یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

علی شاکری: اردوی تیم‌ملی بسکتبال با حضور 29 بازیکن از جمع 30 بازیکن دعوت‌شده برای المپیک پکن از دیروز آغاز شد.

 تنها غایب اردو صمد نیکخواه بهرامی است که با داشتن مجوز از فردا به جمع اردونشینان می‌پیوندد.

طراوت و شادابی اردونشینان برای راهیابی به جمع بازیکنان برگزیده برای سفر تاریخی بسکتبال را می‌توان در چهره بازیکنان حاضر در اردو مشاهده کرد. همه با جان و دل تلاش می‌کنند تا با اجرای توصیه‌ها و دستورات رایکو ترومن و سرجان (مربی بدنساز) بیشتر به چشم بیایند و در پایان اردوی 6 هفته‌ای در جمع 14 بازیکن حذف‌شده نباشند.

ترومن هم پس از بازگشت از صربستان، سعی دارد آماده‌ترین‌ها و بهترین‌های بسکتبال ایران را برای مبارزات دشوار المپیک گلچین کند. او حتی برای از بین بردن حاشیه امنیت در جمع اردونشینان، در شروع تمرینات عنوان کرد: «هیچکس پیشاپیش مسافر پکن نیست و فهرست نهایی در پروسه‌ای چندمرحله‌ای مشخص خواهد شد.»

در کنار ترومن، رضا مشحون مدیر تیم‌های ملی و سرپرست تیم‌ملی هم حضوری فعال در اردو دارند تا کارها همان‌گونه پیش برود که سرمربی صرب انتظار دارد.

کادرفنی تیم‌ملی بسکتبال را همان نفراتی تشکیل می‌دهند که در ژاپن با این تیم قهرمان آسیا شدند و جواز ورود به المپیک را گرفتند، پیش‌تر اعلام شده بود که یک دستیار جدید هم به این جمع اضافه خواهد شد که این امر عملی نشد.

رضا مشحون در خصوص تیم ملی و بحث اضافه شدن یک دستیار به تیم ملی بسکتبال با همشهری گفت و گو کرد.

  • تکلیف یک دستیار دیگر چه می‌شود؟

محدودیت در اعزام نفرات به المپیک باعث شد تا کمی در این زمینه دست به عصا حرکت کنیم. البته ترومن قبلاً چنین درخواستی را از فدراسیون کرده بود که منتظر بازگشت رئیس فدراسیون و تصمیم او در خصوص حل این مشکل هستیم.

  • اداره اردو با 30 بازیکن و یک دستیار مشکل نیست؟

بله، همین‌طور است. فعلاً برنامه اردو به گونه‌ای است که با تقسیم بازیکنان در دو برنامه متفاوت که نیمی از آنان به طور همزمان زیرنظر سرجان به بدنسازی می‌پردازند و نیمی دیگر کار تاکتیکی با ترومن انجام می‌دهند، مشکل زیادی نداریم اما شاید در مراحل بعد به‌وجود یک دستیار نیاز پیدا کنیم. به هرحال با هرکسی که قرار است این مسئولیت را برعهده بگیرد باید اتمام حجت شود که در جمع تیم اعزامی نخواهد بود.

  • برنامه بازی‌های تدارکاتی با چه تعداد بازیکن انجام خواهد شد؟

با 15 تا 61 بازیکن. در پایان 6 هفته اردو، 41 بازیکن خط خواهند خورد و با بازیکنان باقی‌مانده راهی بازی‌های تدارکاتی خواهیم شد.

  • پیرامون بازی‌های تدارکاتی حرف و حدیث بسیار است. بالاخره تیم‌ملی قبل از المپیک در کدام کشورها بازی خواهد کرد؟

با برخی از بازی‌های تدارکاتی ما از جمله حضور در استرالیا مخالفت شده است، در حالی که آنها همه هزینه‌ها را متقبل شده بودند. با این اوصاف حضور تیم‌ملی بسکتبال به ترتیب در صربستان، ایتالیا، کرواسی، لیتوانی، اسلوونی و دایموندبال چین قطعی است.

  • با این تفاسیر تیم‌ملی در ایران بازی تدارکاتی نخواهد داشت؟

متأسفانه خیر، بسیار دوست داشتیم که پیش‌روی تماشاگران خودمان هم چند بازی انجام دهیم که محدودیت در زمان به ما این اجازه را نمی‌دهد.

  • ولی بازی در تهران با چند تیم مطرح در آستانه المپیک، می‌توانست روحیه خوبی به تیم تزریق کند؟

درست می‌گویید، شاید هم قبل از انجام بازی‌های مرحله آخر گزینشی المپیک در یونان بتوانیم چند تیم آسیایی (کره‌جنوبی، لبنان و حتی یونان) را به ایران دعوت کنیم.

  • برگردیم به انتخاب نفرات اردونشین. آیا نفراتی بودند که از دید کادرفنی برای دعوت به تیم‌ملی پنهان مانده باشند؟

فکر می‌کنم به جز چند بازیکن سابق تیم‌ملی مثل کرم احمدیان و سعید تابش‌نیا که با توجه به بالا رفتن سن‌، خودشان ترجیح دادند در تیم ملی بازی نکنند، همه سرمایه‌های بسکتبال در این اردو حاضرند.

  • حضور نبوشا به عنوان سرمربی جدید تیم بسکتبال جوانان در چند روز اخیر خبرساز شد. آیا با او از قبل به توافق رسیدید؟

خیر، او توسط ترومن به ما معرفی شده است. البته هنوز رزومه‌اش را نخوانده‌ام. قرار است کار نبوشا را در چند مرحله از تمرینات تیم جوانان با کمک کارشناسان ارزیابی کنیم و سپس پای قرارداد با او بنشینیم.

  • با آمدن نبوشا تکلیف رضا نوری به عنوان سرمربی قبلی تیم جوانان چه خواهد شد؟

او همچنان با تیم بسکتبال جوانان خواهد بود. او و سایر کادر فنی جوانان برای این تیم 3 سال زحمت کشیدند و آنها هم از آمدن یک سرمربی با دانش استقبال می‌کنند. تیم جوانان ایران موقعیت ایده‌آلی برای کسب عنوان قهرمانی در مسابقات آسیایی تهران دارد.

کد خبر 47901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز