کتابخانه «مصطفی رحماندوست» در منطقه 3 پاتوق بسیاری از نویسندگان و دوستداران کتاب است که این روزها به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کند و دیگر خبری از رفت‌وآمد نویسندگان در آن نیست. «هادی خورشاهیان» یکی از آن نویسندگانی است که عاشق نوشتن شعر و داستان برای کودک و نوجوان است.

کتابخوانی

همشهری آنلاین-زهرا کریمی: این نویسنده تألیف بیش از 100 جلد کتاب در کارنامه‌کاری خود دارد و به گفته خودش نوشتن برای کودک و نوجوان حالش را خوب می‌کند و معتقد است که این روزها بهترین فرصت برای‌ ترویج مطالعه کتاب در بین کودکان است. او ارتباطش را با کودکان و نوجوان علاقه‌مند به کتاب در منطقه 3 حفظ و چه بسا بیشتر هم کرده است. روز جهانی کتاب بهانه‌ای شد تا با او درباره ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برای کودک و نوجوان گفت‌وگو کنیم.  
 

علاقه شما به نویسندگی به‌دلیل علاقه به دنیای کودکان است یا نویسندگی؟
این سؤال شما را دوست داشتم. گاهی در خلوت به مسیر زندگی‌ام که می‌نگرم به این فکر می‌کنم که چه شد نویسنده کودک ونوجوان شدم. حقیقت امر اینجاست فعالیت فرهنگی و ادبی‌ام را از پدر به ارث برده‌ام. چون پدرم اهل مطالعه بود و همیشه قفسه‌هایی پر از کتاب و مجله داشت. کنار کتاب غذا خوردن، زندگی کردن و درس خواندن باعث شد به غیر از کتاب‌های درسی کتاب‌های غیردرسی هم مطالعه کنم. مطالعه مرا در مسیری قرار داد که الان کارنامه‌ای از کتاب‌های منتشر شده با موضوعات متنوع دارم. اواخر دهه ۶۰ شروع به نوشتن شعر و داستان کردم. نخستین اثرم سال ۱۳۷۰ در مطبوعات به چاپ رسید. سال ۱۳۸۱ همزمان ۴ کتاب نوشتم. مجموعه داستان بزرگسال «ایستگاه بعدی»، مجموعه شعر بزرگسال «انسان پرنده است» و «پله‌ها را نشمرده آمدم بالا» و مجموعه شعر نوجوان اخبار رادیو بود. اوایل دهه ۷۰ در نیشابور و مشهد و گاهی در تهران در مجالس ادبی شرکت می‌کردم. همزمان در حوزه‌های شعر و داستان و کم و بیش نقدهای ادبی فعالیت کردم.
 

حضور نویسندگان در کتابخانه‌های محلی و برگزاری مجامع ادبی برای گروه سنی کودک و نوجوان چه تأثیری در افزایش سرانه کتابخوانی خواهد داشت؟
وجود یک قفسه کتاب در هر خانه‌ای اثرگذار است و با همین نگاه نمی‌توان منکر تأثیرات وجود یک کتابخانه محلی در کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت شد و به دنبال آن حضور نویسندگان در مراسم و کارگاه‌های آموزشی هم همین‌طور است. وقتی در مدارس دانش‌آموزان را تشویق به خواندن کتاب‌های غیردرسی کنیم راهی باز می‌شود تا کودکان و نوجوانان با قلم و نوع نگاه نویسنده‌ها آشنا شوند و به دنبال سایر اثرهای نویسنده بروند و حتی در مراسم و کارگاه‌هایش شرکت کنند. نویسندگان هم از توجه و علاقه آنها انگیزه نوشتن را در خود تقویت می‌کنند. در هر صورت کتابخانه‌ها و رسانه‌ها باید تلاش کنند روز به روز با ایده‌های جذاب و جدید تبلیغات گسترده‌ای در این حوزه داشته باشند. چه بسا که این نکته را نباید فراموش کرد که کودک و نوجوان امروز توجه خوبی به کتاب و مطالعه دارد.
 

شما چه مستنداتی برای توجه کودک و نوجوان به مطالعه کتاب دارید؟
مستندات بسیار است. بهترین مثال می‌تواند فعالیت فرهنگی آنها در فضای مجازی باشد. صفحه‌های اینستاگرام کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که کودکان امروز اهل مطالعه هستند. چون مدام در حال معرفی کتاب به دوستانشان هستند و گاهی با همان زبان کودکانه خلاصه‌ای از کتابی را که خوانده‌اند می‌نویسند. نوجوانان معمولاً بیشتر به کتاب‌های علمی علاقه دارند. اینها نشان دهنده علاقه و توجه نسل جدید به کتاب است.
 

مدیران کتابخانه مصطفی رحماندوست از ارتباط خوب شما با کودک و نوجوان برایمان گفته‌اند. تداوم این ارتباط در روزهای کرونایی دشوار نیست؟
همیشه سختی‌ها و موانعی پیش روی ما وجود دارد. وقتی من عاشق باشم و کودکان عاشق هم به دنبال یادگیری و راهنمایی باشند نباید دریغ کرد. همیشه به دنبال بستری برای رونق دادن و توسعه مطالعه کتاب بوده‌ایم و حالا خوشبختانه فراهم شده است. نباید اجازه دهیم افراد توانا و مستعد زیر سایه ویروس کرونا مسکوت بمانند. در هر گوشه شهر و کشورم همیشه آماده کمک در حوزه داستان و شعر هستم و هر آنچه می‌دانم را به علاقه‌مندان یاد می‌دهم. گاهی پیش می‌آید همسایه‌ام یا شهروندی در تاکسی مرا بشناسد و سؤالی بپرسد که هیچ‌وقت دریغ نکرده‌ام.

با توجه به سابقه خوبتان در حوزه داستان‌نویسی و شناخت روحیه کودک و نوجوان چه سفارشی به آنها دارید؟
معمولاً از رسانه‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسئولان و مدیران فرهنگی، ناشران، مدیران مدارس و پدر و مادرها می‌خواهم از هیچ هزینه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان دریغ نکنند. فرهنگسراها با هر شیوه و هر فعالیتی کودکان را به کتابخانه‌ها دعوت کنند و در نهایت تنها سفارشم به این گروه سنی مطالعه، مطالعه و باز هم مطالعه است. دنبال بهترین کتاب‌ها و داستان‌ها باشند و چه بسا در فضای مجازی این روزها با همکاری کودکانی که عضو کتابخانه رحماندوست هستند به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم و امیدوارم همه از فرصت مطالعه روزهای قرنطینه به خوبی استفاده کرده باشند.

کد خبر 504884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha