هرچه پایتخت و فعالیت‌های اقتصادی در آن گسترده‌تر می‌شود، مشکلات شهری پیرامون بازار و محله‌های آن هم بیشتر می‌شود.

زباله

 همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا:   یکی از مسائلی که هر روز در حاشیه کوچه‌پسکوچه‌های منتهی به بازار و محله‌های مرکزی پایتخت دیده می‌شود، رهاسازی زباله‌های کارگاه‌های تولیدی در حاشیه معابر شهری است. این موضوع هم مورد گلایه شهروندان و اهالی کوچه‌هاست و هم مورد انتقاد مدیریت شهری منطقه ۱۲. 

منطقه ۱۲ یکی از منطقه‌های ویژه پایتخت است که این روزها در سایه رشد فعالیت‌های اقتصادی شاهد رشد قارچ‌گونه واحدهای تولیدی مجاز و غیرمجاز در کوچه‌پسکوچه‌های آن هستیم. فرقی نمی‌کند ساکن محله سیروس باشید یا محله بازار، از اهالی محله بهارستان باشید یا محله فردوسی. در هریک از این محله‌ها که قدم بگذارید سایه کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنفی و زباله‌های آنها در حاشیه دیوار کوچه‌ها و خیابان‌ها سنگینی می‌کند.  
مرتضی اسفندیاری از اهالی خیابان فردوسی است. او که خانه‌اش در همسایگی یک کارگاه تولیدی کفش قرار دارد، می‌گوید: «هر روز غروب شاهد رهاسازی زباله‌های کارگاه‌های تولیدی کیف و کفش در محله هستیم. یکی از این کارگاه‌ها مجاز و دارای تابلوست، اما بقیه کارگاه‌ها به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه هزینه شهری بابت آلودگی‌هایشان پرداخت نمی‌کنند. »
در خیابان سیروس هم گلایه‌های مردمی ‌از رهاسازی زباله‌های تولیدی‌های لباس به همین شکل است. زهرا مصطوفی می‌گوید: «در تمامی‌کوچه‌های محله شاهد رهاسازی این زباله‌ها هستیم که توسط گربه‌ها در محله پراکنده می‌شوند. »
او ادامه می‌دهد: «زباله‌هایی که در محله رها می‌شوند، اغلب قابلیت شعله‌ور شدن دارند وگاه توسط معتادان متجاهر به آتش کشیده می‌شوند. این مسئله خطر زیادی برای محله و ساکنان دارد. »
در محله بهارستان هم اهالی از رهاسازی زباله‌ها واحدهای تولیدی گلایه‌مندند. «احمد شریفان» شورایار محله بهارستان، می‌گوید: «در خیابان صف و کوچه‌های متصل به آن هر روز حجم انبوهی از زباله‌های رهاشده در محله را می‌بینید. این زباله‌ها در حالی در محله رها می‌شوند که سطل‌های مکانیزه وجود دارد، اما کارگران واحدهای تولیدی ترجیح می‌دهند آنها را پای درختان، کنار جدول‌ها یا دیوارهای محله رها کنند. این موضوع نه تنها موجب زشت شدن سیمای شهری محله و منطقه شده که حتی محیط‌زیست را هم تهدید می‌کند. بسیاری اوقات زباله‌های حاوی چرم، چسب و یا تکه‌پارچه‌ها که کنار درختان رها شده‌اند، دچار حریق می‌شوند و آسیب جدی به فضای سبز می‌زنند. » رستگار از اهالی خیابان پامنار هم می‌گوید: «این خیابان یکی از خیابان‌هایی است که از زباله‌های کارگاهی آسیب جدی دیده است. بارها تصاویر زباله‌ها را برای شهرداری فرستاده‌ایم و باید با افرادی که این کار را می‌کنند، برخورد قاطعانه شود. »

  • واحدهای متخلف پلمب می‌شوند

مشکل رهاسازی زباله‌های کارگاهی در منطقه ۱۲ به حدی رسیده است که حتی شهردار منطقه وارد عمل شده و از مسئولان مربوطه در شهرداری خواسته تا به رفع این مشکل در محله اقدام کنند. «علی‌محمد سعادتی» می‌گوید: «طرح ساماندهی و برخورد قانونی با واحدهای کارگاهی متخلفی که نظافت و بهداشت شهر را رعایت نمی‌کنند، با جدیت و قاطعیت در منطقه آغاز شده است. »
او ادامه می‌دهد: «همه مسئولان واحدهای تولیدی و صنفی باید بدانند در برابر سلامت مردم با کسی تعارف نداریم و مدافع عموم مردم هستیم. »
شهردار منطقه ۱۲ در ادامه با اشاره به‌بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری می‌گوید: «این قانون بر جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمام اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت برای ساکنان می‌شوند یا اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تأکید می‌کند و شهرداری مکلف است از تأسیس این قبیل واحدها جلوگیری کند. »او وعده می‌دهد که تمامی‌ واحدهای تولیدی که زباله‌های خود در منطقه رها می‌کنند، پلمب خواهند شد.  

  • تنها ۳۰‌درصد کارگاه‌ها جواز دارند

«علی فرج‌نژاد» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۲ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره می‌گوید: «در جریان رشد و توسعه شهری پایتخت شاهد افزایش تعدد واحدهای تولیدی در منطقه ۱۲ هستیم. این در حالی است که تنها ۳۰‌درصد از این واحدها در اداره ساماندهی شهرداری منطقه دارای پرونده‌اند و تحت کنترل قرار دارند. بقیه واحدها به‌صورت غیرقانونی در کارگاه‌های غیرمجاز مشغول فعالیت‌اند، اما بار پسماندهای تولیدیشان بر دوش منطقه است. »
او با اشاره به تعدد و تکثر واحدهای کارگاهی کیف و کفش، لباس و... در منطقه ۱۲ می‌گوید: «بیشترین مشکل ما در زمینه زباله‌های رهاشده، با واحدهای تولیدی در خیابان صف، خیابان جمهوری و خیابان سیروس است. » رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۲ در ادامه از برخورد جدی با واحدهای تولیدی متخلف دارای پرونده در اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۲ خبر می‌دهد و می‌گوید: «واحدهای متخلف ابتدا اخطار می‌گیرند و ظرف ۲۴ ساعت فرصت بهبود شرایط را دارند. در غیراین صورت با حکم اخذشده به پلمب این واحدها اقدام خواهیم کرد. »
فرج‌نژاد می‌افزاید: «درخصوص کارگاه‌های غیرمجاز روند طولانی‌تر است، چراکه باید ابتدا به شناسایی و بعد شکایت و اخذ حکم قضایی اقدام کنیم، سپس می‌توانیم این واحدهای تولیدی غیرمجاز را پلمب کنیم. »

کد خبر 520894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha