که در این پهنه انجام می‌شود.»
 

کد خبر 518392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha