پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

روشنک محمدی: این روزها رشد مصرف موادمخدر در میان دانش‌آموزان کشور ازجمله ناهنجاری‌هایی است که دغدغه‌های زیادی را برای خانواده‌ها و مسئولان به وجود آورده است.

آخرین آمار رسمی منتشره شده که به سال 86 باز می‌گردد، گویای وجود 35 هزار معتاد در بین دانش‌آموزان کشور است. در طول این سال‌ها به دلیل افزایش انواع موادمخدر صنعتی و روش‌های نوین خرده‌فروش‌های موادمخدر در جذب مشتری‌های کم‌سن و سال، آمار دانش‌آموزان معتاد به یقین با رشدی تصاعدی مواجه  است  و بیم آن می‌رود که این روند رو به رشد همچنان ادامه یابد.

برخی مراجع نیمه‌رسمی در آماری‌ که‌ گواه‌ پایین‌ بودن‌ سن‌ اعتیاد در جامعه‌ ایران‌ است‌ سهم‌ نوجوانان‌ را در کل‌ جمعیت‌ معتادان‌ ایران‌ 13درصد ذکر می‌کنند که‌ بیش‌ از 90 درصد آنها سابقه‌ لااقل‌ یک‌ بار ترک‌ را دارند.رشد ناهنجاری اعتیاد در مدارس کشور در حالی است که منابع رسمی از وجود 282 مورد خودکشی دانش‌آموزان در سال گذشته خبر می‌دهند که عمده آنها دانش‌آموزان دختر بوده‌اند.

سیگار دروازه اعتیاد

ماشاءالله مختارآبادی کارشناس مشاوره آموزش و پرورش کرمان گفت: بررسی‌های صورت گرفته در استان مشخص کرده است که بیش از 85 درصد از معتادان کشیدن سیگار ر از سن زیر 18 سال شروع کرده اند. وی اظهار داشت: افراد در رده سنی 18-12 سال در معرض آسیب‌های گوناگونی به‌خصوص اعتیاد هستند و متاسفانه اکثر افراد معتاد در این سنین برای نخستین بار سیگار و حشیش را تجربه کرده‌اند.

مختارآبادی رابطه والدین با نوجوان و فضای مناسب خانواده و مدرسه را  از اقدامات پیشگیرانه دانست و گفت که همکاری بین خانواده‌ها با مربیان مدارس در کنترل فرزندان و آگاه‌سازی آنها با پدیده‌های مختلف اجتماعی به ویژه اعتیاد بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: مشاوره‌های مدرسه نیز می‌توانند با اندکی ریزبینی در کاهش اعتیاد در مدارس استان موثر باشند. علائمی مانند افت تحصیلی، پرخاشگری دانش‌آموز با معلم و غیبت‌های طولانی و مکرر از جمله نشانه‌های اولیه روی آوردن دانش‌آموز به اعتیاد است.

مختار آبادی با اشاره به این که بیشتر افراد معتاد در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که یکی از والدین آنها معتاد هستند اظهار داشت: « تعداد دانش‌آموزانی که دچار اعتیاد شده‌اند در مدارس کرمان بسیار کم است اما آموزش و پرورش و بهزیستی درخصوص درمان این گونه دانش‌آموزان همکاری دارند.»

کاهش سن اعتیاد

دکتر حمید دهقان معاون سازمان بهزیستی استان گلستان با هشدار نسبت به کاهش سن اعتیاد در استان گفت‌که سن اعتیاد در گلستان به زیر  ۲۰سال کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در همه گروه‌های سنی مختلف معتاد وجود دارد اظهار داشت که بیشتر معتادان استان در گروه سنی  ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند و در سنین پایین مصرف «کراک» بیشتر به چشم می‌خورد.

به گفته وی ۱۰ درصد مراجعان به مراکز ترک اعتیاد استان را معتادان به کراک تشکیل می‌دهند که با توجه به محدودیت مراکز ترک اعتیاد این افراد همچنان در اولویت درمان هستند.

وی عدم آگاهی نسبت به مواد  صنعتی جدید را از علت‌های پایین بودن سن مصرف‌کنندگان مواد در این استان دانست و گفت: « بسیاری از این افراد در مورد خطرات مواد جدید آگاهی ندارند و تصور می‌کنند که این مواد خطرات کمتری نسبت به تریاک دارد درحالی‌که مواد جدید ترکیبی است  و عوارض آن شدیدتر و ترک آن سخت‌تر و گاهی غیرممکن است.»

به گفته دکتر دهقان بیشترین آمار معتادان استان متعلق به ترک تحصیلکرده‌های دوره راهنمایی است و این به این معنی است که این رده سنی نیاز به توجه و دقت بیشتر در مقایسه با سایر گروه‌های سنی دارد. کراک و شیشه ماده اصلی مصرفی این رده سنی است.

شهر‌های اجتماع محور

مهشید سلیمانی معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری از کاهش سن اعتیاد در این استان خبر داد و گفت‌که این معضل اجتماعی به سنین جوانی و نوجوانی رسیده است به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد معتادان استان بیشتر نوجوانان و جوانان در رده سنی ۱۵ هستند.

وی آمار اعتیاد در استان را نشانگر افزایش اعتیاد در میان این گروه سنی دانست و گفت: « آمارها نشانگر جوان شدن جامعه معتادان کشور است  و برطرف کردن این مشکل به آموزش در زمینه پیشگیری و درمان نیاز دارد.»رئیسی افزود: تشکیل تیم‌های اجتماع محور در محلات، ادارات و آموزشگاه‌ها می‌تواند در کاهش این معضل اجتماعی به مسئولان کمک کند.

وی پیشگیری از اعتیاد، ارتقای سطح سلامت روان در محلات و اجتماعات و کاهش میزان گرایش مردم به‌خصوص جوانان به موادمخدر را از مهمترین اهداف تشکیل این تیم‌ها
 عنوان کرد.معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد‌:  با توجه به اینکه توزیع داروهای روانگردان و موادمخدر در بین جوانان جامعه یکی از اهداف دشمنان است، پیشگیری، آموزش و در نهایت درمان از مهمترین راه‌های کاهش مصرف موادمخدر در کشور است.

وی گرایش جوانان رده سنی  ۱۵سال، از مصرف سیگار و تریاک به موادمخدر صنعتی به ویژه کراک و قرص‌های روانگردان را نگران‌کننده خواند و گفت‌‌که مسئولان باید چاره‌ای برای این معضل بیندیشند. وی گفت: بیش از ۵۰ درصد مراجعه‌کنندگان برای ترک اعتیاد را  افراد معتاد به تریاک تشکیل می‌دهند که مدرک تحصیلی آنها نیز زیر دیپلم است.

نتایج یک پژوهش

نتایج یک تحقیق درباره سن مصرف موادمخدر در بین معتادان نشان داد که 3/8 درصد افراد مورد بررسی مصرف موادمخدر را از سن زیر 14 سال شروع کرده‌اند.

ایرج فیضی، عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم با تأکید بر اینکه کشور ما سالیان درازی است که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: « جامعه آماری در پژوهشی که به کمک تیم تحقیقاتی دانشجویان انجام گرفت، شامل نوجوانان و جوانان مراکز شهرستان‌های استان مرکزی (آشتیان، اراک، تفرش، خمین، دلیجان، ساوه، سربند، محلات، زرند و کمیجان) بوده است.»

وی با بیان این‌که حجم نمونه 3 هزار و 999 نفر بوده است، تصریح کرد: 9/26 درصد پاسخگویان در رده سنی 15 تا 18 سال، 6/42 درصد در رده سنی 19 تا 25 سال و 5/31 درصد در رده سنی 26 تا 29 سال بوده‌اند؛ همچنین میانگین سنی افراد 4/22 سال
 بوده اند.

همشهری استانها

کد خبر 103832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز