جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انتشار بیش از هزار سند طبقه‌‌بندی شده در آمریکا بر اساس قانون آزادی اطلاعات در این کشور، جزئیات فعالیت‌های جاسوسی ایپک در امریکا و جاسوسی از رئیس‌جمهوری این کشور را در ضدیت با ایران فاش ساخت

به گزارش واحد مرکزی خبر موسسه تحقیقات سیاسی خاورمیانه در تحلیلی نوشت انتشار کتابی جدید خطوط دفاعی آمریکا، نبرد وزارت دادگستری آمریکا با لابی اسرائیل به عنوان عوامل جاسوسی یک کشور خارجی و افشای این اسناد، جزئیات فعالیت‌های جاسوسی بنیانگذاران ایپک و درگیری مقامات مجری قانون در آمریکا با عوامل ایپک فاش شد.

این کتاب کوشیده است با بازنگری و تحلیل این اسناد طبقه‌بندی شده به مشکلاتی اشاره کند که آمریکا به علت حفظ اطلاعات و جلوگیری از افشای این گونه موارد داشته است.

اسناد افشا شده مربوط به سال 1965 است که از توافق مقامات بلندپایه وزارت دادگستری امریکا از جزئیات اعطای امتیازاتی یاد می‌کند که تاکنون از افکار عمومی آمریکا مخفی مانده است.

افشای این اطلاعات قدیمی و تحلیل آنها سوالات بسیاری را درباره محاکمه ایپک در ماه اکتبر سال جاری میلادی به جرم جاسوسی مطرح کرده است.

در سال 2005 ، سرهنگ فرانکلین و دو مامور اجرایی ایپک به نقض قوانین جاسوسی امریکا مصوب سال 1917 متهم شدند. فرانکلین بعدها به جرم مبادله اطلاعات طبقه بندی شده جاسوسی با ایپک درباره دستورالعمل‌های ریاست جمهوری امریکا و اطلاعات محرمانه‌ای درباره سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران محکوم شد.

استیون روزن و کیت وایزمن، عوامل اجرایی ایپک این اطلاعات فوق العاده حساس و محرمانه را به مقامات رژیم صهیونیستی و برخی عوامل برگزیده از ارباب جراید در واشنگتن تحویل می‌دادند.

گفته می‌شود از این اسناد و اطلاعات محرمانه برای اتخاذ سیاست‌های سخت تر ضد ایران و تشویق واشنگتن به اعمال محدودیت‌های مالی، محاصره دریایی و حتی احتمال ضربه زدن و حمله نظامی ضد ایران استفاده شده است.

28 اکتبر 2008 بازپرسان در دادگاه حاضر شده و شهادت و اثبات خواهند کرد که افشای اسناد محرمانه دولتی و افشای این اطلاعات عملا به امنیت امریکا خدشه و آسیب وارد کرده است.

قانون ضد جاسوسی مصوب سال 1917 در عمل موازین سبک‌تری را برای اثبات جرائم جاسوسی دارد که در آن آسیب رساندن به آمریکا یا سود رساندن به دیگر کشورها جاسوسی تلقی شده است.

گفته می‌شود افشای این اسناد طبقه بندی شده در عمل باعث تقویت موضع بازپرسان در دادگاه خواهد شد.

کد خبر 63156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز