زمانی به یک ساله شدن حضور کرونا در تهران باقی نمانده است.

كرونا را شكست ميدهيم

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی: ویروسی که زندگی در پایتخت را مثل دیگر شهرها دستخوش تغییرات زیادی کرد. همزمان با خالی شدن خیابان‌ها و معابر از تردد شهروندان، فعالیت‌های مدیریت مناطق برای نگهداشت شهر و تلاش برای کاهش شیوع کرونا آغاز شد. سرپرست معاونت آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مناطق یک و ۳ را به‌عنوان مناطق برتر شهر تهران در مقابله با شیوع کرونا معرفی کرد.

به گفته «اسماعیل سلیمی» سرپرست معاونت آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بررسی ۱۲ شاخص ارزیابی در نظر گرفته شده از جمله تعداد برگزاری دوره‌های آموزشی، تعداد صدور دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و راهنماهای ابلاغ شده، تعداد اخبار و اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی، توزیع اقلام بهداشتی، میزان مشارکت گروه‌های مردمی (دوام، سمن‌ها، بسیج، ...) و مواردی از این قبیل به‌عنوان مناطق برتر اعلام شدند.  

فعالیت‌های شهرداری منطقه یک برای مقابله با شیوع کرونا از نخستین روزهای شیوع این بیماری آغاز شد. طبق دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا شهر تهران و سازمان مدیریت بحران، کارگروه پنج‌گانه برای تقسیم وظایف راه‌اندازی شد؛ منابع انسانی، خدمات شهری، معاونت مالی، روابط‌عمومی و معاونت فرهنگی و اجتماعی و مشارکت‌های مردمی حوزه‌های مختلفی بودند که این کارگروه‌ها ایجاد کردند.

سید حمید موسوی/شهردار منطقه یک

«سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک می‌گوید: «غیر از کارگروه‌های تشکیل شده از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جلسات منظمی را با سایر معاونت‌ها برگزار می‌کنیم. همچنین از مشارکت‌های مردمی و ظرفیت‌های بسیج و سپاه ناحیه جماران، خیّران منطقه و... هم استفاده کردیم. تب سنجی، انتشار محتوای آموزشی در فضای مجازی، ضدعفونی معابر و فضاهای عمومی از جمله اقدامات عمومی است که در این مدت به‌صورت منظم انجام شده است.»
ابلاغیه‌های هفتگی، دستورالعمل‌های لازم درباره چگونگی دورکاری کارمندان را مشخص می‌کند وساز وکاری برای پاسخگویی تلفنی به ارباب رجوع در اداره‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری منطقه یک ایجاد شده است.

شهردار منطقه یک می‌گوید: «کارکنان شهرداری تاکنون چندین دوره رصد و غربالگری شده‌اند و از همه تست کرونا گرفته شده تا از سلامت آنها مطمئن شویم. یکی از مهم‌ترین اقدامات ما برای جلوگیری از شیوع کرونا حفظ فاصله اجتماعی و کاهش‌ ترددهای غیرضروری هم برای کارمندان و هم مراجعان است. امور مربوط به ارباب رجوع در این زمان اغلب به‌صورت تلفنی و تا جای ممکن بدون نیاز به حضور فیزیکی شهروندان در ساختمان‌های شهرداری انجام شده است. علاوه بر آن با راه‌اندازی سیستم نوبت دهی، تجمع در اداره‌ها را تا جای ممکن کاهش داده‌ایم.» 
موسوی همکاری با سایر نهادها از جمله پلیس راهور یا اصناف منطقه شمیران را یکی دیگر از دلایل موفقیت منطقه یک در مهار کرونا می‌داند: «طبق آنچه دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا برعهده ما گذاشته و حوزه اختیاراتی که داریم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با سایر نهادها همکاری کردیم. مدیریت بحران منطقه یک همکاری خوبی با فرمانداری شمیران، پلیس راهور، اورژانس، هلال‌احمر و... در این مدت داشته و اگر موفقیتی در زمینه کمک به مهار کرونا اتفاق افتاده به دلیل تلاش همه این گروه‌هاست.»

  • اقدامات انجام شده منطقه یک از ابتدای مهر تا ۱۳ دی

۴۳ دوره آموزشی برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا برگزار شده است.  

۱۰۲۵۲ نفر ساعت از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.  

۱۸۲۴ بروشور، پوستر و بسته آموزشی در منطقه توزیع شده است.

۶۴۰ محتوای خبری در فضای مجازی منتشر شده است.  

۱۳۵ مصوبه برای کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا در این جلسات صادر شده است.  

۹۵۹۴۰ ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی در منطقه توزیع شده است.

۲۸۵۰ بسته حمایتی بین نیازمندان توزیع شده است.  

۷۳۰ نفر ساعت از اعضای سمن‌ها، داوطلبان و گروه‌های مشارکت مردمی در این فعالیت‌ها مشارکت داشتند.  

  • در خط مقدم مبارزه با کرونا

شهرداری منطقه ۳ به‌عنوان یکی از مناطق برتر تهران برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا انتخاب شده است. فعالیت‌های اداره مدیریت بحران در این منطقه هم به‌صورت پروتکل‌های درون سازمانی و هم اقدامات پیشگیرانه و حمایتی در سطح منطقه است. گوشه‌ای از این فعالیت‌ها از ابتدای پاییز تا اول دی ماه را مرور می‌کنیم: 
ضد عفونی روزانه سرویس‌های بهداشتی، وسایل ورزشی و بازی کودکان در بوستان‌ها. ضد عفونی روزانه تمام غرفه‌های بازیافت، اسکان‌های کارگری و معابر عمومی. تب‌سنجی مراجعان ادارات شهرداری و غربالگری افراد مشکوک. توزیع ماسک به کلیه کارگران نگهداشت شهری. نصب و توزیع بروشور و پوستر و اطلاع‌رسانی در ساختمان‌ها و معابر منطقه. هماهنگی با برخی از انجمن‌های مردم‌نهاد و نیکوکار برای کمک به سالمندان تنها در خانه برای انجام کارهای بیرون از منزل. توزیع بسته‌های حمایتی و بهداشتی و... و.  

۲۶۰۰ بسته تجهیزات پزشکی شامل ماسک و گان و دستکش بین مراکز درمانی منطقه توزیع شده است.  

۱۰۰۰۰ شهروند ساکن محله دروس توسط کانون‌های سرای محله غربالگری شدند.  

۵۵۰ بسته حمایتی برای شب یلدا بین خانواده‌های نیازمند متأثر از کرونا توزیع شد.  

۸۹۸ بسته معیشتی بین نیازمندان محله‌های مختلف توزیع شد.  
 

کد خبر 577879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha