گروه اجتماعی - مینا شهنی: طرح شناسنامه آسیب‌های اجتماعی استان‌های کشور به تفکیک تا پایان سال 88 کامل خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر به ایسنا گفته که شرط اساسی برنامه‌ریزی اجتماعی در هر کشوری بر پایه جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق است.

حسن موسوی چلک در حالی خبر از تکمیل شناسنامه آسیب‌های اجتماعی استان‌های کشور می‌دهد که نخستین بار شهریور ماه سال 86 از امضای تفاهمنامه‌ای میان سازمان بهزیستی با معاونت امور اجتماعی شوراهای وزارت کشور خبر داده و گفته بود که از این پس همکاری مشترکی میان این دو نهاد برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام خواهد شد.

این تفاهمنامه برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در 4بند منعقد شد و بر مبنای آن، انجام طرح‌های پژوهشی و پروژه‌های مشترک مطالعاتی در راستای شناسایی وضعیت آسیب‌های اجتماعی و نیز راهکارهای کنترل آنها و تبادل اطلاعات در این زمینه می‌بایست بین دفاتر امور اجتماعی استانداری‌ها و بهزیستی استان‌ها به‌صورت مشترک انجام شود.

ماجرای طرح شناسنامه آسیب‌های اجتماعی استان‌های کشور در سال 88 نیز به رسانه‌ها راه یافت و باز موسوی چلک در اردیبهشت امسال گفت که طرح شناسنامه آسیب‌های اجتماعی به استان‌ها ابلاغ شده است.

تبادل اطلاعات و آمار میان استانداری‌ها و سازمان بهزیستی مهم‌ترین بند از تفاهمنامه‌ای بود که 3بند دیگرش به انجام کارهای پژوهشی مشترک و برگزاری نشست و همکاری بین دو نهاد تأکید کرده بود.

یکی از مشکلات عمده دستگاه‌هایی که روی محور آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنند جمع‌آوری آمار و اطلاعات سایر دستگاه‌هاست. این تفاهمنامه سبب شد تا آمار آسیب‌های اجتماعی موجود در وزارت کشور در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد و برعکس سازمان بهزیستی هم آمار مورد نیاز استانداری‌ها را در اختیارشان قرار دهد.

بومی‌سازی‌

ویژگی مهمی که در این همکاری به آن توجه شده‌بود، بومی شدن برنامه‌ها بود. به این معنا که با حذف تصمیم‌گیری از پایتخت برای سراسر کشور هر استانی بتواند با توجه به وضعیت خاصی که دارد برنامه‌‌ای بومی تهیه و اجرا کند.

پس سازمان بهزیستی استان‌ها با همکاری استانداری‌ها خواهند توانست آسیب‌های اجتماعی را در هر استانی اولویت‌بندی کرده و براساس اولویت‌هایی که به تأیید هر دو نهاد خواهد رسید برای کنترل و کاهش آسیب‌ها به‌ترتیب اولویت برنامه‌ریزی کرده و بودجه مورد نیاز‌شان را جذب کنند.

زود دیر می‌شود

اگر چه 2سال و نیم از امضای تفاهمنامه میان وزارت کشور و سازمان بهزیستی گذشته و به‌نظر می‌رسد زمان زیادی از دست رفته است اما خود چلک نیز معتقد است که هر چه این طرح دیرتر تهیه شود، آثار و تبعات منفی آن را در جامعه مشاهده خواهیم کرد.

از سوی دیگر آسیب‌های اجتماعی نوپدید نیز لزوم سرعت بخشیدن به این طرح را بیشتر گوشزد می‌کند.براساس آخرین خبر منتشر شده شناسنامه آسیب‌های اجتماعی استان‌های کشور بالاخره تا یک ماه دیگر آماده خواهد شد.

هر چند به‌صرف داشتن یک شناسنامه نمی‌توان به کنترل و پیشگیری از بروز آسیب‌ها دل‌خوش کرد اما اگر واقعا برنامه‌ریزی برای کنترل و کاهش آسیب‌های کشور نیازمند شناسنامه‌های استانی بود و اگر شرط پیش بردن این برنامه‌ها هماهنگی میان سازمان‌های مختلف و مسئول بود باید منتظر ماند و دید حالا که وزارت کشور و سازمان بهزیستی کار مشترکی انجام داده‌اند تا کجا می‌توان به اجرای برنامه‌ها امید بست.

کد خبر 101324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز