جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - سو کندریک: سردبیران بیش از ۴۰ درصد مطالبی را که برای آنها فرستاده می‌شود؛‌ حتی بدون خواندن کنار می‌گذارند

 و علت آن فقدان تصویر مناسب برای این مطالب است. چراکه بسیاری از نشریات به دنبال مطالبی هستند که تصاویری مناسب کلمات را همراهی کند. اگر به نوشتن علاقمند هستید دانستن فنون اولیه عکاسی برای شما یک ضرورت است.

البته نمی‌توان قول داد که یک شبه عکاس بسیار معروف و خلاقی شوید اما به عنوان کسی که برای یادگیری همه چیز همیشه دنبال راه‌های میان‌بر بوده‌است، این نکات را برای شروع توصیه می‌کنم:

۱. "این دوربین نیست که تصاویر بدی ثبت می‌کند بلکه مقصر کسی‌است که از آن استفاده می کند!"

این اولین نکته‌ای بود که در یک کارگاه آموزش عکاسی به من یاد داده شد. آن زمان تازه اولین عکس‌هایم را برای یک روزنامه فرستاده بودم. 

هدف از این گفته ضرورت داشتن آشنایی و فهمیدن سخت‌افزار دوربین برای تهیه یک عکس درست و صحیح است. در نتیجه کتابچه راهنمای دوربین را مطالعه کنید و سعی کنید با آزمون و خطا با دوربین و چگونگی کارکردن با تنظیمات آن آشنا شوید.

۲. بعد از تسلط پیدا کردن بر تنظیمات دوربین زمان فراگرفتن کادربندی یک تصویر است. برای مثال "قانون سه‌تایی" به عنوان یکی از قوانین پایه‌ای کادربندی به شما می‌آموزد که سوژه را در یک سوم کادر – چه افقی و چه عمودی-  قرار دهید.


تقسیم‌بندی اولیه در کادربندی

سعی کنید سوژه را در یکی از این دایره‌های مشخص شده قرار دهید.


کادربندی صحیح


کادربندی غلط
 

۳. سعی کنید از چهره‌ها در حالت‌های عادی و طبیعی عکس بگیرید و اگر سوژه شما خجالتی بود و در مقابل دوربین احساس راحتی نمی‌کرد با مطرح کردن یک شوخی یا داستان خنده‌دار، او را در وضعیت راحت‌تری قرار دهید.

از شخص مورد نظر با سوژه‌ای که به آن مربوط می‌شود و در گزارش ذکر شده‌است، عکس بگیرید.

۴. عکاسی منظره بستگی زیاد به نور محیط دارد. در ظهر آفتاب تیز و سایه‌ها بسیار تند و با کنتراست هستند در حالی که هنگام طلوع یا غروب آفتاب، رنگ‌ها بسیار شکوهند ثبت می‌شوند و سایه‌ها به سوژه عمق و بُعد می‌بخشند. پس سعی کنید تا جای ممکن این ساعات را برای عکاسی از منظره انتخاب کنید.


هنگام ظهر رنگ‌ها تخت هستند و سوژه‌ها بُعد ندارند 


نور در هنگام غروب به سوژه عمق می‌بخشد و رنگ‌ها گرم‌تر به نظر می‌رسند

هر چقدرهم منظره مورد نظر دل‌انگیز و زیبا باشد، باز هم این شما هستید که باید عکس را به نحو درست کادربندی کنید تا توجه بیننده جلب و نگاهش به تصویر خیره شود.

برای مثال اختصاص دادن یک سوم کادر به جاده‌ای که در آن یک دوچرخه سوار به سمت کوهپایه در حال حرکت است می‌تواند بهترین روش برای راهنمایی چشم بیننده به سوژه اصلی ما که همان کوه است باشد.


خط S مانند رودخانه چشم بیننده را به سمت کوه راهنمایی می‌کند
عکاس: انسل آدامز

۵. شفافیت و صراحت پیام یک عکس گواه مهارت و شایستگی عکاس آن است. برای رسیدن به این مقصود باید به کار با دوربین خود مسلط شوید و تا می‌توانید تمرین کنید.

البته من راه زیادی برای حرفه شدن در زمینه عکاسی در پیش دارم و به عنوان یکی از بهترین میان راه‌ها، کپی کردن کارهای عکاسان بزرگ را به شما پیشنهاد می‌کنم. شما برای شروع و تمرین عکاسی مجاز هستید تا از کادربندی های آنها سرمشق بگیرید. 

۶. از عکس‌های حرفه‌ای که در حوزه گزارش‌های شما در روزنامه‌ها به چاپ رسیده‌اند، یک آرشیو درست کنید. در نظر داشته باشید عکس‌های شما در صورتی برای استفاده و فروش در مطبوعات انتخاب می‌شوند که از استاندارد عکس‌های حرفه‌ای برخوردار باشند.


۷. کادربندی این عکس‌ها را با دقت مطالعه کنید اما سعی کنید هنگام عکاسی از خلاقیت خودتان نیز بهره بگیرید. تصاویر زیادی روزانه در مطبوعات به چاپ می‌رسند. دقت کنید که چطور عکس‌ها به موضوعاتی که همیشه برای مخاطب جذاب بوده‌است می‌پردازند.

گاهی پس‌زمینه این تصاویر مات به نظر می‌رسند تا نگاه بیننده را به سوژه مورد نظر جلب کند. اگر لنز تله در اختیار ندارید برای تهیه چنین عکسی می‌توانید دیافراگم لنز دوربین را بر روی اعداد پایین تنظیم کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه یک عکس خوب آشنایی با دوربین و سیستم‌های تنظیم‌کننده آن بسیار ضروری‌است.


عکس با لنز استاندارد و دیافراگم باز، پس‌زمینه را تار و سوژه را برجسته می‌کند


۸. اکثر آدم ها برای گرفتن عکس از یک سوژه بسیار عجله می‌کنند و به پس زمینه آن توجه کافی ندارند. توصیه می‌کنم که ابتدا محله عکس‌برداری را مشخص کنید. از پشت زمینه‌های ساده استفاده کنید و مواظب باشید مثلاً شاخه درخت بالای سر سوژه شما سبز نشود!!


همیشه به پشت زمینه سوژه دقت کنید
 

۹. اگر مجبور شدید یک عکس دسته جمعی تهیه کنید، سعی کنید آنها را در یک وضعیت سه بعدی قرار دهید. برای مثال از چند نفر بخواهید جلو تر از بقیه قرار بگیرند.

۱۰. واقع‌گرا باشید. به خاطر بیاورید که این عکاس است که ممکن است عکس بدی تهیه کند و نه دوربین. همان طور که یک عکاس ممکن است با تنظیم درست دوربین یک تصویر خلاقانه و زیبا بیافریند.

البته مطمئنا یک دوربین معمولی و ابتدایی نمی‌تواند عکس‌هایی که عموماً در مطبوعات به فروش می‌رسد را تهیه کند. پس اگر برای ادامه این مسیر مصمم هستید، باید برای خرید یک دوربین خوب و ابزار مناسبش سرمایه‌گذاری کنید. 

مترجم: نفیسه مطلق
منبع:
www.insiderreports.com

کد خبر 51285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز