همشهری آنلاین: کره شمالی اعلام کرده که در اعتراض نسبت به سیاست ایالات متحده، اقدامات لازم برای راه اندازی دوباره رآکتور اتمی خود را به جریان انداخته است

به گزارش بی بی سی ،روز جمعه، 19 سپتامبر (29 شهریور)، هیون هاک بونگ، مدیرکل وزارت خارجه کره شمالی، اعلام داشت که برنامه آماده سازی تاسیسات هسته‌ای این کشور از جمله در رآکتور اتمی یونگبیان آغاز شده و فعالیت برای بازگرداندن این مراکز به وضعیت قبلی آنها به طور کامل ادامه دارد. 

هیون، که در آستانه مذاکرات با نمایندگان کره جنوبی در مرز دو کشور سخن می‌گفت، در توضیح علت اتخاذ این تصمیم گفت که ایالات متحده به تعهداتی که براساس توافقنامه بین‌المللی خلع سلاح اتمی کره شمالی برعهده گرفته عمل نکرده است.

اشاره این مقام وزارت خارجه کره شمالی به توافقی است که در طول مذاکرات 6 جانبه پکن برای حل بحران ناشی از برنامه‌های هسته‌ای این کشور به دست آمد.

براساس این توافقنامه، قرار شد کره شمالی در برابر دریافت برخی امتیازات اقتصادی، فنی و سیاسی از جامعه بین المللی، به خصوص ایالات متحده، برنامه های هسته ای خود را، که گفته می شود شامل تلاش برای ساخت بمب اتمی نیز بوده، به طور کامل متوقف کند.

این امتیازات از جمله شامل تعهد آمریکا به تامین نیاز کره شمالی به سوخت، کمک به برنامه های صلح آمیز هسته‌ای این کشور و تضمن عدم توسل به زور علیه دولت کمونیستی کره شمالی بوده است.

در ماه ژوئن سال جاری، کره شمالی به نشانه اجرای تعهدات خود در این زمینه، برج خنک کننده رآکتور اتمی یونگبیان را منفجر کرد و اعلام داشت که در انتظار دریافت کمک‌های خارجی است.

مقامات کره شمالی بعدا مدارک مربوط به فعالیت‌های اتمی خود را در اختیار پنج کشور دیگر شرکت کننده در اجلاس شش جانبه - شامل آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و کره جنوبی - قرار دادند.

با اینهمه، مقامات آمریکایی عمل به تمامی تعهدات خود را به انجام بازرسی های کامل برای تایید توقف برنامه‌های اتمی کره شمالی موکول کرده‌اند در حالیکه مقامات کره‌ای تاکید داشته‌اند که اجازه دسترسی بازرسان خارجی به مراکز و مناطق مختلف این کشور را نمی‌دهند.

آنان شرط ایالات متحده را به اقدامات آن کشور در بازرسی عراق در دوره رژیم سابق این کشور تشبیه کرده و آن را مردود دانسته‌اند.

همزمان، وزیر خارجه کره جنوبی همسایه شمالی این کشور را به مانع تراشی در راه اجرای مرحله دوم پاکسازی اتمی کره شمالی متهم کرده است.

وی گفته است که مقامات کره شمالی به خوبی درک می کنند که اقداماتی برای تایید گزارش های آنان در مورد برچیدن تاسیسات هسته‌ای این کشور ضرورت دارد.

به گفته کارشناسان، در صورتیکه کره شمالی مصمم به از سرگیری برنامه‌های اتمی خود باشد می‌تواند ظرف کمتر از یک سال به این هدف دست یابد.

کد خبر 63751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز