همشهری آنلاین: کارشناسان چند مجله مطرح آمریکایی به پرسش‌های پوینتر در مورد استفاده از عکاسی خبری یا تصویرسازی در مجلات پاسخ داده‌اند.

کنی ایربای Kenny Irby، مدیر گروه روزنامه‌نگاری تصویری موسسه Poynter، که مخالف هر کونه تغییر و دستکاری در عکس است، از سه کارشناس که در مجلات مختلف مشغول به کار هستند درخواست کرده تا پاسخ‌های سؤال‌های زیر را از طریق پست الکترونیک برای مؤسسه ارسال کنند:

  • بر اساس تجربه و مشاهدات شما، هر از چند گاهی عکس‌های دستکاری شده بر روی جلد مجله‌تان قرار می‌گیرند؟
  • چرا این جریان به صورت یک عرف درآمده‌است؟
  • مجله شما چه استانداردهایی را برای تغییر در عکس روی جلد رعایت می‌کند؟
  • آیا این استانداردها شامل عکس‌های داخل صفحات نیز می‌شوند؟

لین استالی- معاون دبیر و طراح نیوزویک


عکس‌های دستکاری شده در مجله در دو گروه قرار می‌گیرند؛ گروه اول تصویرسازی نام دارد که ما آن ها را بیشتر برای روی مجله استفاده می‌کنیم و گروه دوم عکس‌هایی هستند که حقیقت یک خبر را تغییر می‌دهند. من تصور می‌کنم عکس‌های گروه دوم بیشتر مورد بحث شماست.

در واقع ما توسط نرم افزارهای مربوطه، رنگ و نور عکس‌ها را برای چاپ مناسب تنظیم می‌کنیم. البته لکه‌گیری و حذف خال و زخم‌های کوچک نیز شامل این پردازش می‌شود. بعد از تجربه ناخوشایند پردازش دندان‌های همسر مک کی جی که چند سال پیش اتفاق افتاد، ما هیچ دستکاری که منجر به تغییر یک واقعین شود نمی‌کنیم.


دندان‌های همسر مک‌کی‌جی در عکس روی جلد نیوزویک ترمیم شده‌است

من فکر می‌کنم خوانندگان تا حدی دستکاری در عکس را قبول کرده اند و گاهی حتی توقع تغییراتی در تصویری که به آنها نشان داده می‌شود را دارند. از طرفی ما در یک رقابت فروش تنگاتنگ قرار داریم و برای به نتیجه رسیدن معتقدم این مباحث باید با مسئولان مجلات رقیب چون US News، تایم هم در میان گذاشته شود.

در مجله نیوزویک عکس‌های روی جلد با وسواس زیادی انتخاب می‌شوند و در صورت دستکاری عکس دقت می‌کنیم تا به پیام خبری آن خدشه‌ای وارد نشود. این قانون هم برای عکس‌های روی جلد و عکس‌های داخل مجله تفاوتی قائل نیست.

روبرت نیومن – مدیر هنری مجلات Vibe و Details


تجربه به من نشان می‌دهد که امروزه اکثر تصاویر روی جلد عکس‌های دستکاری شده هستند و این جریان بسیار عادی شده‌است. مجلات مربوط به زنان، مردان و فشن بیش از دیگران مرتکب این کار می‌شوند. برای آنها تغییر دادن لباس، رنگ، پیش زمینه و حتی آرایش سوژه‌ها امر بسیار عادی به شمار می‌رود.

در واقع عکس‌ها اکثراً با از بین بردن عناصری که به زیبایی‌شناسی تصویر لطمه می‌زند مورد تغییر قرار می‌گیرند. گاهی بخشی از عکس روی جلد برای اضافه کردن لوگوی مجله و یا باز کردن فضا برای تیتر و سوتیترها مقالات داخل مجله حذف می‌شود.

باید در نظر داشت که عکس روی جلد یک مجله ابزار فروش آن است و در تجارت هر کاری برای فروش کالا قابل قبول است. حقیقتش را بخواهید من فکر می‌کنم خوانندگان خود متوجه این موضوع هستند و هر آنچه بر روی جلد یک مجله می‌بینند را به عنوان واقعیت قبول نمی‌کنند.

در واقع سردبیران هستند که بیشترین فشار را برای دستکاری در عکس‌های روی جلد می‌آورند و این موضوع به ماجرای فروش بیشتر برمی‌گردد. من هیچ وجه در مجله‌ای که از استانداردهای برای محدود کردن تغییر در تصویر تعیین کرده‌باشد، کار نکرده‌ام و عکس سیمپ سون O.J. Simpson در روی مجله تایم تنها نمونه‌ای‌است که بحث‌های زیادی پیرامون اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن آن صورت گرفت.


عکس چهره سیمپ سون روی جلد تایم بسیار تاریک و تیره به چاپ رسیده‌است 

به اعتقاد من عکس نیز یک عنصر گرافیکی ست، مثل فونت و رنگ. میزان تغییر در یک عکس بستکی به سلیقه و نظر گرافیست مجله دارد. در واقع همان طور که فونت‌ها و رنگ‌ها در روی جلد تغییر می‌شوند، عکس نیز به عنوان یک ابزار گرافیکی می‌تواند با هدف جذب مخاطب دستکاری شود.

البته من معتقدم یک خط قرمز مشخص و مهمی بین دستکاری یک عکی در مجله و روزنامه وجود دارد. هر چند مطبوعات برای فروش در رقابت هستند اما تغییر و دستکاری یک عکس در نشریه خبری نیوزویک تایمز به هیچ وجه قابل توجیه نیست. در واقع محتوا در عکس‌های صفحه اول یک روزنامه بسیار اهمیت ویژه ای دارد در صورتی که تصویر در مجلات بیشتر یک عنصر گرافیکی ست.

هیلاری راسکین- معاون دبیرعکس مجله تایم


عکس روی جلد بسیار مفهومی ست. در واقع خواننده با نگاه کردن به روی جلد درباره خواندن و خریدن مجله تصمیم می گیرد.

در مورد تک عکس‌های خبری ما ابتدا آنها را دورگیری می کنیم و یا چند عکس را با هم مونتاژ می‌کنیم. پشت زمینه عکس‌های پرتره را کمی گسترش داده و تیتر را روی آن قرار می‌دهیم. البته رنگ‌ها را هم شفاف‌تر و بهبود می‌بخشیم تا عکس بهتر به چشم بیاید.

اما به طور کلی از آنجا که تایم یک مجله محتوایی‌است، عکس‌ها به ندرت دستکاری می‌شوند.

تکنولوژی جدید امکان تغییرات بسیار شگفت‌انگیزی را در اختیارمان گذاشته‌است. اما ما هرگاه محتوای عکسی را تغییر دهیم آن را با عنوان تصویرسازی در مجله مشخص می‌کنیم تا خواننده را از غیر واقعی بودن تصویر آگاه کنیم.

این قانون در مورد عکس‌های داخل جلد نیز مراعات می‌شود هرچند دستکاری در عکس‌های داخل جلد بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.

ترجمه: نفیسه مطلق
منبع:
www.poynter.org

کد خبر 50151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز