همشهری آنلاین: وزارت وحدت سئول اعلام کرد، کره شمالی امروز (پنجشنبه هشتم فروردین) 11 مقام دولتی کره جنوبی را از دفتر مشترک در منطقه صنعتی کائسونگ اخراج کرد.

خبرگزاری آلمان از سئول گزارش داد، یک سخنگوی این وزارتخانه گفت، کره شمالی اعلام کرد اظهارات هفته گذشته کیم ها جونگ، وزیر وحدت مبنی بر اینکه توسعه این مجتمع صنعتی بدون پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مشکل خواهد بود، دلیل اخراج این افراد است.

وی افزود: مسوولیت پیامدهای احتمالی چنین اقدامی همگی بر عهده طرف کره شمالی خواهد بود.

لی میونگ باک، رییس جمهور محافظه‌کار کره جنوبی که به تازگی انتخاب شده است، اعلام کرد موضع سختی در قبال پیونگ‌یانگ خواهد داشت و پروژه‌های همکاری میان دو کره را به پیشرفت در مذاکرات چندجانبه بر سر برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی مرتبط کرد که این چرخش تندی در مقایسه با دو سلف لیبرال او محسوب می‌شود.[گفت‌وگوهای رهبران دو کره]

لی خواهان برگزاری جلسه‌ای اضطراری با وزیران و مشاوران مرتبط با امور امنیتی کره جنوبی برای امروز به منظور بحث در خصوص این اقدام کره شمالی شده است.

مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی که آمریکا، چین، روسیه، ژاپن و دو کره در آن دخیل هستند، از پایان سال 2007 به دلیل مناقشه‌ای میان آمریکا و کره شمالی بر سر اعلامیه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ به بن‌بست خورده است.[آمریکا و کره شمالی در مذاکرات هسته‌ای پیشرفتی نداشتند]

کد خبر 47176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز