گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وجود دانش‌آموزان معتاد در کشور موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد، ولی اعلام آمار متفاوت در این باره همچنان ادامه دارد؛ از 2هزار و 400 تا بیش از 30 هزار نفر

سال گذشته برخی از مسئولان، آمار دانش‌آموزان معتاد را 30‌هزار نفر اعلام کردند، اخیرا در مجلس اعلام شد که 2هزار و400 نفر دانش‌آموز معتاد وجود دارد، 27دی هم یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس این تعداد را بیش از 30 هزار نفر اعلام کرد.

علی‌اصغر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به فارس گفت:« آمار دانش‌آموزان معتاد در کشور بیش از 30 هزار نفر است. وجود دانش‌آموزان معتاد در مدارس معضل بزرگی است که باید به آن رسیدگی کرد.»

2 هزار و 400 یا 30 هزار

هفته گذشته مسئولان آموزش و پرورش در جلسه بررسی «اعتیاد در مدارس» که در مجلس تشکیل شد آمار دانش‌آموزان معتاد را دو‌دهم‌درصد جمعیت معتادان کل کشور اعلام کردند. در همان جلسه قائم مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تعداد دانش‌آموزان معتاد را 5 دهم درصد کل معتادان کشور بیان کرد.

با توجه به اینکه طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، یک میلیون و 200‌هزار معتاد در کشور وجود دارد، تعداد دانش‌آموزان معتاد با استناد به اظهارات مسئولان آموزش و پرورش 2هزار‌و‌400‌نفر و براساس گفته‌های قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر حدود 5 هزار نفر خواهد شد.

به گفته رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس دلیل تفاوت فاحش بین آمار مسئولان آموزش و پرورش با عضو کمیسیون بهداشت مجلس احتمالا وجود معتادان در سن تحصیل است یا اینکه دانش‌آموزان معتادی که ترک تحصیل کرده‌اند نیز در آمار محاسبه شده‌اند.
علی کریمی فیروز‌جایی تاکید کرد: براساس آمار رسمی ارائه شده اکنون 2هزار و 400 دانش‌آموز معتاد در مدارس وجود دارند.

سال 86؛ 30هزار دانش‌آموز معتاد

مهر‌ماه سال 86 مشاور دبیر‌کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تعداد دانش‌آموزان معتاد در کشور را 30 هزار نفر اعلام کرده بود. به گفته حمید صر‌صامی، از سال 1381 تا 85، بیش از 10‌میلیارد تومان از اعتبارات ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت تا طرح جامع آموزشی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از مصرف مواد‌مخدر و روانگردان‌ها برای دانش‌آموزان اجرا شود.

سال گذشته نیز جانشین سابق فرمانده نیروی انتظامی از وجود30 هزار دانش‌آموز معتاد در کشور خبر داده بود که مسئولان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و آموزش و پرورش این آمار را تکذیب کردند.

می‌گویند دانش‌آموزان معتاد نداریم

آبان ماه امسال، ایسنا به نقل از دبیر‌کل ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد: «آموزش و پرورش دانش‌آموزان معتاد را اخراج می‌کند و بعد می‌گوید معتاد نداریم.»
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم  اعلام کرد: آموزش و پرورش کشور ما این‌گونه است که هر دانش‌آموزی که معتاد شد، وی را اخراج می‌کند، پس این‌گونه می‌شود که معتادان ما از ترک تحصیلی‌ها هستند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر پس از اخراج دانش‌آموزان معتاد، آموزش و پرورش اعلام می‌کند که هیچ دانش‌آموز معتادی ندارد. از این‌رو مشکل بزرگی که آموزش و پرورش ما باید حل کند، بحث ریزش تحصیلی است، چرا که ترک تحصیل عامل مهمی در گرایش افراد ترک تحصیل کرده به اعتیاد است.

ضعف عملکرد

حسنی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس بر این باور است که ضعف مدیریت در مدارس موجب شده اعتیاد میان دانش‌آموزان گسترش یابد، به همین دلیل باید نظارت کلی در این باره داشته باشیم و با این معضل به‌شدت برخورد کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از نبود برنامه‌ریزی دقیق برای برخورد با شیوع اعتیاد در میان دانش‌آموزان اعلام کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط باید با همکاری یکدیگر اعتیاد را در جامعه از بین ببرند و از ورود این معضل بزرگ میان دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

پیش از این نیز هومن نارنجی‌ها، مدیرکل دفتر فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفته بود که آموزش و پرورش در موضوع اعتیاد دانش‌آموزان بسیار ضعیف عمل کرده است و آمار دقیقی از دانش‌آموزان معتاد وجود ندارد.

کد خبر 99674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز