شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

روشنک محمدی: وقتی گفت همسایه‌های خوبی نداریم که اینقدر معتادهایمان زیاد شده‌اند فکر کردم منظورش همان‌هایی هستند که خانه‌هایشان کنار خانه‌های ماست اما او وسیع‌تر فکر می‌کرد.

بیست و چند ساله و بود و برای هزارمین بار پیمان‌شکنی کرده بود. تا حالا هزار بار به‌خودم قول داده‌ام که دیگه سراغ این زهرماری نروم اما درد که به سراغم می‌آید همه عهد و پیمان‌ها یادم می‌روند.

بین همه شکستگی‌ها و زخمهایش صورت بچگانه‌‌اش خودنمایی می‌کرد و تنها چیزی که توانش را در بیان استدلال توجیه می‌کرد کیف دستی‌اش بود که اسمش را گذاشته بود خاطره. کلی تلاش کردم تا گفت این کیف، خاطره روزهای شاگرد اول بودنش توی دانشگاه است و خاطره یک باخت سر یک شرط!

 با دوست‌هایم شرط بستم که بعد از 3 بار مصرف معتاد نمی‌شوم، رو کم‌کنی بود، آنها می‌گفتند بعد از یک بار معتاد می‌شوم و شدم، به همین راحتی! شدم همینی که می‌بینید.او ادامه داد: من خیلی به این موضوع فکر کردم. مقصر آنهایی هستند که تولید می‌کنند، همین همسایه‌های... خودشان که مصرف نمی‌کنند، فقط می‌خواهند ما را بیچاره کنند.

مشاورش می‌گفت او توان ترک کردن ندارد چون باور دارد که نمی‌تواند ترک کند.
نمی‌دانم چرا وقتی حمید شرفی معاون شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر خراسان جنوبی از کشف 5/9 تن انواع مواد‌مخدر از ابتدای امسال تاکنون در این استان خبر داد اصلا خوشحال نشدم.

او می‌گفت کشفیات استان نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته صددرصد افزایش داشته است. اما این هم خبر خوشحال‌کننده‌ای برای من نبود.کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان مقابله با ورود مواد‌مخدر، مقابله با عرضه مواد، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب‌ها و نیز آموزش عمومی است و کاش این کار به خوبی در این استان اجرا شود تا...

وقتی شرفی از آموزش 80 مبلغ خواهر و آموزش دانش‌آموزان در هفت دبیرستان پسرانه و دخترانه استان در زمینه پیشگیری از اعتیاد و آشنایی با موادمخدر خبر داد از اینکه قرار است بعد از این امثال این آدم‌های معتاد در مدرسه‌های استان دیده نشوند شاد شدم. شاید از این به بعد مادرهای خراسانی کمی راحت‌تر بخوابند.

ماجرای مریم ماجرای تکراری عشق پسری جلوی در مدرسه و... بود. با این تفاوت که این بار این عاشق دلباخته ساقی‌های خود را از میان دخترهای مدرسه‌ای انتخاب می‌کرد. او طور دیگری آبروی این دخترها را نشانه گرفته بود.

مریم از ترس اینکه مادرش متوجه معتاد شدنش نشود خیلی از دوست‌هایش را گرفتار کرده بود. شبی که این ماجرا برملا شد خانواده‌های بسیاری در آن محله قدیمی عزادار معصومیت دخترانشان بودند.

حامد هم بر خلاف قبلی می‌خواهد ترک کند. البته مدت‌هاست ترک کرده اما زندگی را! ظاهراً عجله زیادی برای ترک داشته و خودش را در اتاقی زندانی کرده است و... فردای آن روز جسدش را پیدا کردند. سکته کرده بود.

بین همه این حرف و حدیث‌ها محمدحسن اکبری مطلق مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 7 مرکز درمان سرپایی اعتیاد و 3 مرکز کاهش آسیب در سطح استان فعال بوده و به بیماران خدمات ارائه می‌کنند. در حالی که 3 سال پیش رئیس سازمان مبارزه با مواد‌مخدر استان یکی از دلایل افزایش بی‌رویه مصرف مواد‌مخدر را در این استان نبود مراکز مشاوره اعلام کرده بود. 

 یک خبر خوب

این موضوع که بسیاری از معتادان بهبود یافته بعد از اینکه از شر اعتیاد رها شده‌اند با مشکلات زیادی از جمله بیکاری و فقر دست به گریبان می‌شوند و در بسیاری از موارد همین مسئله باعث می‌شود که آنها شروع به مصرف مجدد مخدر کنند واقعیت دارد.

 در همین رابطه منصور صباغ جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهمنامه مشترک بین دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با وزارتخانه‌های کار، رفاه و تعاون در زمینه کارآفرینی و اشتغال معتادان بهبود یافته، به افراد واجد شرایط ‌یکصد میلیون  ریال وام اشتغال از صندوق مهر امام رضا(ع) و 150 میلیون ریال تسهیلات ایجاد فرصت شغلی از سوی وزارت کار پرداخت می‌شود.

به گفته وی این تصمیم در راستای جلوگیری از رجعت معتادان ترک کرده به سوی اعتیاد اتخاذ شده است. همچنین در این تفاهمنامه مقرر شده به افراد معتاد بهبودیافته آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای داده شود تا آنها بتوانند با کارهایی که آموزش دیده‌اند امرار معاش کنند.

همشهری استانها

کد خبر 99425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز