جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره‌ شمالی به طور موقت موافقت کرده است که گزارش مفصلی از برنامه‌های هسته‌ای خود را به آمریکا ارائه کند.

 به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در همین حال کاخ سفید اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه کره‌ی‌شمالی چه زمانی ممکن است این گزارش مفصل را ارائه کند، در دست ندارد.

تونی فراتو سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکا تا چه زمانی قصد دارد در این رابطه صبر کند، گفت: فکر نمی‌کنم این موضوع مساله‌ای باشد که بتوان در آن زمان‌بندی تعیین کرد. در این راستا بهتر است هر چه زودتر این اعلام صورت گیرد.

روزنامه‌ واشنگتن تایمز به نقل از مقامات دولت و کنگره‌ آمریکا گزارش داده است که پیونگ‌یانگ به طور موقت موافقت کرده که سوابق کاملی از عملکرد راکتور هسته‌‌ای یانگ‌ بیون را که به سال‌های 1990 برمی‌گردد، به آمریکا ارائه کند.

این روزنامه تصریح کرد: مقامات کره‌ شمالی قصد دارند لیستی از برنامه‌های هسته‌‌ای خود را به طور کامل ارائه کنند.

واشنگتن قصد دارد به سوابق کاری راکتور یانگ بیون که توانایی تولید پلوتونیوم را داشته دسترسی داشته باشد.

در همین حال، یکی از مقامات آمریکا گفت: دولت واشنگتن تلاش می‌کند تا در راستای اتخاذ تمهیدات لازم برای تایید لیست کامل از برنامه‌های هسته‌‌ای و فعالیت‌های راکتور یانگ بیون اقدامات کافی انجام بدهد.

کره‌ی شمالی در سال گذشته اعلام کرد که حدود 30 کیلوگرم پلوتونیوم دراختیار دارد. این در حالی است که آمریکا مدعی است این رقم بسیار بیشتر از رقم اعلام شده از طرف پیونگ یانگ است.

از سوی دیگر، مقامات ارشد کره‌ جنوبی تصریح کردند که به نظر می‌رسد کره‌ی شمالی در حل و فصل مناقشه بر سر اعلام کامل برنامه‌های هسته‌ی‌ای خود همکاری می‌کند که اگر این همکاری ادامه داشته باشد، ممکن است مذاکرات شش جانبه در ماه جاری از سر گرفته شود.

یکی از این مقامات اعلام کرد: با توجه به اینکه کره‌ شمالی در این راستا همکاری کرده است، سئول و واشنگتن اندکی در این خصوص خوش‌بین شده‌اند. فکر می‌کنم با توجه به این اقدام، مذاکرات شش جانبه در ماه جاری از سر گرفته شود.

این مقامات همچنین تصریح کردند که پیونگ یانگ تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر از لیست آمریکا در مورد کشورهای حامی تروریسم خارج شود.

کره‌ شمالی همچنان در لیست اخیر آمریکا در مورد کشورهای حامی تروریسم ‌وجود دارد، اما واشنگتن تصریح کرد: به محض اینکه کره‌شمالی به تعهداتش در راستای خلع سلاح هسته‌‌ای عمل کند، نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم برداشته خواهد شد.

روزنامه‌ چو سون ایلبو نیز در گزارشی اعلام کرد: به نظر می‌رسد که کره‌ شمالی در نهایت از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، چون مقامات کره‌ شمالی تلاش می‌کنند تا هرچه سریعتر لیست کامل و دقیق از برنامه‌های هسته‌‌ای خود را به واشنگتن ارائه کنند.

همچنین بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک در واشنگتن، هر زمان که نام کره‌ شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم برداشته شود، مقامات بانک و بازسازی و توسعه و صندوق بین‌المللی پول در مورد حمایت‌های مالی از کره‌ شمالی بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

کد خبر 50614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز