هم خالق آثار هنری است، هم صاحب شغل و هم کارآفرین.

سفال

 همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  دختر ۲۱ساله‌ای که از ۲سال پیش جان بخشیدن به سفال‌های خام را با گذراندن دوره‌های میناکاری روی سفال یاد گرفت و با فروش آنلاین آثار هنری‌اش کسب درآمد کرد. «کیمیا نظریان» با آموزش این هنر به زن‌دایی‌اش او را هم به اشتغالزایی در این حرفه ترغیب کرد. در حالی ‌ که ۶ماه است با همراهی یکدیگر به تولید ظروف میناکاری سفالی می‌پردازند، برای آشنایی بیشتر با آنها به کارگاه خانگی‌شان آمده‌ایم.

گوشه‌ای از اتاق شخصی‌اش را به کارگاه هنری تبدیل کرده است. سفال‌های خام که هنوز هیچ نقش و رنگی ندارند روی طبقه‌های بالایی قفسه قرار گرفته و چند نمونه از میناکاری‌های تکمیل شده و نیمه تمام، کنار میز کار جا خوش کرده‌اند.  
«کیمیا نظریان» بشقابی به دست دارد و حین زدن نقش‌های ظریف روی آن می‌گوید: «در دوران کودکی وقتی سعی می‌کردم مانند مادرم که نقاشی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کرد نقاشی بکشم، خانواده‌ام متوجه علاقه و استعدادم به کارهای هنری شدند. با این پیش‌ زمینه برای تحصیل در دانشگاه رشته معماری را انتخاب کردم، اما این انتخاب پاسخگوی همه احساسات درونی‌ام نبود.» 
این دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی با اشاره به آشنایی اتفاقی‌اش با هنر میناکاری روی سفال می‌گوید: «حدود ۲ سال پیش با شرکت در دوره‌های آموزشی این هنر را یاد گرفتم و بعد از مدت کوتاهی با استقبال دوستان و آشنایان به کسب درآمد از آن روی آوردم.» 
آغاز همکاری او با زن دایی‌اش موضوع مهمی است که با اشاره به آن می‌گویـــد: «با دریافـت درخواست‌های مکـرر برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، این هنر را در جلسات خصوصی به چندنفر یاد دادم. زن دایی ‌ام یکی از این افراد بود که بعد از یادگیری با من همکار شد. در شبکه‌های مجازی صفحه کســب و کـــار ایجاد کردیم و با قرار دادن نمونه کارهایمان کم‌کم مشتری‌های زیادی جذب کردیم.» 
وقتی از جزئیات کارشان سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «ما توانایی تولید هر نوع سفارش از ظروف تا سردر و تابلوهای بزرگ را داریم، اما نداشتن کارگاه تخصصی و کوره برای ما محدودیت ایجاد کرده است. برای مثال کوره‌ای که اجاره می‌کنیم حدود ۴۵سانتیمتر است و قبول سفارش‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر از آن برای ما امکان‌پذیر نیست.» 

این هنرمند که سابقه برگزاری دوره‌های آموزشی و شرکت در یکی از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی مجموعه شهربانو بوستان ولایت را دارد، با اشاره به اینکه حتی بعد از فارغ‌التحصیلی قصد دارد در این رشته کار کند، می‌گوید: «به نظرم این شغل بازار کار خوبی دارد. این درحالی است که منبع اصلی درآمد کنونی ما از فروش اینترنتی همین محصولات است. دریافت وام برای راه‌اندازی یک کارگاه تخصصی با هدف اشتغالزایی برای بانوان دیگر، ایجاد یک فضای آموزشی و برپایی کلاس‌های هنری در محله و از سوی دیگر شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و معرفی آثار تولید شده به استادان برجسته، مهم‌ترین اهداف ماست که برای تحقق آن نیازمند حمایت مسئولان محلی هستیم.»

  •  نمی‌خواهیم گمنام باشیم 

«ندا توسلی» زن دایی ۲۶ ساله کیمیا نظریان که پابه پای او در حال آماده کردن سفارش‌هاست، می‌گوید: «من هم گوشه‌ای از خانه را به کارگاه هنری تبدیل کرده‌ام، اما معمولاً برای جمع‌بندی و تکمیل کارها به کارگاه کیمیا می‌آیم.» 
بانویی که حدود ۶ماه است با یادگیری این هنر از خواهرزاده همسرش با او همکار شده، از دلایل فعالیتش در این شغل می‌گوید: «از کودکی علاقه‌مند به کار روی سفال بودم، اما هیچ‌وقت فرصت یادگیری آن را نداشتم تا اینکه به لطف کیمیا با این هنر آشنایی کامل پیدا کردم.»

توسلی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این در رشته خیاطی فعالیت محدودی داشته است، می‌گوید: «شاید تاکنون در معرفی آثار و به‌دست آوردن سود به نتیجه دلخواه نرسیده باشیم، اما اطمینان دارم در آینده‌ای نزدیک موفقیت‌های بیشتری را در پیش خواهیم داشت.» 
او در پاسخ به میانگین بهای آثار هنری‌شان می‌گوید: «قیمت کارها براساس اندازه و زحمتی که دارد از ۵ هزار تومان شروع شده و تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.» 
توسلی با یادآوری استقبال خوب مردم از این هنر می‌گوید: «خیلی دوست داریم یک فضای آموزشی ایجاد کنیم تا هنر خود را به بانوان علاقه‌مند این رشته یاد بدهیم و حتی با راه‌اندازی کارگاهی تخصصی و بزرگ‌تر برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد کنیم. باوجودی ‌که آمادگی خود برای برپایی دوره‌های هنری درسراهای محله را به مرکز رفاه و خدمات اجتماعی اعلام کرده‌ایم، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.» 
توسلی در پایان از حمایت‌های همسرش برای تهیه مواد اولیه و ابزار کار، تبلیغ آثارتولید شده و مدیریت صفحات فروش مجازی قدردانی کرده و می‌گوید: «ما دوست داریم از طریق آشنایی با افراد برجسته‌تر در این حوزه، آثار هنری‌مان را که کیفیت بالایی دارند، در گالری‌ها و نمایشگاه‌های مهم در معرض نمایش بگذاریم. متأسفانه گستره ارتباط بچه‌های مناطق جنوبی پایتخت محدود است و در بسیاری از مواقع گمنام می‌مانند که برای رفع این مشکل باید مورد حمایت بیشتر قراربگیرند.»

اداره رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری انجام می‌دهد

  • اعطای تسهیلات به صاحبان مشاغل خانگی

طرح شناسایی و اعطای تسهیلات به صاحبان مشاغل خانگی از سوی اداره رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۹ اجرا می‌شود.  

بابک تهرانی / مدیر اداره رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۹


مدیر اداره رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه با بیان این موضوع می‌گوید: «افرادی که در خانه به مشاغلی همچون تولید آثار هنری مثل زیورآلات، قالیبافی، نقاشی و تهیه خوراکی‌هایی همچون انواع ترشی خانگی، رب، عرقیات گیاهی، گیاهان دارویی و... می‌پردازند، جزء این گروه محسوب می‌شوند.»
«بابک تهرانی» با اشاره به اینکه تاکنون ۲۸نفر از دارندگان شغل‌های خانگی شناسایی شده‌اند، می‌گوید: «این افراد به‌عنوان تسهیلگر به وزارت کار و سازمان تعاون معرفی می‌شوند تا بتوانند اسامی خود را به ثبت رسانده و از تسهیلاتی همچون وام استفاده کنند یا برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف دعوت شوند.» 
وی ادامه می‌دهد: «واجدان شرایط می‌توانند به خانی‌آبادنو جنوبی، خیابان دانشگاه، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه، مرکز خدمات و رفاه اجتماعی مراجعه کنند تا در لیست دارندگان مشاغل خانگی قرار بگیرند.»
ایجاد صندوق کارآفرینی امید هم طرح دیگری است که برای حمایت از مشاغل خانگی در منطقه به اجرا درآمده که تهرانی با اشاره به آن می‌گوید: «قصد داریم به‌زودی در یکی از نقاط دارای ظرفیت ناحیه۲ این نمایشگاه را برپا کنیم تا محصولات هنرمندان و تولیدکنندگان منطقه در آن عرضه شود.»

کد خبر 510857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha