یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

صادق کرمیان: آیا صباباتری می‌توانند مانند سال گذشته با اقتدار رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا را به پایان برساند؟ این سئوالی است که علاقه‌مندان به بسکتبال این روزها آن را بارها و بارها از خود می‌پرسند.

سرمربی تیم بسکتبال صباباتری که به خاطر تحصیل در مقطع دکترا باید تا مدتی دیگر با عنوان دکتر مهران شاهین‌طبع او را خطاب کنیم، در آستانه ورود به دو رویداد مهم زندگی خود قرار دارد؛

«گاهی وقت‌ها به خاطر مشغله تحصیلی و کاری، فراموش می‌کنم که در چه سن و سالی هستم. خصوصاً این روزها که دغدغه حضور صباباتری در جام باشگاه‌های آسیا هم به آن اضافه شده است. 15 اردیبهشت‌ماه وارد 43 سالگی می‌شوم و به فاصله دو روز بعد یعنی 17 اردیبهشت‌ماه نیز رسماً کار ما در نوزدهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا آغاز می‌شود.»

وی باوجود تمامی مشکلاتی که تیمش طی یک سال گذشته با آن دست به گریبان بوده است، با اطمینان‌خاطر می‌گوید: «اگر باهوش باشیم و شجاعانه بجنگیم، مطمئناً به فینال می‌رسیم.»

برای آگاهی از آخرین وضعیت تیم  بسکتبال صبا  باتری با مهران شاهین طبع گفت و گوی زیر صورت گرفته است .

  • به نظر می‌رسد از دست دادن ستاره‌ای همچون آیدین نیکخواه بهرامی در کنار تغییرات مدیریتی باشگاه به اضافه مشکلاتی که برخی بازیکنان خارجی برای شما به‌وجود آوردند، موجب شده تا اقتدار تیمی همچون صباباتری تا حدودی کمرنگ شود. موافقید؟

باید اعتراف کنم که جمع و جور کردن تمامی مسائل باشگاهی همچون صباباتری، کار بسیار دشواری است. تیم ما در چند سال گذشته عملکرد خیلی خوبی داشت. این سیر صعودی هم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد  که ناگهان آن اتفاق ناگوار برای آیدین پیش آمد. پس از آن  هم همین که خواستیم به خود بیاییم، تغییرات مدیریتی باشگاه باعث شد تا در فضای دیگری قرار بگیریم. برای جذب بازیکنان خارجی هم مشکلات باشگاه ما بیشتر از سایرین بود. بنابراین می‌توان نتیجه‌ گرفت که من هم با نظر شما موافق هستم اما این بدان معنا نیست که اقتدار تیم  ما کمرنگ شده.

  • از تغییر مدیریت و مشکلات باشگاه برای جذب بازیکن خارجی صحبت کردید. آیا اینها عوامل اصلی باخت شما در فصل گذشته سوپرلیگ بسکتبال نبود؟

من  هم  قبول دارم که مشکلاتی داشتیم. حتی شایعات تا انحلال باشگاه نیز پیش رفت. قبل از عید با مدیران باشگاه جلساتی را برگزار کردیم  تا هر چه زودتر وضعیت نهایی خود را مشخص کنیم. روزهای بسیار سختی بود، به هر حال باشگاه در حال واگذار شدن  بود. در این جلسات آنقدر دلیل و برهان آوردیم تا اینکه بالاخره تصمیم گرفته شد باشگاه همچنان به کار خود ادامه دهد. برنامه‌های‌مان را نیز برای سال جدید ارائه کردیم.

به هر حال طی این  سال‌ها تیم بسکتبال صباباتری خصوصاً در بعد بین‌المللی عناوین بسیار زیادی کسب کرده است که به راحتی نمی‌توان از کنار آنها گذشت. هرچند مدیران باشگاه صباباتری تابع قوانین و دستورات مدیران بالاتر هستند ولی آنها هم می‌دانند که مردم  و علاقه‌مندان به بسکتبال تا چه حد به تیم صباباتری علاقه‌مندند و خود را در شادی‌ها و ناراحتی‌های این تیم سهیم می‌دانند. شاید اگر هر تیم دیگری جای ما بود، با وجود این همه مشکل تاکنون منحل شده بود.

  • پس صباباتری همچنان  در بسکتبال ایران حضور خواهد داشت.

من این نگاه را در مدیران باشگاه و سایر مسئولان نمی‌بینم که بخواهند تیم بسکتبال صباباتری را منحل یا با نام دیگری آن را وارد بسکتبال کنند. پرشی که تیم ما در چند سال گذشته داشته است، آنقدر چشمگیر بوده که بازگشت به عقبی در کار نخواهد بود و یا حداقل به اندازه آن پیشرفت عقب‌گرد نخواهیم داشت.

  • در طول زمانی که این اتفاقات برای تیم صباباتری رخ داد، عملکرد مسئولان فدراسیون بسکتبال چگونه بود، از شما و مجموعه تیم حمایت کردند؟

اجازه بدهید در این مصاحبه یک اعتراف کنم؛ به خاطر شرایط جغرافیایی که در آن بزرگ شده‌ام رک بودن یکی از خصایص ذاتی من است، هرچند سعی می‌کنم همواره مراقب این خصلت خودم باشم. اختلاف نظر داشتن یک امر طبیعی است و شرایطی پیش می‌آید که با یک نظر مخالف هستم. گاهی اوقات پیش می‌آید که در رابطه با تصمیمی با مسئولان فدراسیون اختلاف‌نظر داشته باشم اما هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهم که این اختلاف‌نظر باعث کدورت شود. محمود مشحون فرد باتجربه‌ای است که همواره برای وی احترام خاصی قائل هستم.

به شخصه چیزهای زیادی از او آموخته‌ام، ولی امکان دارد در برخی مواقع در تصمیم یا موردی اختلاف‌نظر داشته باشیم که این  نیز از نظر من  کاملاً طبیعی است. هنوز از خاطرم نرفته است که باوجود برخی اختلاف‌نظرها چگونه فدراسیون در جام باشگاه‌های آسیای سال گذشته از تیم  صباباتری حمایت کرد و من نیز همواره قدردان آن حمایت‌های بی‌دریغ بوده‌ام.  در روزهای سختی که ما در سال گذشته پشت سر گذاشتیم، مشحون و سایر مسئولان فدراسیون همواره کنارمان بودند و در حد امکان به ما کمک می‌کردند.

  • در خصوص  گروه‌بندی تیم شما در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا دو تحلیل وجود دارد؛ اول اینکه در گروه راحتی قرار دارید و پس از صعود با آمادگی کامل‌تری به سراغ حریفان‌تان در مرحله بعد می‌روید. دوم اینکه در مرحله حذفی با رقیبان قوی‌تری روبه‌رو خواهید شد که می‌توانند اولین اشتباه شما را به آخرین اشتباه تبدیل کنند.

راحت بگویم، گروه‌بندی برای ما در این مسابقات اصلاً مهم نیست، چراکه به شخصه معتقدم در هر دو گروه تیم‌های قدرتمندی حضور دارند. تیم «هاربرسنتر» فیلیپین سال گذشته در جام باشگاه‌های آسیا «بلواستار» لبنان را شکست داد. برای حضور در این دوره از مسابقات دو اصل را نباید فراموش کنیم؛ اول اینکه باهوش باشیم و دوم با شجاعت مبارزه کنیم. بسکتبال یک مبارزه تن به تن است و در این مسابقه هم کسی پیروز می‌شود که دلیرانه بازی کند. هرچند پیش‌بینی نتایج کار درستی نیست اما اگر آن دو اصل را فراموش نکنیم مطمئنم که به فینال می‌رسیم. قبول دارم که دیگر شرایط سال گذشته  را نداریم، اما به عنوان سرمربی صباباتری اعلام می‌کنم هیچ وقت به عقب‌نشینی فکر نکرده‌ام.

  • پس از پیوستن مهدی کامرانی و صمد نیکخواه بهرامی به تیم صباباتری، مطمئناً شرایط بهتری پیدا کرده‌اید. اینطور نیست؟

جذب بازیکنان کمکی، کاری است که در اکثر تیم‌های دیگر انجام می‌شود. تیم «الزین» اردن تا آنجا که من اطلاع دارم با دو بازیکن کمکی وارد این مسابقات می‌شود. نگرانی اصلی من بر سر بازیکنان خارجی است. هرچند جذب موقتی این دو بازیکن  برای ما بسیار ارزشمند است. حضور گابه مونیکی در تیم ما قطعی است. او سه‌شنبه به جمع ما ملحق می‌شود که تا روز اعزام به مسابقات فاصله بسیار کمی است. ما به هماهنگی او با سایر نفرات نیاز شدیدی داریم. دومین بازیکن خارجی را هم در اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده جذب می‌کنیم. در این رابطه 3 انتخاب پیش‌روی ماست و باید منتظر باشیم مشخص شود شرایط کدامیک برای همکاری مهیاست. به هر حال باید بپذیریم که شرایط جذب بازیکنان خارجی آن هم برای باشگاه‌های دولتی دشوار است. شاید اگر می‌توانستیم این شرایط را راحت‌تر کنیم برخی از بازیکنان خارجی فصل گذشته خود را تحمل نمی‌کردیم.

  • به عنوان آخرین سئوال، می‌خواهیم بدانیم که پاشنه آشیل تیم بسکتبال صباباتری کجاست؟

پاشنه آشیل ما زمان کمی است که تا آغاز رقابت‌ها در اختیار داریم. در این فاصله کوتاه آن هم بدون تمامی بازیکنان ثابت داخلی و خارجی کار سختی برای هماهنگی داریم. الوصل امارات، القادسیه کویت، هاربرسنتر فیلیپین و ONJ هند را به خوبی زیر نظر داشته‌ام. الریان قطر، الریاض لبنان، الزین اردن و نمایندگان اندونزی و قزاقستان را هم به خوبی آنالیز کرده‌ایم.

تقریباً با شناخت کاملی وارد نوزدهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا خواهیم شد. اگر در این فاصله کم به هماهنگی نسبی برسیم می‌توانیم به فینال برویم. به هر حال دفاع از عنوان قهرمانی آن  هم با مشکلات موجود سخت است، ولی امیدوارم نماینده خوبی به عنوان نماینده ایران در کویت باشیم.

کد خبر 50115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز