فلکه دوم نیروی هوایی در محله پیروزی از حدود یک سال پیش تاکنون درحال ساماندهی است و همین طولانی شدن زمان ساماندهی باعث گله اهالی شده‌است...

فلکه

  همشهری آنلاین - پروانه بهرام نژاد: فلکه دوم نیروی هوایی در محله پیروزی از حدود یک سال پیش تاکنون درحال ساماندهی است و همین طولانی شدن زمان ساماندهی باعث گله اهالی شده‌است. چراکه به گفته آنها قرار بود این طرح در بهمن ماه سال گذشته به سرانجام برسد و شهروندان بتوانند مثل قبل از امکانات این فلکه به‌عنوان یکی از دو میراث سبز و تفریحی محدوده بهره ‌ببرند. حالا ساکنان این تکه از پایتخت خواستار سرعت‌بخشی در اتمام طرح هستند. به همین بهانه همراه با جمعی از شورایاران محله پیروزی راهی فلکه دوم نیروی هوایی شدیم تا پیگیر مشکلات آنها باشیم. 

  • سرعت اجرای طرح کند است

درست ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸بود که کلنگ طرح ساماندهی و ارتقای کیفی فلکه دوم نیروی هوایی با حضور جمعی از مسئولان شهری به زمین خورد و قرار شد این طرح در فازهای مختلف اجرایی شود و نهایت تا بهمن ماه همان سال به بهره‌برداری برسد. اما با گذشت زمان و رسیدن موعد مقرر این وعده عملی نشد و حالا با رسیدن به نیمه دوم سال جدید این طرح همچنان نیمه‌کاره مانده و همین مسئله باعث دردسرهایی برای ساکنان خانه‌های مجاور این پروژه و محله‌های اطراف شده‌است. برخی از ساکنان قدیمی محله اجرای این طرح را اساساً ضروری نمی‌دانند و موافق این کار نیستند. بانو «امینی»، یکی از این افراد است که بزرگ‌شده حوالی فلکه دوم نیروی هوایی است و هر روز برای استفاده از وسایل بدنسازی به اینجا مراجعه می‌کند. او دراین‌باره می‌گوید: «به نظر من و بسیاری از اهالی این فلکه به بازسازی و خارج شدن از حالت سنتی خود نیاز نداشت. شکل قبلی آبنمای فلکه هویت‌بخش بود و رقص نور داشت اما حالا در حال تغییر آن هستند. حتی سنگی که قبل از بازسازی در کف محدوده قرار داشت، به گونه‌ای بود که امکان نداشت کسی سر بخورد، اما اکنون سنگی که به کار برده‌اند، لغزنده است. اینجا سالمندان‌ تردد می‌کنند و همین موضوع برای آنها به‌ویژه هنگام بارندگی مشکل‌ساز خواهد شد.» او می‌افزاید: «اگرچه اجرای این طرح به زیباترشدن محیط کمک خواهد کرد اما انجام آن برای من شهروند اولویت اول نیست و خواسته‌های مهم‌تری هم در محله داریم که درخواست داریم لحاظ شود. با این حال از مسئولان می‌خواهم اکنون که طرح را پیاده کرده‌اند، زودتر به سرانجام برسانند و این‌قدر کند پیش نروند.» همچنین «حسین‌رضا سراج» دبیر شورایاری محله پیروزی ضمن تأیید صحبت‌های این شهروند، در این‌باره معتقد است: «قرار بود این پروژه فرامحلی و منطقه‌ای که سازمان زیباسازی شهرداری تهران مجری آن است، بهمن ماه ۱۳۹۸تمام شود، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. از مدیران بالادستی خواستار سرعت دادن به این وضعیت هستیم. حتی کاسبان محل هم دچار مشکل شده‌اند.»

  • بهسازی سرویس بهداشتی و نهال های مزاحم

همزمان با بازسازی فلکه دوم نیروی هوایی، پیاده‌روسازی اطراف آن هم درحال اجرا است که همین موضوع هم برای مردم دردسرساز شده‌ است. یکی از اهالی دراین‌باره می‌گوید: «باید کار را مرحله به مرحله انجام می‌دادند و اول پیاده‌روسازی کرده و بعد وارد فلکه می‌شدند.» او می‌افزاید: «در گوشه و کنار اینجا مصالح قرار دارد و عرض مسیر کم ‌شده‌ است. در این مدت به سختی رفت‌وآمد می‌کنیم. بخشی از مصالح دپو شده در کنار زمین‌بازی کودکان برای آنها خطرناک است. این مصالح و دستگاه‌ها هم وسعت فلکه را کم کرده و هم حضور مردم را با سختی‌های زیادی همراه کرده ‌است. قبل از اجرای این طرح، ما در فلکه دسته‌جمعی ورزش می‌کردیم ولی حالا دیگر نمی‌توانیم.» دبیر شورایاری محله هم دراین‌باره می‌گوید: «پیاده‌رو اطراف فلکه را همزمان کنده‌اند و چون کار کند پیش ‌می‌رود، هنگام بارندگی باعث تجمع آب در پیاده‌رو می‌شود و همین مسئله‌ تردد مردم را دشوار می‌کند.» او می‌افزاید: «پیشنهاد داده‌ایم جداره‌سازی اطراف میدان و ساماندهی تابلوی واحدهای صنفی هم به درستی انجام شود.» سراج درباره یکی دیگر از مشکلات این فلکه می‌گوید: «اکنون سرویس بهداشتی فلکه که۲۰ پله پایین‌تر از سطح اینجا قرار دارد و استفاده از آن برای مردم به‌ویژه سالمندان سخت است، به خلوتگاه و نقطه بروز آسیب و حتی محل زورگیری تبدیل شده و باید ساماندهی شود. پیشنهاد می‌کنیم چشمه‌های سرویس بهداشتی را با سایر قسمت‌های فلکه همسطح کنند.» غفاری هم دراین‌باره می‌گوید: «پیاده‌رو تعریض و مسیر عبوری خودروها کم شده و همین برای دستفروشان فضا ایجاد کرده‌است.» «ابوالقاسم عربی» یکی دیگر از اعضای شورایاری هم درباره مشکلاتشان می‌گوید: «ما هر روز باید پاسخگوی مردم باشیم. می‌خواهیم این طرح که در کسب وکار آنها هم تأثیر داشته زودتر تمام شود.» او می‌افزاید: «در اطراف فلکه‌گونه‌های مختلف درخت کاشته شده و یکسان نیست. در این میان با جانمایی ناصحیح نهال‌ها در پیاده‌رو، وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد. چون چند سال بعد با رشد آنها اثر منفی این اقدام خود را نشان می‌دهد و حتی تابلوی مغازه‌ها هم دیده نخواهد شد.»

  • ساماندهی و ارتقای کیفی فلکه تا خردادماه

با توجه به اینکه طرح ارتقای کیفی فلکه دوم نیروی هوایی از سوی سازمان زیباسازی و با همکاری شهرداری منطقه ۱۳ انجام می‌شود، «غلامرضا ناطقی» نماینده سازمان زیباسازی درباره جزئیات آن می‌گوید: «اجرای طرح از اول خرداد ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار است تا آخر خرداد ماه امسال به پایان برسد. از آنجا که کف‌سازی قدیمی اینجا آسیب دیده‌ بود، حدود ۷هزار و۵۰۰‌مترمربع کف‌سازی در داخل فلکه و اطراف آن اجرا کرده‌ایم. همچنین بازسازی آبنمای داخل فلکه هم ایراداتی داشت که اصلاح می‌شود و مبلمان پارکی فلکه هم نوسازی خواهد شد. فلکه دوم عملاً نورپردازی مناسب نداشت که آن هم با نصب حدود ۶۰ پایه چراغ تأمین خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «علاوه بر اینها، پیاده محوری در برخی از قسمت‌های محدوده امکان نداشت و عرض پیاده‌رو اطراف میدان تقریباً ۲متر بود که با اجرای این طرح اکنون اصلاح و ۴‌متر شده‌ است. حتی در برخی قسمت‌های اطراف میدان عرض پیاده‌رو کمتر هم بود که به آن اضافه شد. به‌طوری‌که اکنون مغازه‌داران هم راضی و خواستار بهسازی مقابل کسب و کارشان هستند. چون معتقدند با این طرح کارشان رونق گرفته است.» ناطقی می‌گوید: «نهر روباز اینجا همه سرپوشیده شده‌است» همزمان دبیر شورایاری محله می‌گوید: «پیشنهاد داده‌ایم طرح پوشیده کردن نهرها در دوسوی خیابان انجام شود و اجرای پیاده‌روسازی هم تا خیابان پنجم و فلکه اول ادامه پیدا کند.»

  • تولد فلکه نیرو هوایی در سال ۱۳۴۶

قدمت فلکه دوم نیروی هوایی به سال ۱۳۴۶برمی‌گردد و خیلی‌ها، شرق تهران را به فلکه‌های نیروی هوایی می‌شناسند و اینجا جزو میراث تاریخی و فرهنگی محله پیروزی محسوب می‌شود. این میان بزرگ‌ترین آبنمای منطقه۱۳ هم در این فلکه قرار دارد. به‌طوری‌که به گفته «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳، فلکه دوم نیروی هوایی به‌عنوان پاتوق ساکنان این منطقه شناخته می‌شود و فضای سبز ۲ هکتاری دارد که در این فلکه باعث سرسبزی محیط شده است. «منصور غفاری» عضو شورایاری محله که خانواده‌اش یکی از ساکنان قدیمی محله هستند، درباره این فلکه می‌گوید: «اینجا یکی از المان‌های محله ما است و حتی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خیلی از خانواده‌ها ناهار و شام خود را در اینجا می‌خوردند. اهالی به این فلکه تعلق‌خاطر دارند و همواره محل تجمع آنهاست. دهه چهل اینجا آخرین ایستگاه اتوبوس دوطبقه محله و تا کوه‌سنگی همه جا خاکی بود. اصلاً فلکه دوم نیروی هوایی همین شکل بود و در اینجا چند تپه وجود داشت که روی آن بازی می‌کردیم و زمستان هم هنگام بارش برف روی تپه مشمع قرار می‌دادیم و لیز می‌خوردیم. در نزدیکی محل قرارگرفتن دستگاه‌های ورزشی فعلی، یک پل بتنی باریک قرار داشت که از زیر آن رد می‌شدیم و بازی می‌کردیم اما سال‌هاست زیر آن را پر کرده‌اند ولی پل همچنان باقی مانده‌است.» او می‌افزاید: «کاش قبل از اینکه نمادهای محله را بازسازی کنند، نظر اهالی و قدیمی‌ترها را هم نظر بپرسند. با این حال امیدوارم ساماندهی اینجا زودتر تمام و آرامش خاطر مردم برقرار شود.» محله پیروزی فضای سبز ندارد و کل ثروت سبز اینجا به دو فلکه‌ اول و دوم نیروی هوایی محدود می‌شود. دبیرشورایاری محله دراین‌باره می‌گوید: «تنها فضای سبز موجود محله ما همین دو فلکه است که نقش بوستان را هم برای مردم ایفا می‌کنند. حالا کوچک و محدود شدن فضا برای بخش کارگاهی پروژه، موجب تراکم جمعیت و رعایت نشدن فاصله‌گذاری فیزیکی هم در اینجا شده‌است.»

کد خبر 507877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha