کرونا با همه اضطراب و نگرانی‌هایش روی دیگری نیز دارد، روی دیگرش را که سرشار از حس همدلی و انسان‌دوستی است مردان وزنانی رقم‌زده‌اند که سعی کرده‌اند

رزمایش

همشهری آنلاین- سمیرا نشلی: با کوچک‌ترین بضاعتشان چرخه بهداشت و سلامت جامعه را روی پا نگه‌دارند و با تولید انواع ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و تهیه مواد خوراکی برای بیماران و خانواده‌هایی که ازنظر اقتصادی در این روزها آسیب‌پذیر شده‌اند نقشی در حفظ واژه انسانیت ایفا کنند. خبری از کارگاه‌های بزرگ و دستگاه‌های عظیم نیست. نه نیروی متخصصی پای‌کار ایستاده و نه کارفرمایی پیگیر است هرچه هست از نیت قلبی مردمانی نشأت گرفته است که در ساده‌ترین شکل ممکن اقلام بهداشتی موردنیاز مردم و کادر بیمارستانی را در روزهای بحران کرونا تولید می‌کنند. از ۲۹ محله منطقه ۵ تقریباً اکثر اهالی محله‌ها در قالب فعالیت‌های گروهی و مردمی خودجوش تلاش کرده‌اند. شورایاران به میدان آمده‌اند و در کنار مدیریت شهری منطقه ۵ بزرگ‌ترین رزمایش ضدعفونی کردن معابر منطقه ۵ را رقم زدند در این گزارش فقط گوشه‌ای از تلاش شهروندان منطقه ۵ برای عبور از بحران کرونا و به نمایش گذاشتن حس همدلی و همراهی را مرورمی‌کنیم.  

شورایاران سنگ تمام گذاشتند

اعضای شورایاری ۲۹ محله منطقه، ۲ هفته کل هزینه‌های خرید مواد ضدعفونی‌کننده محله‌ها منطقه ۵ را پرداخت کردند.  
«امیر قاسمی» دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی منطقه ۵ درباره فعالیت شورایاران برای حمایت از طرح‌های خودجوش مردمی می‌گوید: «این روزها در اکثر مساجد و محافل عمومی منطقه حتی مدارس منتخب اهالی در حال خدمت‌رسانی هستند تا بتوانند سهمی کوچک در کنترل این ویروس خطرناک داشته باشند. از همان روزهای اولیه شیوع کرونا اعضای شورایاری منطقه ۵ برای مقابله با ویروس کرونا به‌صورت جدی ورود کرده و نزدیک به ۲ هفته کل هزینه‌های خرید مواد ضدعفونی‌کننده محله‌های منطقه ۵ را پرداخت کردند. این مبلغ از محل یارانه حداقلی ستاد شورایاران که برای هزینه‌های جاری همچون رفت‌وآمد شورایاران مصرف می‌شود پرداخت‌شده است. »

تولید ماسک خانوادگی در شهر زیبا
ساختمان خانوادگی خانواده مارکانی در محله شهر زیبا این روزها به یک پایگاه تولید ماسک خانگی تبدیل‌شده است. جایی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر و به همراه همسایگان تلاش دارند کمکی کوچک اما شایسته برای روزهای بحران‌زده کرونا داشته باشند.  
«‌امیرحسین مارکانی‌» دراین‌باره می‌گوید: «روز دوم عید به اعضای خانواده گفتم بایدکاری کنیم تا حالمان خوش شود. این روزها نه خبر از مهمانی است و نه قرار است مسافرت برویم بهترین کار این است که خودمان را محک بزنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم در روزهای بحرانی نیکوترین کار را انجام دهیم. با یک مرکز تولید ماسک ارتباط گرفتم و چند روزی فعالیت کردم اما متوجه شدم بیشتر سود اقتصادی مدنظرشان است برای من که دنبال کار خیرخواهانه بودم این کارگاه مناسب نبود. به کمک همسر و مادر و ۶ نفر از همسایه‌ها بساط تولید ماسک و کاور لباس برای کادر درمان را در خانه مهیا کردیم. آنقدراین کار با عشق همراه بود که در چشم برهم زدنی تولیدمان به انبوه رسید تا به امروز جمعاً ۲۲ هزار ماسک تهیه‌کرده و بعد از استریل کردن در اختیار کادر درمانی بیمارستان‌ها، ‌مراکز توانبخشی معلولان و... قراردادیم. این روزها در حال مهیاکردن بسته غذایی برای نیازمندان هستیم که در این شرایط بیشتر از همیشه در سختی‌اند. »

ماسک‌های رستوران کوهسار

درهای رستوران که باز می‌شود صدای متفاوتی به گوش می‌رسد میز و صندلی نه برای صرف غذا بلکه این روزها در اختیار زنان و مردان داوطلبی است که برای دوخت ماسک موردنیاز اهالی دورهم جمع شده‌اند. «سعید کدخدا سرخان» صاحب رستوران کوهسار در محدوده محله شهران از همان روزهای اولیه شیوع کرونا و تعطیل شدن فعالیت عادی رستوران، محل کارش را در اختیار گروه‌های داوطلب محلی برای تولید ماسک قرار داده است. او می‌گوید: «از ۱۰ روز مانده به عید رستوران بسته شد. بیکار بودیم و کارگرها تصفیه کردند و رفتند بچه‌محل‌ها هزینه جمع کردند یکسری چرخ آوردند تا بتوانیم ماسک تولید کنیم. کم‌کم نیروهای داوطلب هم آمدند ماسک‌ها دوخته و بعد استریل می‌شود. بسته به مقدار پارچه‌ای‌که در اختیار داشته باشیم روزانه ماسک تولید می‌کنیم متوسط تولیدمان بین ۵ تا ۲ هزار ماسک است. بعد به همت جوانان محله به در خانه‌ها می‌بریم و توزیع می‌کنیم. شماره تماس هم داده‌ایم هر خانواده و یا ساکنان آپارتمانی ماسک لازم داشتند اعلام کنند برایشان ارسال می‌کنیم.  

اهالی کن بسیج شده‌اند

کوچه‌پسکوچه‌های محله قدیمی کن این روزها مملو از نیروهای مردمی است که برای کمک به بهداشت محله تلاش می‌کنند این کمک‌ها از ضدعفونی معابر محله تا تولید ماسک روزانه ادامه دارد. «امین نورقربان» مسئول کارگروه فرهنگی و اجتماعی محله کن می‌گوید: «به همت اعضای شورایاری به‌طور دوره‌ای از کارگاه‌های تولید ماسک در محله بازدید می‌کنیم. شوروشوق شهروندان دیدنی است. در محله کن فعالیت‌های متعددی در این زمینه انجام‌شده است. کارگاه محلی تولید ماسک درخیابان شهید حاج‌شعبانعلی، کارگاه حسینیه سیدالشهدا محله میانده، کارگاه محلی در آشپزخانه حسینیه الغدیر محله اسماعیلان برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع آن، کارگاه تولید ماسک و تولید مواد ضدعفونی‌کننده در قرارگاه شهید سردار سلیمانی (بسیج سلمان کن) وتشکل جوانان امام رضا(ع) محله کن در کنار دیگر اهالی در قالب هیئت‌های مذهبی و صندوق‌های خیریه نمود همت والای مردمی است. »

کد خبر 507555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha