عمید نمازی‌خواه: جرائم آن‌لاین از آن دسته جرائمی هستند که بسیاری از دولت‌ها تاکنون با صرف هزینه‌ها و بودجه‌های سنگین به‌دنبال راه‌های جلوگیری و همچنین وضع قوانینی هستند که بتوان با آنها، مجرمین را مجازات کرد.

در دنیایی که هر روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود باید نگرش جدی به این موضوع داشت، ولی متأسفانه هنوز در کشورمان به چنین مقوله‌ای توجه خاصی نمی‌شود.جرائم آن‌لاین دسته بندی‌های مختلفی دارند که در ایران یکی از مهم‌ترین آنها عدم‌رعایت قوانینی چون حق فروش انحصاری (کپی رایت) محصولات ویژه دنیای رایانه است.

شاید جمله عدم‌رعایت قوانین آن‌لاین در ایران مفهومی نداشته باشد زیرا تاکنون قوانین مدونی در این مورد وضع نشده که بتوان با توجه به آنها مجرمی را محکوم کرد. یکی از مثال‌های بسیار جالب دیگر که احتمالاً تمامی شما عزیزان با آن آشنا هستید، عدم‌توانایی برخورد با گروه‌های کلاهبرداری اینترنتی و به ویژه سیستم‌های هرم پایه‌ای چون گلد کوئست، گلد ماین، هفت الماس و... است.

بعید می‌دانم که شما خواننده عزیز تاکنون به یکی از جلسه‌های معارفه افراد در چنین گروه‌هایی دعوت نشده باشید و حتی شاید هم اکنون عضو یکی از این گروه‌ها هم باشید که با استفاده از خلأ قانونی و یا عدم‌پیگیری مسئولین مرتبط هنوز به کار خود ادامه می‌دهند.

اگر یادتان باشد حدود ۴ سال پیش بحث برخورد با افراد فعال در این گروه‌ها  آغاز شد و رسانه‌ها نیز تمامی این تحرکات را پیگیری می‌کردند و با اطلاع رسانی نسبتاً خوبی، مردم را از شرکت و قبول عضویت در این گروه‌ها بر حذر می‌داشتند.

ولی پس از چندی که برخوردی با افراد فعال این گروه‌ها صورت نگرفت، آنها از چنین موقعیتی استفاده کرده و حتی برای جذب نفرات بیشتر به مردم می‌گفتند، دیدید که این‌قدر سروصدا کردند ولی در آخر نتوانستند کسی را بگیرند؟ این نشان می‌دهد که سیستم ما قانونی است.

در همان زمان مصاحبه‌ای با آقای کاتوزیان- عضو کمیسیون اقتصادی وقت مجلس شورای اسلامی- داشتم که گفتند: ما با جدیت تمام به‌دنبال وضع قوانین در رابطه با سیستم‌های هرمی هستیم ولی ضمانت اجرایی ۱۰۰ درصدی ندارد؛ مانند شرب خمر است که ما قوانین محکمی در مورد آن داریم و از طرف دیگر هم می‌دانیم که متأسفانه این جرم اتفاق می‌افتد، پس اگر مجرمی را ببینیم حتماً با او برخورد می‌کنیم.

ولی این اتفاق نیفتاد و همچنان این گروه‌ها به بازی خود که به‌نظر بسیاری از کارشناسان حقوقی همان کلاهبرداری است، ادامه دادند. این افراد از آگاهی پایین مردم نسبت به چنین سیستم‌های استفاده کرده و می‌گویند که سیستم هرمی آنها در کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، کانادا و... هم فعال است ولی مطمئن باشید که دروغ می‌گویند.

نمونه اش هم همین گلد کوئست است که چند ماه پس از گشایش شرکت در انگلستان غیرقانونی شناخته شد و مجبور شد برای استفاده از قوانین آزادتر، به هنگ کنگ برود و از آنجا فعالیتش را آغاز کند.

متأسفانه هم اکنون اگر بخواهیم افراد مجرم در این گروه‌های هرمی را بگیریم، شاید بیش از یک میلیون نفر باشند که هنوز هم فکر می‌کنند کارشان قانونی است. ولی باید بدانیم که اگر هم در کشور عزیز ما و در قسمتی خلأ قانونی وجود داشت، ما نباید مجرم باشیم.

کد خبر 50244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز