چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

انتشار 2 کتاب تحقیقاتی جدید در آمریکا نقش شرکت‌های بزرگ تجاری آمریکا مانند هالیبرتون و بلک‌واتر را در اجرای عملیات‌های مخفیانه سیا و استخدام مزدوران لازم برای اجرای این عملیاتها در سایر کشورها مانند آذربایجان، عراق، ازبکستان و افغانستان فاش کرد

روزنامه مساوات نوین چاپ باکو به نقل از روزنامه آمریکایی ساندی گازته میل نوشت، جرمی اسکاهیل یکی از کارکنان سابق شرکت‌های بخش خصوصی آمریکا در کتابی که در همین مورد نوشت به فعالیت‌های شرکت بلک واتر پرداخته و نوشته است، این شرکت دارای سپاهی عظیم از مزدوران در سایر کشورهاست که برای به کارگیری در عملیات‌های سیا استخدام شده‌اند.

کتاب دیگری به نوشته رابرت پلتون با عنوان مجوز برای قتل منتشر شده که در مورد این مزدوران سیا سخن گفته شده است. این گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بوش نیز قراردادهای پیمانکاری  چندین میلیارد دلاری را با  شرکت‌های هالیبرتون و بلک واتر در مقابل خدماتشان به سیا منقعد کرده است.

 این روزنامه آمریکایی با انتشار این خبر افزوده است، امروز حکومت آمریکا برای حفاظت از ماموران دولتی، کمک‌رسانی و به قتل رساندن دشمنان در کشورهای مختلف توسط مزدوران میلیاردها دلار هزینه می‌کند که این پولها از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شهروندان آمریکایی از فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی نظامی بی‌خبرند.

جرمی اسکاهیل در کتاب خود نوشته‌است، شرکت‌های خصوصی برای حفاظت از امپراتوری در حال تضعیف آمریکا تلاش می‌کنند. در این کتاب آمده است، استفاده از مزدوران این شرکت‌ها به دولت آمریکا اجازه می‌دهد که بدون اطلاع کنگره و جامعه و صرف نظر
 از اینکه کدام یک از احزاب در راس قدرت هستند، به عملیات‌های مخفیانه خود در سایر کشورها اقدام ‌کنند.

 در این کتاب با اشاره به اینکه شرکت بلک‌واتر هم اکنون دارای بزرگترین نیروی مزدور در کشورهای مختلف دنیاست افزوده شده، این شرکت برای خود ناوگان هوایی ویژه نیز دارد و با استفاده از این ناوگان افراد مظنون به تروریسم به کشورهایی که از نظر حقوقی در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برند برده می‌شوند تا در آنجا مورد بازجویی قرار بگیرند. در بسیاری از این موارد حتی این افراد مظنون مفقود می‌شوند.

در این گزارش آمده است، شرکت بلک واتر دارای قراردادی با پنتاگون درباره جمهوری آذربایجان است و بر اساس این قرارداد این شرکت نیروی ویژه عملیاتی تحت عنوان گربه‌های دریا را برای نیروی دریایی جمهوری آذربایجان تربیت می‌کند.

در مورد این قرارداد پیش از این چندین بار مطبوعات آمریکا مطالبی را منتشر کرده‌اند. در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است، مزدوران استخدامی شرکت‌های آمریکایی حدود 750 تا 1000 دلار حقوق دریافت می‌کنند. این مزدوران از میان سربازان پیشین انتخاب و به طور ویژه برای ماموریت‌های محوله آماده می‌شوند.

 در سال 1973 از مزدوران شرکت بلک واتر برای سرنگون کردن دولت سالوادور آلنده در شیلی استفاده شده است. اکنون نیز هزاران مزدور در عراق خدمت می‌کنند که البته زندگی آنها با مخاطره روبه‌رو است.

مثلا وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که تا کنون بیش از هزار آمریکایی که بر اساس قراردادهای مختلف در عراق کار می‌کرده‌اند به قتل رسیده‌اند که در میان آنها مزدوران شرکت بلک واتر هم وجود دارند. در این دو کتاب همچنین مطالبی درباره دسته‌های نظامی مزدوران آمریکا که در دهه 1970 در نیکاراگوئه و هند فعالیت‌ داشته‌اند منتشر شده است.

کد خبر 29028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز