همشهری آنلاین: کره‌ جنوبیاعلام کرد، در پی تصمیم پیونگ یانگ برای از سرگیری فعالیتهای هسته‌‌ای‌اش، مذاکرات با هدف خلع سلاح هسته‌‌ای کره‌ شمالی ممکن است با شکست روبرو شود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یو میونگ هوان‌ وزیر خارجه‌ کره‌ جنوبی، جمعه (5 مهر) در گفت‌وگو با خبرنگاران  با بیان این نظر، خاطرنشان کرد، تاکتیک‌های کره‌ شمالی ممکن است به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مرتبط باشد.

وی تاکید کرد: ما در شرایط سختی به سر می‌بریم به طوری که ممکن است به نقطه آغازین مذاکرات بازگردیم.

این اظهارات وزیر خارجه‌ کره‌ی جنوبی در حالی اعلام شد که کره‌ی شمالی اخیرا اعلام کرد که روند بازفرآوری پلوتونیوم را در مجتمع هسته‌‌ای یانگ بیون به زودی از سر خواهد گرفت. [کره شمالی درصدد از سرگیری فعالیت هسته‌ای]

همچنین پیونگ یانگ، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از بازرسی در مجتمع هسته‌‌ای یانگ بیون منع کرد.

وزیر خارجه‌ کره‌ جنوبی در ادامه گفت: این اقدام کره‌ شمالی ممکن است استراتژی برای بهره‌برداری از شرایط سیاسی در آمریکا به خاطر انتخابات در این کشور باشد.

وزیر خارجه‌ کره‌ی جنوبی در حالی این اظهارات را اعلام می‌کرد که اخیرا از سفر به آمریکا بازگشته است.

وی در این سفر با کاندولیزا رایس وزیر خارجه‌ آمریکا و یانگ جیه چی وزیر خارجه چین، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بعضی از تحلیل‌گران معتقدند با توجه به بحران مالی در آمریکا [تشدید بحران مالی در آمریکا] و تمرکز واشنگتن بر انتخابات و رقابت‌هایش، کره‌ شمالی احساس می‌کند زمان خوبی است تا از این فرصت استفاده کند.

وزیر خارجه‌ کره‌ جنوبی خاطرنشان کرد: پیونگ یانگ باید بداند که این غیر ممکن است مادامی که تلاش کند یک کشور هسته‌‌ای شود، از کمک‌های بین‌المللی و روابط تجاری با دیگر کشورهای مهم برخوردار شود.

همچنین رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا، گفت: از کره‌ شمالی می‌خواهیم که به دنبال از سرگیری برنامه‌های هسته‌‌ای‌اش نباشد.

وزارت خارجه‌ چین نیز از تمامی طرف‌های درگیر در مناقشه‌ هسته‌‌ای کره‌ شمالی خواست تا برای حل و فصل موضوع تایید لیست برنامه‌های هسته‌‌ای کره‌ی شمالی انعطاف پذیری از خود نشان بدهند.

کد خبر 64304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز