سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: الگوی مصرف مواد‌مخدر از مواد سنتی و طبیعی به مواد‌مخدر صنعتی و روانگردان در حال تغییر است و امکان ساخته شدن مواد روانگردان بدون پیش‌سازها وجود ندارد.

در همایش ملی نظارت و کنترل بر پیش‌سازهای مواد‌مخدر با اعلام این مطلب موارد قانونی نحوه مبارزه با پیش‌سازها بررسی شد.محمد مسعود زاهدی مدیر اجرایی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به کشف 23تن پیش‌سازهای مواد‌مخدر در 3 سال گذشته گفت: در سال گذشته 12 هزار تن مواد پیش‌ساز وارد افغانستان شده و این در حالی است که این کشور تولید‌کننده این پیش‌سازها نیست.

در ادامه، حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور با تبیین قوانین موجود در برخورد با مواد‌مخدر و پیش‌سازهای آن گفت: برای برخورد، ما بدون قانون نیستیم ولی این قانون از شدت و جدیت و قاطعیتی که جنبه بازدارندگی داشته باشد، برخوردار نیست. 

وی افزود: در متن اصلاحی قانون مبارزه با مواد‌مخدر که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است این مواد را در ردیف مواد‌مخدر قرار داده‌ایم که بر شدت مجازات آن افزوده شود.

شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در این همایش گفت: پیش‌سازها به‌عنوان حلال، ایجاد‌کننده تغییرات شیمیایی و... هستند. برخی از این پیش سازها در تولید داروهای مسکن و آرامبخش نیز کارایی دارند. به‌طور مثال کدئین که پایه بسیاری از دارو‌هاست با مواد پیش‌ساخته درست می‌شود. همینطور این مواد در برخی مواد آرایشی بهداشتی هم موارد استفاده دارد.

دلئو نماینده UNODC در ایران در این جلسه از عملکرد ایران در کشف و برخورد با قاچاقچیان پیش‌سازها تقدیر کرد و از آمدن گروهی از سوی هیات بین‌المللی کنترل مواد‌مخدر در ماه فوریه به تهران خبر داد و گفت: برای مقابله با کانتینر‌های حامل مواد پیش‌ساز به کشورهای تولید‌کننده مواد‌مخدر صنعتی این هیات به تهران خواهد آمد تا همکاری‌های دوجانبه را انجام دهند.

سردار حسین‌آبادی بعد از سخنان دلئو نماینده سازمان ملل در جایگاه قرار گرفت و از روند همکاری آنها گله کرد و گفت: کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی که مستقیما از افزایش تولیدات مواد‌مخدر تهدید می‌شوند قابل دفاع نیست، حدود یکسال است که درخواست 10 سگ موادیاب‌کرده‌ایم ولی هنوز خبری نشده‌است.

ایران فعالیت‌های زیادی برای کنترل این مواد انجام داده ولی باید دید نظارت جهانی بر بارهای ترانزیتی کجاست.  به اعتقاد وی، مبدا تولید این پیش‌سازها کشور‌های بزرگی است که هیچ نظارتی بر کارشان نیست. او گفت: 13 هزار تن مواد پیش‌سازی که در افغانستان کشف شده؛

با کوله و دبه که حمل نشده است. این مواد در کانتینرهایی که پلمب ترانزیتی شده و هیچ کشوری حق بازکردن آن را ندارد از کشورهای اروپای شرقی، هند و دوبی به افغانستان ارسال می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر همچنین خاطر نشان کرد: ما در بررسی‌هایی که از کشورهای همسایه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در کشورهایی همچون ترکیه، آسیای میانه و روسیه حتی یک گرم کراک یافت نمی‌شود و کراکی که در افغانستان تولید می‌شود صرفا برای ایران تولید می‌شود.

کد خبر 99348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز