در ۲ سال اخیر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران طرحی برای ایجاد باشگاه کتابخوانی با عنوان «انارمک» برنامه‌ریزی و تدوین کرده‌اند که در کتابخانه‌ها و خانه‌های فرهنگ مناطق ۲۲‌گانه تهران به اجرا در می‌آید.

درخشش انارمك فرزانگان

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده :  این طرح با هدف‌ ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان و آشنایی این قشر از جامعه با خلاصه‌نویسی کتاب، فرایند یادگیری نقد کتاب و نامه‌ای به نویسنده اجرا می‌شود. در راستای این طرح، کتابخانه فرزانگان که زیر نظر خانه فرهنگ فرزانگان در منطقه ۸ فعالیت می‌کند موفق به کسب رتبه برتر در شهر تهران شده است. همچنین تعدادی از اعضای باشگاه انارمک کتابخانه فرزانگان در بخش‌های مختلف برگزیده شده‌اند. در این گزارش زیر، با جزئیات بیشتر فعالیت این باشگاه کتابخوانی در منطقه ۸ آشنا می‌شوید.  

اجرای طرح «انارمک» حال و هوای تازه‌ای به خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های شهر تهران داده و در این میان باشگاه انارمک کتابخانه فرزانگان با خلاقیت مدیر و اعضای این مرکز موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده است. «مریم میرابی» مدیر کتابخانه فرزانگان درباره اجرای این طرح می‌گوید: «کتابخانه فرزانگان، یک مرکز تخصصی ویژه کودک و نوجوان است و در شرایط عادی تعدادی زیادی از کودکان و نوجوانان منطقه ۸ به‌ویژه ساکنان محله تسلیحات در این کتابخانه عضو هستند.

اساس کار در اجرای طرح انارمک این‌گونه بود که از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سایر مراجع مربوطه، به کتابداران هر کتابخانه آموزش‌های ضمن خدمت ارائه شد و این افراد به‌عنوان تسهیل‌گر در کتابخانه‌ها شروع به جذب اعضا برای باشگاه کتابخوانی انارمک کردند.» میرابی با اشاره به اعضای ثابت کتابخانه ادامه می‌دهد: «کتابخانه فرزانگان تعدادی اعضای ثابت دارد و این اعضا تمایل داشتند در باشگاه انارمک هم عضو شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و اعضای باشگاه انارمک در گروه‌های ۸ و ۱۲ نفره فعالیت خود را در قالب باشگاه انارمک آغاز کردند.»

  • معرفی کتاب منتخب 
مریم میرابی /مدیر کتابخانه فرزانگان

یکی از اقداماتی که در باشگاه کتابخوانی انارمک توسط تسهیل‌گرها انجام می‌شود، معرفی کتاب به کودکان و نوجوانان است. میرابی با یادآوری این موضوع می‌گوید: «تسهیل‌گرها تعدادی کتاب با موضوعات جذاب را که بر اساس اولویت‌بندی و مناسب با گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال بود به اعضا معرفی می‌کردند. انتخاب کتاب‌ها با نظارت شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان صورت می‌گرفت که در واقع با استاندارها و معیارهای کتاب کودک همخوانی داشته باشد. بعد از معرفی این کتاب‌ها، اعضا باید کتاب را مطالعه می‌کردند و به‌صورت گروهی و تک نفره در مورد کتاب بحث، گفت‌وگو، نقد و خلاصه‌نویسی انجام می‌دادند. بخش «نامه‌ای به نویسنده کتاب» هم بود که با استقبال خوب اعضای باشگاه کتابخوانی همراه شد.»

  • ۳ منتخب در بخش «نامه‌ای به نویسنده»  

باشگاه کتابخوانی انارمک در طی ۲ سال فعالیت توانسته خوش بدرخشد و این موضوع با استقبال کودکان و نوجوانان بسیاری مواجه شده است. مدیر کتابخانه فرزانگان با یادآوری این موضوع، در خصوص داوری آثار باشگاه انارمک هم می‌گوید: «از میان کتاب‌هایی که به اعضا معرفی می‌شود، یک کتاب با توافق اعضا به‌عنوان کتاب منتخب معرفی شده و تمام نظرات در مورد همان کتاب صورت می‌گیرد.

در این باشگاه اعضا باید در ۵ بخش فعالیت داشته باشند. از جمله خلاصه‌نویسی، نامه‌ای به نویسنده و تهیه فیلم که در بخش نامه‌ای به نویسنده، ما ۳ منتخب داشتیم. بعد از انجام این فعالیت‌ها آثار اعضا برای داوری فرستاده می‌شود که خوشبختانه در این دوره باشگاه انارمک کتابخانه فرزانگان توانسته در میان مناطق ۲۲‌گانه تهران منتخب شود.» میرابی به مزیت‌های اجرای این طرح هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح این است که کودکان و نوجوانان در سنین پایین تشویق به کتابخوانی می‌شوند، کار جمعی و گروهی را فرا می‌گیرند و از محیط کتابخانه به‌عنوان پایگاه فرهنگی و امن برخوردار می‌شوند.»

  • در شرایط کرونا هم فعال هستیم

برخلاف تصور عده‌ای از شهروندان که فعالیت کتابخانه‌ها در شرایط فعلی را کمرنگ و حتی غیرفعال می‌دانند، اما کتابخانه فرزانگان با درک شرایط فعلی و اینکه شهروندان برای در خانه ماندن به مطالعه هم نیاز دارند، فعالیت در بخش مجازی را توسعه داده و از طریق فضای مجازی به اعضای کتابخانه خدمات ارائه می‌دهد. میرابی با اشاره به این موضوع، در این‌باره فعالیت‌های کتابخانه در شرایط فعلی می‌گوید: «خوشبختانه کتابخانه فرزانگان در شرایط فعلی هم مرکز فعال و پویایی است. البته تا قبل از شیوع کرونا تعداد زیادی از کودکان و نوجوان از نقاط مختلف منطقه به این کتابخانه می‌آمدند و از خدمات مختلف بهره‌مند می‌شدند. اما در حال حاضر با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی سعی کرده‌ایم فعالیت‌های کتابخانه را به‌صورت مجازی ادامه بدهیم. با این حال در همین شرایط کرونا همچنان عده‌ای از کودکان و نوجوانان به کتابخانه می‌آیند و آرزو دارند بار دیگر با همسن و سالان‌شان دور هم جمع شوند.»

  • نشانی کتابخانه فرزانگان

نارمک، میدان هلال‌احمر، انتهای خیابان گلستان، جنب بوستان تسلیحات، کوچه شهید غلام رضا گلستانی، شماره ۱۲۸ 
راه‌های دسترسی
 نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه پارک تسلیحات است که حدودا ۲۰۰‌متر تا کتابخانه فاصله دارد. همچنین مراجعه‌کنندگان می‌توانند با مترو به این مرکز بروند. کافی است در ایستگاه مترو فدک پیاده شوند و ۱. ۲ کیلومتر باقی‌مانده را با تاکسی یا اتوبوس طی کنند.  

۳ نفراز اعضای باشگاه انارمک در بخش نامه‌ای به نویسنده منتخب شدند.  

۸ تا ۱۳ سال میانگین سنی کودکان و نوجوانانی است که به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان فرزانگان مراجعه می‌کنند.  

۱۸ تا ۲۵ نفر تعداد نفراتی است که در باشگاه کتابخوانی انارمک کتابخانه فرزانگان فعالیت دارند.  

  • منتخب بخش «نامه‌ای به نویسنده» /نویسنده از میان ما رفته بود

«درسا شاپوریان» نوجوان ۱۴ ساله‌ و یکی از اعضای باشگاه انارمک است که توانسته در بخش نامه‌ای به نویسنده از سوی داوران این بخش انتخاب شود. او در این‌باره می‌گوید: «من قبل از عضو شدن در باشگاه انارمک عضو کتابخانه فرزانگان بودم و با معرفی این طرح توسط کتابدار مجموعه، علاقه‌مند شدم در این فعالیت فرهنگی هم شرکت کنم. به نظر شخصی من عضویت در باشگاه انارمک فرصت کتابخوانی به‌صورت حرفه‌ای را برای نوجوانان فراهم می‌کند. از طرفی با فرایند تهیه فیلم از بیان خلاصه کتاب توسط خواننده آشنا می‌شویم و در کل فرصت بسیار خوبی بود. ‌ای کاش کرونایی وجود نداشت و من و همسن و سالانم همچنان دور هم به کتابخوانی مشغول می‌شدیم. من در بخش نامه‌ای به نویسنده منتخب شدم و بعد از ارسال نامه متوجه شدم که متأسفانه نویسنده کتاب فوت شده است.»

کد خبر 565541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha