شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

ترجمه احسان تقدسی: پنتاگون بودجه محرمانه‌ای را برای تغییر افکار عمومی عراق به سود ایالات متحده اختصاص داده است

پنتاگون 300 میلیون دلار را طی 3 سال آینده به پیمانکاران آمریکایی خواهد داد تا از طریق اجرای برنامه‌های تفریحی، مکان‌های عمومی و تبلیغ در رسانه‌های عراق و... بتوانند بر افکار عمومی عراق به سود آمریکا تاثیرگذار باشند.

4 پیمانکار آمریکایی اجرای این طرح را برعهده دارند. طرح ویژه پنتاگون، عملیات روانی-  اطلاعاتی نام دارد و همزمان با کاهش خشونت‌های عراق و نیز کاهش سربازان آمریکایی حاضر در عراق اجرا خواهد شد.

در سال‌های اخیر نقش پنتاگون در آنچه جنگ تفکرات نامیده می‌شود، افزایش قابل توجهی داشته است.

پنتاگون معتقد است کنترل اطلاعات از مهم‌ترین عوامل موفقیت در جنگ با شورشیان محسوب می‌شود. پیمانکاران فرهنگی و کارشناسان ارتباطات هم‌اکنون بخشی جدایی ناپذیر از ارتش آمریکا در عملیات‌های آن، از شرق اروپا تا افغانستان به‌حساب می‌آیند.

به باور فرماندهان پنتاگون عملیات رسانه‌ای موجب توسعه و تحکیم طرح جنگ‌های روانی آمریکایی‌ها در عراق خواهد شد و شرکت‌های طرف قرارداد با اختصاص برخی سایت‌های اینترنتی به این برنامه و پخش مقاله در رسانه‌های آمریکایی، عراقی و بین‌المللی سعی خواهند کرد تا افکار عمومی عراق را به سود سیاست‌های ایالات متحده تغییر دهند.

شرکت بین‌المللی اس‌  او  ‌اس سال 2006  قراردادی را درخصوص جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات به‌مدت 2 سال و به مبلغ 200 میلیون دلار با آمریکا منعقد کرد.این شرکت یکی از 4 شرکتی است که در این طرح محرمانه فعالیت دارد.

تاکنون صدها میلیون دلار در طرح‌های مشابه در عراق هزینه شده است. یک افسر عالی‌رتبه ارتش آمریکا در این باره می‌گوید: عملیات روانی ارتش آمریکا از سال 2003 و همزمان با سقوط رژیم صدام آغاز شد.

پنتاگون معتقد است با وجود سرمایه‌گذاری فراوانی که ایالات متحده در بخش تبلیغات روانی انجام داده است اما کماکان در برخی موارد، تبلیغات گروه تروریستی القاعده، وب‌سایت‌ها و ویدئوهای این گروه به‌شدت عملیات رسانه‌ای آمریکا را تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

آمریکا امیدوار است، تولیدات جدید طرح عملیات روانی بتواند قدرت رقابت بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد. کارشناسان پنتاگون مدعی‌اند عملیات رسانه‌ای در 2سال گذشته تاثیر فراوانی در  رشد مخالفت با  القاعده توسط عراقی‌ها داشته است.

4 شرکتی که در این طرح به پنتاگون کمک خواهند کرد عبارتند از: اس‌او‌اس، گروه لینکلن، ‌ام‌پی‌آر‌‌ای و صنایع لئونی. همه شرکت‌های مزبور متخصص ارتباطات راهبردی هستند و در طرح‌های پیشین پنتاگون هم شرکت کرده‌اند.

شرکت‌های شرکت‌کننده در طرح عملیات روانی پنتاگون تاکنون خواستار توجیه امنیتی خود نسبت به اوضاع، افزایش توانایی صحبت به زبان عربی و آشنایی با فرهنگ عراق شده‌اند.

دولت آمریکا همچنین تلاش فراوانی کرده است تا همزمان با عملیات روانی خود، دولت عراق را هم به همراهی با سیاست‌های خود متقاعد کند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات پیمانکاران آمریکایی در طرح عملیات روانی در عراق، راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی، برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی، انتشار مقالات در مطبوعات عراق، آمریکا و سایر نشریات بین‌المللی خواهد بود.

ایجاد ایستگاه رادیویی، انتشار ماهانه 300 مقاله و گزارش با موضوعات اقتصادی، تفریحی و... از دیگر اقدامات مد نظر پیمانکاران آمریکایی در مرحله عملیات اطلاعاتی- رسانه‌ای در عراق خواهد بود.

واشنگتن پست- 3  اکتبر2008

کد خبر 64900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز