گروه اجتماعی: کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد را به فرمانداری‌ها، ادارات بهزیستی و یا نیروی انتظامی معرفی کنید.

مشاور استاندار تهران از مردم درخواست کرده تا با معرفی کمپ‌های غیرمجاز به این مراکز، جلوگیری از فعالیت این کمپ‌ها را سرعت بخشند.محمدعلی عرفان‌منش به ایسنا گفته ساماندهی مراکز ترک اعتیاد با محوریت فرمانداری‌ها و با مشارکت جدی سازمان بهزیستی استان و شهرستان‌ها و با همراهی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در سطح تمامی شهرها و شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این مراکز با تراکم بیش از حد جمعیت معتادان روبه‌رو هستیم بر این نکته تأکید کرد که بسیاری از معتادانی که به مراکز استان تهران مراجعه می‌کنند از خارج از استان آمده‌اند.

مشاور استاندار تهران معتقد است که باید فرهنگی در جامعه ایجاد شود که معتاد احساس حقارت کرده و به‌دنبال ترک باشد.او از اراده‌ای جدی برای برخورد با کمپ‌های غیرمجاز خبر داده و گفته: شناسایی و برخورد و پلمب کردن این مراکز مستلزم همراهی مردم و اعلام نشانی آنان از سوی شهروندان است که مقامات انتظامی، فرمانداری‌ها و بهزیستی در جهت برخورد با این مراکز بسیار مصمم هستند.

تماس با کدام خط

اینکه استانداری استان تهران به هر حال نسبت به مشکل کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد عکس‌العمل نشان داده را ‌باید به فال نیک گرفت.وقتی مشاور اجتماعی استاندار از مردم خواسته که گزارش‌هایشان را در زمینه وجود این مراکز به فرمانداری، بهزیستی  یا نیروی انتظامی ارائه بدهند،

نشانه‌ای از عزم جدی برای مقابله با ادامه فعالیت این مراکز به چشم می‌خورد. اما نکته‌ای که مشاور فراموش کرده این است که توضیح بدهد مردم گزارش‌هایشان را چگونه به این مراکز ارائه دهند. نامه بنویسند؟ ای‌میل بزنند؟ یا تلفن کنند؟

هر یک از این راه‌ها که برای دریافت گزارش‌های مردمی درنظر گرفته شود، لازم است، تا آدرس مشخصی برای ایجاد ارتباط مردمی اعلام شود. در شرایط کنونی مردم به کدام آدرس نامه بنویسند و در تماس‌های تلفنی با کدام بخش از فرمانداری ارتباط برقرار کنند؟

پیگیری

درصورتی که مردم با انتشار خبر مشاور استاندار مصرانه خواستار برخورد با کمپ‌هایی باشند که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و برای ارائه گزارش به مراکز یاد شده هم اقدام کنند، چگونه می‌توانند نتیجه برخورد با این کمپ‌ها را پیگیری کنند؟

مسئولان یک گام عقبند

مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد سال‌هاست که فعالیت‌شان را در کشورمان شروع کرده‌اند. رشد اعتیاد و نیاز روزافزون خانواده‌ها برای حل معضل اعتیاد سبب شد تا بازار خوبی در کشور شکل بگیرد. مشتریان این بازار در پی چاره‌جویی به مراکزی پا گذاشتند که درستی و نادرستی چگونگی فعالیت‌شان را نمی‌دانستند.

نهادهای مسئول تا به‌خود بیایند و دعوای صدور مجوز و توزیع متادون و خرید دارو از خارج از کشور را حل کنند، مراکز غیرمجاز سال‌های آغاز فعالیت را پشت سر گذاشتند و بازار خوبی را تصاحب کردند.

فاصله میان مسئولین و مراکز سربرآورده ترک اعتیاد تا امروز هم حفظ شده است. این مراکز در بسط و گسترش بازارشان شبکه‌های ماهواره‌ای را به خدمت تبلیغ گرفتند و در پیک‌های تبلیغاتی جا خوش کردند تا مشتریان بیشتری به دست آورند و مسئولان همچنان در گیر و دار صدور مجوز ماندند و مدعی شدند که اگر در مراکز تحت کنترل‌شان تخلفی روی دهد حتما به آن رسیدگی می‌کنند اما مراکز غیرمجاز همچنان در غیاب نیرویی قوی برای کنترل‌شان، به فعالیت ادامه دادند.

مراکز تهران

محمدعلی عرفان‌منش اعلام کرده که امسال برای 50 مرکز ترک اعتیاد مجوز صادرشده و تاپایان سال، 10 مجوز دیگر نیز صادر خواهد شد. به گفته او در بخش درمان معتادان 97 مرکز ترک اعتیاد سرپایی، 9 مرکز به‌صورت بستری و 5مرکز ترک اعتیاد دولتی، 17 مرکز اقامتی گذری و موقت ترک اعتیاد (DIC) در استان تهران به درمان بیماران و معتادان پرخطر می‌پردازند.

تعداد کمپ‌ها و مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد استان تهران به گفته مشاور استاندار بیش از 300 مرکز برآورد شده‌است که در مقایسه با آماری که از مراکز مجاز منتشر شده بسیار بیشتر است.

کد خبر 100420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز