جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیریت بخش عکس در مطبوعات، ساختارهای مختلفی دارد و بنا به سلیقه هر مؤسسه، روش متفاوتی برای اداره کردن این بخش به کار گرفته می‌شود.

روزنامه و مجلات بزرگ و کثیرالانتشار، بخش مدیریت به کار دبیر عکس نظارت دارد. دبیر عکس شخصی ست که مسئول کار عکاسان، گرافیست‌ها، طراحان صفحه‌بندی و کارمندان بخش تکنیکی را کنترل  و اداره کند. 

در واقع دبیر عکس، مسئول دریافت عکس‌های تولیدی و یا اینترنتی و ارسال آن به سرویس‌های خبری مختلف روزنامه است. در بعضی از روزنامه‌های بزرگ، دبیر عکس امور مربوطه را با کمک یک دستیار انجام می‌دهد.


دبیر عکس، مسئول دریافت عکس‌های تولیدی و یا اینترنتی است

نقش و وظیفه دبیر عکس چیست؟

دبیر عکس باید با عکاسان در مورد برنامه‌ها و سوژه‌های خبری بحث و گفتگو کند و مطمئن شود عکاس از دیدگاه رسانه نسبت به پوشش گزارش آگاه است.

وی باید زاویه‌های مختلفی که می‌توان به سوژه نگاه کرد و از آن عکس گرفتن را به عکاس یادآور شود و فرصت‌های خاصی که ممکن است در حین عکاسی ایجاد شود را برای وی شرح دهد.


دبیر عکس باید زاویه‌های مختلفی که می‌توان به سوژه نگاه کرد و از آن عکس گرفتن را به عکاس یادآور شود

از سوی دیگر دبیر عکس مسئول انتقال نظرات عکاسان و گزارشگران است. او باید درباره گزارش‌ها با نویسندگان صحبت کند و در صورت لزوم با آنها برای تکمیل و یا تصحیح گزارش‌های مربوط به عکس‌ها همکاری کند.  

از جمله وظایف دیگر دبیر عکس زمان‌بندی و ارسال به موقع عکاس به برنامه‌های خبری‌است. او در صورت نیاز موظف است ملاقات عکاس و سوژه را ترتیب دهد و برای عکاسی از بعضی گزارش‌ها برنامه‌ریزی نماید.


دبیر عکس مسئول انتقال نظرات عکاسان و گزارشگران است

در جمله وظایف دیگر دبیر عکس می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • صحبت با گرافیست‌ها و طراحان صفحه درباره اندازه و محل قرارگرفتن عکس‌ها
  • آموزش حرفه‌ای کارمندان این بخش
  • تقویت روحیه آنها و نمایشگاه‌های سالانه برای عرضه کارهای بهتر
  • رسیدگی به اختلافات عکاسان با بخش تحریریه
  • اطمینان از سالم بودن دوربین‌ها، کامپیوترها و سایر وسایل فنی
  • ارتباط با امورمالی، تقویت بودجه و تلاش برای به روز کردن تجهیزات بخش تصویر


از وظایف دبیر عکس صحبت با گرافیست‌ها در مورد جانمایی عکس‌هاست

دبیری بخش عکس، یکی از سخت‌ترین وظایف روزنامه است چرا باید مسئولیت‌های زیاد و چند جانبه‌ای را بر عهده بگیرد. او باید گاهی نفش حمایت‌کننده، دوست و مشوق را بازی کند و گاهی در نقش یک سیاستمدار به حل و فصل اختلافات شخصی و مالی بپردازد. 

او باید در شرایط سخت و پر مشغله درست تصمیم بگیرد و قاطعانه عمل کند. برای راضی نگه داشتن تمام افراد و انجام کنترل صحیح امور، انرژی و توان زیادی مصرف می‌شود. چرا که در زمان‌های شلوغی کار یک روزنامه، همه افراد مایلند کارشان سریع‌تر انجام شود.

در شرایطی که همه تصور می‌کنند کارشان اولویت دارد، تصمیم درست و اقدام قاطعانه بر عهده دبیر عکس است.

بعضی از روزنامه‌ها از منابع انسانی کمی در بخش عکس برخوردارند. در این شرایط، یک دبیر خوب باید مراقب باشد عکاسان روزانه بیش از توانشان برای پوشش برنامه‌های خبری فرستاده نشوند. او باید به عکاسان فرصت تمرکز و کار کردن بر روی سوژه‌ها را بدهد.

وی باید متوجه باشد که عکاسان برای پروژه‌های شخصی خود نیز نیاز به زمان کافی دارند. راز یک دبیر عکس موفق بی‌طرفی و در عین حال حمایت از گروه عکاسان و بخش تحریریه است.

نویسنده: نانسی فورد
ترجمه: نفیسه مطلق
منبع:
www.nlford.com

کد خبر 52058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز