سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند روز پس از اعلام شورای شهر و شهرداری تبریز مبنی بر وجود مقبره شمس تبریزی در این شهر، دکتر محمد علی موحد گفت

 آرامگاه شمس در خوی است و شمس کشف شده در تبریز قطعا شمس دیگری است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دکتر موحد که کتاب مقالات شمس با تصحیح وی از جمله آثار شاخص ادبیات کهن به شمار می‌رود و به تازگی هم کتاب قصه قصه‌ها را با رویکرد به مواجهه شمس و مولانا از سوی نشر کارنامه انتشار عمومی داد، به خبرگزاری فارس گفت‌: با توجه  به پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه آن شمسی که مقتدای مولانا جلال‌الدین بلخی است در خوی آرمیده است. [باغ سبز شمس و مولانا؛ گفتاری از دکتر محمدعلی موحد]

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که دکتر محمد امین ریاحی، نویسنده کتاب تاریخ خوی نیز در اثر گرانسنگش به وجود مقبره شمس تبریزی در خوی اشاره کرده و نوشته که بر اساس اسناد متقن تاریخی و شواهدی که در کتاب‌های تذکره و کتاب‌های دیگر وجود دارد شمس تبریزی در خوی دفن شده است.

از سوی دیگر فارس گزارش داده است که سخنگوی شورای شهر تبریز امروز سه شنبه، در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه بر اساس اسناد و منابع موجود تاریخی و مطالعات انجام گرفته آرامگاه شمس تبریزی، پیر و مراد مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در منطقه گجیل تبریز واقع شده خبر از احداث آرامگاه شمس در شهر زادگاهش داده است.

آبان‌ماه سال گذشته پس از این‌که وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی به ظن قطعی رسید، همزمان با بزرگداشت هشتصدمین سال تولد جلال‌الدین مولوی، کنگره شمس با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از ادیبان و محققان برجسته کشور در شهرستان خوی برگزار شد.

در عین حال شورای شهر و شهرداری تبریز قصد دارد بر اساس مستندات این واقعیت تاریخی را که آرامگاه واقعی شمس تبریزی در تبریز قرار دارد به اثبات برساند.

حجت‌الله ایوبی دبیر اجرایی بزرگداشت شمس هم در این آیین با بیان اینکه مناره شمس تبریزی در خوی در دوره صفویه ساخته شده تصریح کرده بود: اسناد متقنی وجود دارد که مقبره شمس هم در کنار این مناره است.

اسدالله علیزاده معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی هم به مناسبت کنگره بزرگداشت شمس تبریزی در خوی گفته بود:مناره شمس تبریزی در 2 کیلومتری مرکز شهر خوی در محله امامزاده قرار دارد. این بنای زیبای سلجوقی در دوره صفویه بازسازی شده است و قدمت آن به قرن ششم باز می‌گردد. بر اساس سوابق به جا مانده تاریخی و نقل قول تعدادی از مورخان مدفن شمس تبریزی در این ناحیه قرار دارد.
گزارش همشهری آنلاین حاکیست هر شهری که ثابت شود مقبره شمس در آن قرار داده شده است،‌با اقبالی که از سوی گردشگران به آن شهر خواهد شد ، در آینده نه چندان دور از رونق اقتصادی و فرهنگی مناسبی هم برخوردار خواهد شد.

کد خبر 50358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز