شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اف بی‌آی هفته گذشته یک مهندس بازنشسته ارتش آمریکا را دستگیر کرد که حلقه‌ای از یک رسوایی جاسوسی بیست‌و‌چند ساله است. این حلقه جاسوسی به دادن اطلاعات محرمانه دفاعی به رژیم صهیونیستی متهم هستند.

۲۳ سال پیش یعنی در سال ۱۹۸۵ جاناتان پولارد، تحلیلگر اطلاعات غیرنظامی نیروی دریایی آمریکا توسط اف‌بی‌آی در واشنگتن دستگیر و به جاسوسی متهم شد. حکم مجازات او در آن زمان حبس ابد بود.

اکنون یک مهندس بازنشسته ارتش آمریکا به نام بن عامی کادیش با اتهام مشابهی رو‌به‌رو شده‌است. رابط میان پولارد و کادیش یک مامور اطلاعاتی اسرائیلی بوده که اکنون درگذشته است.

این مامور در دفتری به نام دفتر روابط علمی در آمریکا کار می‌کرد که توسط رافی ایتان، از افسران سابق موساد اداره می‌شد. ایتان، اکنون وزیر امور بازنشستگی در کابینه اسرائیل است.

کادیش و پولارد هر دو یک مسئول داشته‌اند که نام او یوسف یاگور از ماموران اطلاعاتی تحت پوشش دیپلمات و وابسته رژیم اسرائیل در نیویورک است. آنها در خفا به دفتر ایتان وابسته بوده‌اند. یاگور اکنون بازنشسته‌ است و در تل‌آویو زندگی می‌کند اما هنوز نشانی و شماره تلفن او در فهرست محرمانه قرار دارد.

اسرائیل سال‌هاست که در تاسیسات فنی آمریکا جاسوسی می‌کند و بدون شک کادیش و پولارد تنها مهره‌های این حلقه بزرگ نیستند. دادستان پرونده پولارد می‌گوید دستگیری کادیش نشان می‌دهد حلقه جاسوسی اسرائیل در آمریکا بزرگ‌تر از آن حدی بوده که تصور می‌رفت و اسرائیلی‌ها درباره آن حقیقت را به واشنگتن نگفته‌اند.

پولارد امکان دسترسی به اطلاعات کاملا محرمانه را در دولت آمریکا داشته‌ اما کادیش چنین امکانی نداشته‌است.

بعد از دستگیری پولارد، ایتان مسئولیت این رسوایی را در اسرائیل به‌عهده گرفت و استعفا داد. دفتر روابط علمی اسرائیل در آمریکا هم منحل شد و اسرائیل به آمریکا قول داد که دیگر هیچ اقدام جاسوسی در خاک آمریکا انجام نمی‌دهد.

اما دستگیری کادیش که ۲۳ سال بعد از آن زمان صورت گرفته نشان داد که اسرائیل در این مورد دروغ گفته و به وعده خود عمل نکرده‌است.

اتهامات علیه کادیش در حالی مطرح می‌شود که دادستان‌های فدرال آمریکا در حال آماده شدن برای آغاز محاکمه ۲ نفر از مقامات سابق کمیته امور آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک هستند. این پرونده هم جنجال گسترده‌ای را در واشنگتن به راه انداخته است.

اکنون اما با مطرح شدن پرونده کادیش و روشن شدن اینکه او و پولارد با منابعی درون دولت اسرائیل در ارتباط بوده‌‌اند، مقامات اف‌بی‌‌آی و سیا تحقیقات خود را برای یافتن حلقه جاسوسی اسرائیل روی مقامات عالی‌رتبه در دولت‌های کلینتون و بوش متمرکز کرده‌اند.

سایت خبری آنتی‌‌وار در آمریکا دیروز در مطلبی در این باره نوشت، آمریکا برای توجیه ستیز و رویارویی با کشورهایی مانند سوریه به بعضی منابع جاسوسی اسرائیل و اطلاعات دست‌کاری شده این منابع جاسوسی استناد کرده و می‌کند.

بعضی از این منابع جاسوسی با دفاتر مقامات عالی‌رتبه‌ای در کاخ سفید مانند دیک چنی در ارتباط بوده‌اند، به همین دلیل حلقه این شبکه جاسوسی را باید از همین دفاتر پیگیری کرد.

انتقال اطلاعات ‌ویژه اف- ۱۶

در میان اطلاعات محرمانه‌ای که کادیش به اسرائیلی‌ها داده‌است سندی با عنوان اطلاعات کاملا محرمانه مربوط به تسلیحات هسته‌ای وجود دارد که به اطلاعات مربوط به نسخه اصلاح شده جنگنده اف-۱۶ مربوط می‌شود.

آمریکا این جنگنده را به یک کشور خارجی که نامش در اسناد وجود ندارد فروخته‌است.

این کشور به احتمال زیاد عربستان سعودی است. سند دیگری که توجه مقامات آمریکایی را جلب کرده به سیستم ضدموشکی پاتریوت مربوط می‌شود که آمریکا برای حفاظت از شهرهای اسرائیل در مقابل صدام حسین در جنگ اول خلیج‌فارس مستقر کرده‌بود.

کد خبر 50027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز