همشهری آنلاین: پیونگ یانگ لیست کامل برنامه‌های هسته‌‌ای خود را ارائه کرد و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی بین‌المللی برج ۲۰ متری خنک کننده‌ رآکتور هسته‌‌ای خود را منفجر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، یو میونگ-هوآن، وزیرخارجه‌ کره‌ جنوبی به خبرنگاران گفت که کره‌ شمالی بیانیه خود را در رابطه با برنامه‌های هسته‌‌ای به مقام‌های چینی در پکن تحویل داده است.

بر اساس توافقات صورت گرفته کره‌ شمالی در مقابل توقف و ارائه‌ برنامه‌های هسته‌‌ای کمک‌های انرژی و غذایی دریافت می‌کند و آمریکا نیز قول داده به زودی این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج سازد.

کاخ سفید اعلام کرده "بسیار زود" پس از اینکه کره‌ شمالی برنامه‌های هسته‌‌ای‌اش را اعلام کرد این کشور از لیست سیاه خارج می‌شود.

جرج بوش، رئیس جمهورآمریکا نیز از اقدام کره‌ی شمالی در ارائه گزارش جزئیات برنامه‌ اتمی خود استقبال کرده و گفته است که آمریکا برخی از تحریم‌ها علیه کره‌ی شمالی را لغو و این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف خواهد کرد.

نماینده دولت کره‌ شمالی روز پنجشنبه در اجرای توافقنامه‌ توقف فعالیت‌های اتمی این کشور، در پکن با مقامات جمهوری خلق چین، رئیس مذاکرات شش جانبه، ملاقات کرد و گزارشی تفصیلی را در مورد سابقه فعالیت‌های اتمی کشور خود به آنان تحویل داد.

تحویل این گزارش مرحله نهایی توافق‌هایی است که در جریان مذاکرات گروه شش در پکن به دست آمده و هدف از آن ارائه اطلاعات شفاف در مورد برنامه‌های مخفیانه کره‌ شمالی در گذشته است.

در سال ۲۰۰۲، بوش دولت کره‌ شمالی را در کنار دولت‌های ایران و عراق، به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی متهم و از آنان با عنوان تشکیل دهندگان "محور شرارت" یاد کرد.

ایالات متحده در سال‌های اخیر کره‌ شمالی را هدف تحریم‌های گسترده اقتصادی و فنی قرار داده و در سال ۲۰۰۶، موفق شد حمایت شورای امنیت را برای وضع پاره‌ای تحریم‌های بین‌المللی در واکنش به آزمایش اتمی کره‌ شمالی کسب کند.

سیاست سختگیرانه ایالات متحده نسبت به کره‌ شمالی شامل تعلیق توافقنامه‌ سال ۱۹۹۴ دو کشور و توقف ارسال کمک آمریکا به این کشور، به‌خصوص نفت، بوده است.

در سال ۱۹۹۴، کره‌ شمالی موافقت کرده بود تا در برابر کنار گذاشتن برنامه‌های اتمی نظامی خود، کمک‌های اقتصادی و فنی از آمریکا دریافت کند اما در سال ۲۰۰۳، ایالات متحده اعلام کرد که کره‌ شمالی این توافق را نادیده گرفته و به فعالیت‌های غیرقانونی اتمی دست زده است.

با قطع کمک های آمریکا، دولت کره‌ شمالی در سال ۲۰۰۳ از پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خارج شد و با اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام داشت که به دلیل کمبود برق، در نظر دارد به ایجاد نیروگاه‌های اتمی مبادرت ورزد.

در تابستان همان سال، دور اول مذاکرات شش جانبه پکن با شرکت کره‌ شمالی، آمریکا، کره‌ی جنوبی، ژاپن، روسیه و چین با هدف یافتن راه حلی برای بحران هسته‌‌ای کره‌ شمالی آغاز شد و این مذاکرات، با وقفه‌های مکرر، تا کنون ادامه داشته است.

در سال ۲۰۰۶، کره‌ شمالی اعلام کرد که به منظور دفاع از خود، برنامه تولید اسلحه هسته‌‌ای را به اجرا گذاشته و یک بمب اتمی را نیز آزمایش کرده است، که محکومیت و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را در پی آورد.

کره‌ شمالی در اعتراض به واکنش بین‌المللی، برای مدتی از شرکت در مذاکرات پکن خودداری ورزید اما این گفتگوها دوباره از سر گرفته شد و در سال گذشته به امضای توافقنامه‌ای انجامید که طبق آن، کره‌ شمالی پذیرفت که در برابر دریافت کمک‌های اقتصادی و فنی به خصوص از سوی ایالات متحده، به برنامه‌های مخفیانه اتمی خود خاتمه دهد.

انتظار می‌رود گزارش کره‌ شمالی شامل جزئیاتی در مورد برنامه‌ غنی سازی اورانیوم به منظور تولید تسلیحات اتمی و همچنین انتقال احتمالی فن‌آوری هسته‌‌ای به کشورهای دیگر باشد.

آمریکا گفته است که در صورتیکه این گزارش ابهامات باقی مانده در مورد فعالیت‌های اتمی کره‌ی شمالی را مرتفع کند، این کشور را از فهرست سیاه حامیان تروریسم خارج و برخی از تحری‌ های وضع شده علیه آن را لغو می کند.

مرحله نهایی اجرای توافقنامه پکن شامل خلع سلاح هسته‌‌ای کره‌ شمالی و تحویل تسلیحات اتمی و مواد مورد استفاده در این نوع جنگ افزارها خواهد بود.

اجلاس وزرای خارجه‌ گروه هشت در ژاپن

موضوع کره‌ شمالی و فعالیت‌ها و اقدامات این کشور موضوع اصلی نشست وزیران خارجه‌ گروه هشت در ژاپن است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در این نشست تاکید کرد: هر گونه اقدام از سوی آمریکا در پاسخ به اعلام برنامه‌های هسته‌‌ای کره‌ شمالی، در صورت تایید اسناد ارایه شده از سوی پیونگ یانگ خواهد بود.

رایس به خبرنگاران همراه وی در این سفر که قرار است پس از ژاپن به کره‌ جنوبی و چین نیز ادامه یابد، گفت: ما به اقدامات‌مان برای تایید روند خلع سلاح هسته‌‌ای کره‌ شمالی ادامه خواهیم داد.

پیونگ‌یانگ در بیانیه‌اش به ارایه جزییات درخصوص برنامه‌های تسلیحات هسته‌یی‌اش نپرداخته بلکه این ارائه‌ این جزییات را به مرحله‌ بعدی مذاکرات خلع سلاح منوط کرده اما رایس گفت: این اسناد باید شامل اطلاعات کلیدی در خصوص زرادخانه‌های کره‌ شمالی باشد.

وزیر خارجه‌ آمریکا تاکید کرد: به یقین برنامه‌های تسلیحاتی و دیگر برنامه‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در روند غیر هسته‌‌ای شدن همه آنها نابود خواهند شد. همه‌ این امور باید در یک روند قابل تایید، انجام شود.

رایس افزود: اگر ما بتوانیم میزان دقیق پلوتونیومی که تولید شده را مورد تایید قرار دهیم پس از آن می‌توان تصمیم گرفت که در روند‌های بعدی غیرهسته‌‌ای شدن باید چه اموری انجام شود. بنابراین، این یک اقدام بسیار عادی در رابطه با تایید برنامه‌های هسته‌‌ای کره‌ شمالی می‌باشد.

مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که لیست برنامه‌های هسته‌‌ای کره‌ شمالی باید کامل و صحیح باشد.

کریستوفر هیل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز اظهار داشت: کره‌ شمالی اذعان داشته است که در مورد تسلیحات هسته‌‌ای‌اش به ما اطلاعات لازم را ارایه خواهد داد. به محض اینکه برای مذاکرات بعدی دور یکدیگر جمع شویم در خصوص مسایل باقی مانده در این مذاکرات گفت‌وگو خواهیم کرد.

هیل تاکید کرد: قدم بعدی در مذاکرات خلع سلاح تایید ادعاهای پیونگ یانگ در خصوص میزان پلوتونیوم تولید شده خواهد بود که این تایید احتمالا ظرف ۴۵ روز به پایان می‌رسد.

هم‌چنین وزیران خارجه‌ گروه هشت امروز تاکید کردند که جزئیات برنامه‌های هسته‌‌ای کره‌ شمالی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. آنها هم‌چنین بر این امر تاکید کردند که موضوع اتباع ربوده شده‌ ژاپنی توسط کره‌ شمالی باید مورد بررسی قرار گیرد و حمایت خود را از ژاپن در این زمینه اعلام داشتند.

کد خبر 56215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز