روزی که در پلاک۱۹ کوچه شهید افراخته خیمه‌گاه روضه سیدالشهدا(ع) را برپا کردند، ۱۰‌ـ ۱۵سال بیشتر نداشتند، ولی زیر سقف این خیمه‌گاه کوچک مجالس مذهبی بزرگ و پررونقی برپا کردند.

خیمه

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری: حالا که هر کدامشان چند دهه عمر را پشت سر گذاشته‌اند، دلشان می‌خواهد بیشتر از گذشته برای هم‌محله‌ای‌های خود مفید باشند. مکان قدیمی خیمه‌گاه سال‌ها پیش تخریب و تابلو آن بر سردر پلاک۲ کوچه شهید مکاری نصب شده است. حاج «احمد شهیدی» که یکی از بانیان و عضو هیئت‌امناست، عده‌ای از نوجوانان دیروز و امروز محله را زیر سقف خیمه‌گاه گردهم آورده تا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت کمک کنند. خیمه‌گاه در محله آذری به نام «هیئت محبان قرآن و عترت جنوب غرب تهران» شهرت دارد.  

در همان روضه‌های سیدالشهدا(ع) متوجه شدند افراد بسیاری در همسایگی آنها زندگی می‌کنند که شب‌ها سر گرسنه به بالین می‌گذارند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. هنوز پشت لبشان سبز نشده بود و وقت بازی و بی‌خیالی‌شان بود، اما نتوانستند از غصه‌ها و مشکلات این افراد بی‌تفاوت بگذرند و تصمیم گرفتند در کنار برگزاری مجالس مذهبی، برای رفع گرفتاری‌های آنها چاره جویی کنند. بسیاری از نوجوانان عضو خیمه‌گاه در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار بودند و درآمدی کم یا زیاد داشتند. آنها با قسمتی از درآمد یا پول توجیبی خود و کمک‌هایی که از بزرگ‌ترها جمع‌آوری می‌کردند خوراک، لباس، نفت و لوازم ضروری نیازمندان را تهیه می‌کردند. سنت دستگیری افراد بی‌بضاعت هنوز هم در خیمه‌گاه پابرجاست و اکنون ۳۰۰ خانواده نیازمند و ایتام بی‌سرپرست تحت پوشش خدمات خیمه‌گاه هستند. آنها در قالب طرحی به نام «مائده» در آستانه نوروز لباس عید، در آغاز ماه رمضان مواد غذایی و پیش از بازگشایی مدارس لباس و نوشت‌افزار دریافت می‌کنند. اجرای این طرح برعهده اعضای جاافتاده و موسپیدان خیمه‌گاه است تا بر اثر خامی و کم تجربگی جوانان، عزت نفس افراد کم‌بضاعت آسیب نبیند. امسال که شیوع ویروس کرونا سفره‌های افراد زیادی را خالی و بی‌رونق کرده است، بانیان خیمه‌گاه به توزیع ارزاق و سبدکالا در میان این ۳۰۰خانواده قناعت نکردند و هزار بسته بهداشتی و سبد کالا و ۳۰هزار قرص نان میان زاغه‌نشینان اطراف تهران توزیع کردند.  

  •  طرحی برای رهایی از اعتیاد 

حاج «احمد شهیدی» می‌گوید: «اعتیاد برخی از جوانان به موادمخدر از مهم‌ترین مشکلات مناطق جنوب تهران است و میانگین سنی مصرف‌کنندگان موادمخدر پایین آمده است.» بانیان خیمه‌گاه برای ترک اعتیاد مصرف‌کنندگان موادمخدر طرحی با عنوان «رهایی» را اجرا می‌کنند. در این طرح ۵نفر از اعضای معتمد و قدیمی مجموعه شامل پزشک، روحانی و کارشناسان آسیب‌های اجتماعی فعال هستند. آنها با مشاوره‌های مختلف در بیمار مبتلا به اعتیاد، اشتیاق به پاک‌شدن را به وجود می‌آورند. ترک اعتیاد و بستری معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد حدود یک میلیون تومان هزینه دارد و بسیاری از خانواده‌ها توانایی پرداخت این هزینه را ندارند. در طرح رهایی، معتادان به‌صورت رایگان در ۲کمپ تأیید شده که با خیمه‌گاه همکاری می‌کنند، بستری می‌شوند. خیّران خیمه‌گاه در سال گذشته موفق شدند ۲۸فرد معتاد به موادمخدر را به دامان خانواده بازگردانند و شرایط اشتغال تعدادی از آنها را فراهم کنند. شهیدی می‌گوید: «ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته مشکل بزرگی است که گاهی از توان مجموعه خارج است و باید خیّران و صاحبان کارگاه‌ها و مراکز تجاری با ما همکاری کنند. » اعضای خیمه‌گاه برای دعوت معتادان به پاک شدن و ترک اعتیاد، با غذای گرم و وسایل پذیرایی به محل تجمع افراد بی‌خانمان می‌روند و وقتی با یکدیگر رفیق شدند، آنها را به تغییر مسیر زندگی‌شان تشویق می‌کنند.  

احمد شهیدی/ بانی خیمه‌گاه روضه سیدالشهداء
  •  نوجوانان همه فن حریف 

بانیان خیمه‌گاه که دیگر مردانی جاافتاده شده‌اند وظایفی مانند جذب خیّران، شناسایی نیازمندان، رسیدگی به شرایط خانواده معتادان و... را انجام می‌دهند و اغلب امور خیمه‌گاه را جوانان می‌چرخانند. سپردن کارها به دست نوجوانان‌ترفند بانیان خیمه‌گاه برای تشویق این گروه سنی به فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی است که در قالب طرحی به نام «مجمع نوجوانان» اجرا می‌شود. در روضه‌ها و منبرهای هفتگی خیمه‌گاه که غروب روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود، از چای‌ریز تا نوحه‌خوان و سینه‌زن و سخنران خیمه گاه، نوجوانان هستند. مجمع نوجوانان ۱۴واحد دارد که در هر واحد ۵نفر عضو هستند. این نوجوانان با توجه به توانایی و رشته تحصیلی‌شان وظایفی مانند آماده کردن سیستم سرمایشی و گرمایشی هیئت، تعمیرات ساختمان خیمه‌گاه و... را انجام می‌دهند تا اعتماد به نفس و احساس تعلق آنها به مجموعه بیشتر شود. تعداد اعضای ثابت مجمع نوجوانان ۸۰نفر است و در مناسبت‌هایی مانند عزاداری ماه‌های محرم و صفر به حدود ۲۰۰‌ـ ۳۰۰نوجوان می‌رسد. خدمات صندوق قرض‌الحسنه «قدیم‌الاحسان» هم تمام و کمال به جوانان اختصاص دارد. این صندوق که سال‌ها پیش در خیمه‌گاه دایر شده، فقط به جوانان محله وام کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌کند. شهیدی می‌گوید: «اغلب فعالیت‌های خیمه‌گاه در محله آذری اجرا می‌شود، اما هدف بانیان خیمه‌گاه از قید عبارت «جنوب غرب تهران» در نام مجموعه، ترسیم دورنمایی برای توسعه و گسترش فعالیت‌های آن از محله آذری به مناطق جنوب غرب تهران است.  

  •  انتشار نشریه «برگ سبز» 

فعالان فرهنگی خیمه‌گاه نشریه‌ای با عنوان «برگ سبز» منتشر می‌کنند که مطالب آن شامل موضوعات اخلاقی و دینی است. تاکنون ۱۰شماره نشریه منتشر و رایگان میان جوانان محله آذری توزیع شده است. با رسیدن شمارگان نشریه برگ سبز به ۱۴شماره، در قالب کتابی با همین عنوان گردآوری و چاپ می‌شود. «احمد شهیدی» محتوای نشریه برگ سبز را تهیه می‌کند. او فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی فرهنگی است.  

  •  قلک‌های برکت 

هزینه‌ اجرای برنامه‌های خیمه‌گاه (مجموعه فرهنگی، مذهبی محبان قرآن و عترت جنوب غرب تهران) با کمک‌های مردمی و در قالب طرح قلک برکت تأمین می‌شود. در طرح قلک برکت، در آغاز هر سال قلک‌هایی دراختیار اعضا و خیّران قرار می‌گیرد تا در طول سال نذورات و احسان‌های کوچک و بزرگ خود را در داخل آن پس‌انداز کنند. این قلک‌ها در پایان سال جمع‌آوری و مبالغ قلک‌ها، با نظارت اعضای هیئت امنا به طرح‌های مختلف مجموعه اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 514933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha