سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

ترجمه - رقیه بهشتی: امروزه با افزایش استفاده از اینترنت، از آن برای انواع مختلفی از جرائم از جمله، سرقت اطلاعات شخصی، سرقت پول از حساب‌های بانکی کاربران، گسترش پرونوگرافی و غیره، استفاده می‌شود.

طرح - جرم اینترنتی

ابتدا جرائم اینترنتی را تعریف می‌کنیم تا آگاه شویم که جرم اینترنتی چیست.
جرمی را که به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود، جرم اینترنتی می‌نامند. امروزه، روش انجام جرم به‌صورت آنلاین بسیار پرطرفدار است. در فهرست زیر به برخی از انواع جرائم اینترنتی که به آسانی و با استفاده از فایل (اسکریپت)‌های مختلف و تکنیک‌های برنامه‌نویسی انجام می‌شود، اشاره شده است:

- فیشینگ (Phishing)
- سوءاستفاده از کارت‌های اعتباری
- اخاذی از مردم به‌وسیله دستیابی به اطلاعات شخصی آنها
- اخاذی از مردم به‌وسیله دستیابی به عکس‌های آنها و قرار دادن این عکس‌ها در سایت‌های مشکوک
-کلاهبرداری ای‌میلی
- هک کردن حساب‌های بانکی کاربران، وب‌سایت‌ها، حساب‌های ای‌میلی، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و سوءاستفاده از اطلاعات به دست آمده
- گسترش غیرقانونی ویروس‌ها، تروجان‌ها، جاسوس افزارها و... از طریق ای‌میل
- شست‌و‌شوی مغزی مردم از طریق چت یا شبکه‌های اجتماعی.

در بالا برخی از جرائمی ذکر شده است که شما باید از آنها آگاه باشید. تقریباً هر شخصی که از اینترنت برای منافع شخصی خود استفاده می‌کند، می‌تواند قربانی جرائم اینترنتی باشد. کلاهبرداری‌های اینترنتی بسیار فریبنده بوده و سبب می‌شوند تا ما نتوانیم جلوی خود را گرفته و با کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک، به یکی از قربانیان جرائم اینترنتی تبدیل می‌شویم. امروزه، ما از اینترنت برای مقاصدی چون ارتباطات ای‌میلی (از طریق جی‌میل، یاهو و...)، بانکداری آنلاین، خرید آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، چت، تماشای فیلم و... استفاده می‌کنیم.

دستیابی به هر کدام از این اهداف ممکن است ما را قربانی جرائم اینترنتی کند؛ بنابراین باید با دقتی فوق العاده از اینترنت استفاده کنیم. در میان جرائم اینترنتی مختلف، فیشینگ در صدر قرار می‌گیرد. فیشینگ، روند دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران مانند جزئیات حساب بانکی، جزئیات کارت اعتباری از طریق وسایل مختلف است. اشخاص درگیر در انجام چنین جرائمی بسیار باهوش بوده و جمع‌آوری اطلاعات مهم و حیاتی کاربران برای آنها، کاربزرگ و شاقی نیست. برای مثال، اکثر اوقات، شما ای‌میل‌هایی را از بانک خود دریافت می‌کنید که در آن از شما خواسته می‌شود روی یک لینک کلیک کنید. از آنجا که این ای‌میل از طرف بانکی است که شما در آن حساب دارید، شما فقط روی لینک مذکور کلیک می‌کنید.

شما نمی‌دانید که آیا بانک این ای‌میل را برای شما فرستاده است و یا از جای دیگری برایتان ارسال شده.در بسیاری از موارد، چنین ای‌میل‌هایی بخشی از کلاهبرداری فیشینگ هستند؛ بنابراین، تا زمانی که از صحت این ای‌میل‌ها و فرستنده آنها مطمئن نشده‌اید، روی لینک‌های اشاره شده در ای‌میل کلیک نکنید. علاوه بر این، اطلاعاتی چون شماره حساب، رمز عبور، تاریخ تولد و غیره را در اختیار هیچ شخصی که از طریق ای‌میل یا چت، آنها را از شما درخواست کرده است، قرار ندهید زیرا هیچ بانکی این اطلاعات را از طریق ای‌میل یا چت درخواست نمی‌کند.از آپلود (قرار دادن) تصاویر شخصی خود روی سایت‌های شبکه‌های اجتماعی که ویژگی‌های امنیتی مناسبی ارائه نمی‌دهند، خودداری کنید؛ چرا که فردی با ذهنی غیرعادی و خراب می‌تواند با استفاده نادرست از آنها، از شما اخاذی کند. هنگام استفاده از اینترنت، هوشیار باشید و هوشمندانه رفتار کنید تا از جرائم اینترنتی دور بمانید.

Ezinearticles.com

کد خبر 132106

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز