شهرداری منطقه۱۸ با اجرای طرح‌های کوچک‌مقیاس محله‌ای به دنبال تغییرات بنیادین در محله‌های محروم و کم‌برخوردار است.

فیاض

همشهری آنلاین/ مریم قاسمی:  برای نمونه می‌توان به پروژه عمرانی در محله شادآباد اشاره کرد که با تکمیل آن در مجموع ۴کوچه و یک خیابان استاندارد جدید ساخته و مقدمات سکونت بیش از ۵۰۰خانوار در آپارتمان‌های نوساز فراهم خواهد شد. در مراحل بعدی محله‌های هفده شهریور و شمس‌آباد که مانند شادآباد در ناحیه۴ قرار دارند نیز از این امتیاز برخوردار خواهند شد. «سید محمد فیاض» شهردار منطقه۱۸ درباره اهمیت اجرای این پروژه برای ما توضیح می‌دهد.

مدیریت شهری عقیده دارد که در شرایط کنونی عمران و آبادانی محله‌های محروم در گرو اجرای طرح‌های کوچک در مقیاس محله‌ای است. پروژه‌هایی که هرچند کوچک هستند، اما نقش تأثیرگذاری در رفاه و آسایش شهروندان دارند و از سوی دیگر چهره محله‌ها را تغییر می‌دهند و آبادانی را برای منطقه به ارمغان می‌آورند. 

شهردار منطقه۱۸ عنوان می‌کند که تحول بزرگی که اکنون در ناحیه۴ شاهد هستیم مدیون پیگیری کارشناسان دفاتر توسعه محله‌های شادآباد، هفده شهریور و شمس‌آباد و تلاش عوامل اجرایی سازمان عمرانی امور مناطق شهرداری تهران برای به ثمر رساندن این پروژه است. 
«سید محمد فیاض» برای تشریح ماجرا می‌گوید: «با تدبیر شهردار تهران، طرح عمران محله‌های کم‌برخوردار اواخر پاییز سال گذشته با محوریت محله‌هایی که از نظر امکانات محروم‌تر بودند، با معرفی پروژه‌هایی در مقیاس کوچک محله‌ای آغاز و پس از بررسی‌های کارشناسی، اجرای آن از سوی سازمان عمرانی امور مناطق شهرداری تهران، سازمان بوستان‌ها و سازمان زیباسازی شهرداری تهران تضمین شد. بنابراین کارشناسان دفاتر توسعه محله‌های منطقه۱۸ ظرفیت‌ها و فضاهای مناسب برای انجام این کار را به امور مناطق شهرداری تهران معرفی و دفتر توسعه محله شادآباد، این فضا را برای اجرای طرح کوچک‌مقیاس محله‌ای معرفی کرد.»

 ساخت کوچه‌های نونوار
اگر از بلوار معلم به سمت غرب منطقه۱۸ حرکت کنید، بعد از چهارراه معروف قهوه‌خانه و ادامه مسیر در بلوار ابراهیم‌آباد به مسیری می‌رسید که در نهایت شما را به بلوارالزهرا(س) در محله شادآباد می‌رساند. این بلوار همان معبر جدیدی است که ۴کوچه منظم و مشابه را با اسامی ایران زمین، خرداد، اردیبهشت و یک کوچه که هنوز نامگذاری نشده در دل خود جای داده است. جالب اینکه محل اجرای این پروژه، زمین بایری بوده که با توافق‌های انجام شده برای ساخت ۹۰قطعه مسکونی در نظر گرفته شده و به گفته کارشناســان ناحیه۴ تاکنون برای ۵۰قطعه مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده است. اگر برای هر آپارتمان ۱۰واحد در نظر بگیریم، اکنون برای ۵۰۰خانوار مسکن نوساز و استاندارد تأمین شده است. 
شهردار منطقه۱۸ می‌گوید: «با تلاش شبانه‌روزی سازمان عمرانی امور مناطق شهرداری تهران، این پروژه از سرعت و شتاب خوبی برخوردار شده و تا فروردین امسال ۶۵ تا ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.» نکته دیگری که فیاض به آن اشاره می‌کند ایجاد امکانات شهری مناسب و تأمین زیرساخت‌هایی است که می‌تواند برای اهالی امتیازهای فراوانی داشته باشد. برای نمونه می‌توان به افزایش ارزش افزوده املاکی که در این محدوده قرار دارند اشاره کرد. اگر در گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی، کمبود امکانات، فرسودگی بافت و... قیمت املاک و خانه‌ها در این قسمت پایین‌تر از نقاط دیگر شهر و منطقه۱۸ بود، با ساخت و تجهیز محله‌الزهرا(س) و تکمیل کوچه‌های آن، املاک و دارایی ساکنان ارزش بیشتری پیدا می‌کند. شهردار منطقه به موقعیت فضای سبز محله‌الزهرا(س) هم اشاره و عنوان می‌کند: «ساکنان این محله جدید به دلیل قرارگیری در محدوده پارک بزرگ گیاه‌شناسی و بوستان رودکی از بیشترین سرانه فضای سبز برخوردار خواهند بود.» 
فیاض در پایان خبر تازه‌ای هم دارد که می‌تواند برای ساکنان دیگر محله‌ها جالب باشد. به گفته شهردار منطقه۱۸ پس از موافقت مدیران سازمان عمرانی امور مناطق شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محله‌ای در محله‌های شادآباد، هفده شهریور و شمس‌آباد، با پیگیری شورایاران و دفاتر توسعه محلی منطقه، موافقت نهایی برای اجرای این پروژه‌ها در ۳محله دیگر یعنی خلیج‌فارس، یافت‌آباد و صادقیه (نعمت‌آباد) نیز گرفته شده است. 

آسفالت کوچه‌ها پس از نصب انشعابات

در خیابان‌الزهرا(س) و کوچه‌های منشعب به آن هنوز خبری از آسفالت نیست و این موضوع باعث نارضایتی برخی ساکنان تازه وارد شده است. 

«محمد سالمی» از ساکنان کوچه ایران زمین در این‌باره می‌گوید: «سطح کوچه‌ها ناهموار است. راه رفتن روی زمین خاکی بسیار سخت است و سالمندان بیشتر از همه اذیت می‌شوند. بهتر است مسئولان برای رفع این مشکل دراسرع وقت اقدام کنند.» 
«حامد شعاعی» شهردار ناحیه۴ منطقه۱۸ در این‌باره می‌گوید: «تا زمانی که تکلیف لوله‌گذاری و نصب انشعابات خانگی اهالی از جمله گاز، آب و فاضلاب و مخابرات روشن نشود، امکان اجرای عملیات آسفالت امکان‌پذیر نیست. اگر چنین‌کاری قبل از اتصال انشعابات واحدهای مسکونی انجام شود و اداره‌های مربوطه بخواهند برای اجرای پروژه خود در کوچه‌ها حفاری کنند، مقدار زیادی آسفالت از بین می‌رود و در اصل بودجه و بیت‌المال را هدر می‌دهیم که درست نیست.»
شعاعی به آن دسته از خانواده‌هایی که در این کوچه‌ها از جمله ایران زمین، اردیبهشت و خرداد ساکن شده‌اند اطمینان می‌دهد که به محض تکمیل لوله‌کشی و انشعابات خانگی، آسفالت معابر به سرعت انجام شود.  

کد خبر 505913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha