در هفته‌ای که گذشت، منطقه ۴ به‌عنوان منطقه پیشتاز در مقابله با ویروس کرونا از طرف ستاد مدیریت بحران شهر تهران معرفی شد و در جایگاه مناطق برتر کلانشهر تهران در مقابله با کرونا قرار گرفت.

زنجيره كويد 19 را شكستيم

همشهری آنلاین_پریسا نوری: به این بهانه با «محمدعلی فیاض» جانشین شهردار منطقه در ستاد مدیریت بحران درباره فعالیت‌های انجام شده در این حوزه که منجر به کسب این موفقیت شده است، گفت‌وگو کردیم.    

 - تشکیل کارگروه پنج‌گانه در مناطق با هدف مقابله با کرونا نخستین اقداماتی بود که توسط مدیریت شهری انجام شد. درباره این کارگروه و اولویت فعالیت‌های انجام شده بگویید.  
از اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا در کشور، کارگروه پنج‌گانه متشکل از بودجه، پشتیبانی، تأمین و توزیع ارزاق عمومی، آموزش و فرهنگسازی و مشارکت مردمی، بهداشت محیط و دفع پسماند و همچنین کارگروه اطلاع‌رسانی به ریاست شهردار منطقه تشکیل شد و بعد از تفهیم شرح وظایف، بلافاصله وارد فاز اجرایی شدیم. هرکدام از این گروه‌ها برحسب تخصص‌شان عهده‌دار مسئولیتی شدند و طبق اولویت‌بندی، ضدعفونی اماکن عمومی، منازل بیماران کرونایی، معابرعمومی و پر تردد و... آغاز شد. در این برنامه مقرر شد ضدعفونی منازل بیماران کرونایی را بسیج انجام دهد و ما هم با کمک آتش‌نشانی سایر معابر را روزانه چند نوبت ضدعفونی می‌کردیم.

یعنی ماشین‌های آتش‌نشانی گندزدایی پیاده‌روها را عهده‌دار شدند و ضدعفونی سایر مراکز و المان‌های شهری از جمله ایستگاه‌های اتوبوس، مخازن زباله و مراکز اسکان کارگری، وسایل بازی و ورزشی و نیمکت پارک‌ها و ضدعفونی روزانه تاکسی‌ها با کارگروه خدمات شهری بود. همچنین توزیع مایع ضدعفونی بین رانندگان تاکسی و اتوبوس و توزیع ماسک و کاور جداکننده درتاکسی‌ها، توزیع شیلد و ماسک در بازارهای میوه و تره‌بار و اجبار کارکنان و فروشندگان این بازارها به استفاده مستمر از این اقلام هم از اقداماتی بود که تا امروز به‌طور مستمر انجام شده است.  
 - یکی از مواردی که در منطقه ۴ مشهود بود، اجرای زودهنگام محدودیت‌ تردد در بوستان‌ها و تعطیلی بوستان‌های جنگلی لویزان، تلو و یاس فاطمی بود. یعنی برخلاف مناطق همجوار، بوستان‌های جنگلی این منطقه از اسفندماه تاکنون محدودیت و ممنوعیت‌ تردد داشته‌اند، این موضوع هم حاصل مصوبات کارگروه‌های پنج‌گانه بود؟  


بله یکی از فعالیت‌های ما این بود که بوستان‌های جنگلی را با مسئولیت خودمان تعطیل کردیم. فقط پارک پلیس چون دیوار ندارد باز بود. برای تعطیلی بوستان‌ها هم خیلی حرف‌ و اعتراض از طرف شهروندان شنیدیم، اما چاره‌ای نداشتیم باید زنجیره کرونا را قطع می‌کردیم. از آنجایی که ویروس کرونا روی سطوح ماندگار است حضور مردم در بوستان‌ها و تماس مستمر با المان‌ها می‌توانست به گستردگی کرونا بینجامد پس ناچار به تعطیلی بوستان‌ها شدیم. حتی با وجودی که باغ پرندگان جزو درآمدهای پایدار منطقه است از فعالیت باغ پرندگان هم گذشتیم و آن را تعطیل کردیم چون سلامت شهروندان و کارکنان این باغ برایمان در اولویت است.  
 - چند ماه پیش طبق آماری که در رسانه‌ها منتشر شد منطقه ۴ از نظر تعداد بیماران کرونایی و مرگ و میرها در صدر مناطق پایتخت بود. با توجه به اینکه جانشین رئیس کارگروه مقابله با کرونا هستید، این آمار و خبر را چقدر دقیق می‌دانید.  
این آمار و اخبار درست نیست، چون تحلیل درست و علمی ندارند. منطقه ما یک میلیون و اندی جمعیت دارد. مسلم است که تعداد بیماران آن از منطقه‌ای که فقط ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد بیشتر است. ارائه آمار باید به تناسب جمعیت، موقعیت جغرافیایی و تحلیل‌های درست باشد وگرنه صرفاً برای جلب نظر مخاطب است. درست مثل این خبر که می‌گویند آمار تصادف رانندگی در منطقه ۴ بالاست خب در این منطقه ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه داریم، علاوه برآن ورودی شمال شرق پایتخت هستیم و تردد در این محدوده بالاست و قیاس آمار تصادف ما با منطقه‌ای که هیچ بزرگراه و فضای سرعت ندارد، اشتباه است.  

  • مقابله با کرونا به روایت اعداد

۲۱ جلسه کارگروه برای مقابله با کرونا تشکیل شده و در این جلسات ۳۱۰ موضوع برای اجرا تصویب شده است.  
۱۵۰۰ پوستر، بنر، بروشور برای آگاهی‌بخشی شهروندان برای پیشگیری از کرونا در سطح شهر و سرای محله‌ها و معابر نصب و توزیع شده است.  
۶۲ هزار اقلام بهداشتی از جمله ماسک، دستکش، شیلد در معابر عمومی، بازارهای تره‌بار، پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی و... توزیع شد.  
۳۵۰۰ ساعت کارگاه آموزشی در فضاهای مجازی توسط مراقبان سلامت، کارشناسان بهداشت برای شهروندان برگزار شده است.  
 

کد خبر 578767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha