سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: یک تحلیل‌گر وزارت دفاع آمریکا و یکی از مهندسان سابق شرکت بوئینگ به جاسوسی برای جمهوری خلق چین متهم شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، علاوه بر این دو مهاجر چینی و تایوانی به اتهام همکاری با تحلیل‌گر وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه 11 فوریه، در جریان حمله ماموران اف بی آی به خانه‌ای در نیواورلئان دستگیر شدند.

گفته می‌شود میان فعالیت این دومرد چینی و تایوانی ارتباطی برقرار نبوده و پرونده آن‌ها به طور مجزا از هم پیگیری می‌شود، در مورد اول گرگ برگرسن 51 ساله تحلیل‌گر وزارت دفاع آمریکا که در الکساندریا فعالیت می‌کرده اطلاعات طبقه‌بندی شده وزارت اطلاعات آمریکا را به یک تایوانی دارای تابعیت آمریکا که به مبل فروشی در نیواورلئان اشتغال داشته می‌فروخته و این مرد تایوانی نیز اطلاعات خود را در ختیار دولت چین می‌گذاشته است.

این اطلاعات شامل برنامه دولت آمریکا برای فروش تسلیحات و یا سایر تکنولوژی‌های نظامی طی پنج سلال آینده به تایوان بود.

مشخص نیست برگرسن در ازای فروش اطلاعات چه مبلغی دریافت می‌کرده و یا این‌که از واگذاری نهایی این اطلاعات به دولت چین آگاه بوده و یا خیر.

گفته می‌شود سومین فرد مظنون به جاسوسی که فردی چینی بوده به عنوان رابط میان جاسوس تایوانی و دولت چین عمل می‌کرده است.

از سویی دیگر بی بی سی گزارش داده است که یک مهندس سابق شرکت هواپیماسازی بوئینگ متهم است جزئیاتی درباره شاتل‌های فضایی و سایر برنامه‌های فضایی آمریکا را در اختیار چینی‌ها گذاشته است.

دونگفان گرگ چونگ که 72 سال دارد، به هشت فقره جاسوسی اقتصادی، توطئه و اظهارات کذب به ماموران اف بی آی متهم شده است. وزارت دادگستری آمریکا گفته است  چونگ که تبعه آمریکا است برای مدت 30 سال در صنایع فضایی به ویژه در راکویل اینترنشنال و نیز شرکت بوئینگ مشغول به کار بوده است.

وی در سال 2002 بازنشسته شد اما تا سال 2006 به‌طور قراردادی با بوئینگ همکاری می‌کرد. بر اساس این اتهام‌ها او اسرار مالی بوئینگ را در ارتباط با شاتل فضایی، هواپیماهای ترابری نظامی سی 17 و راکت دلتا 4، برای چین به سرقت برد.

او همچنین متهم است که 24 دستورالعمل محرمانه مربوط به بمب افکن‌های بی 1 را به چین فرستاده است. به گفته بازپرسان، چونگ از سال 1979 از مقام‌های چینی برای جاسوسی دستور می‌گرفته است.

تام اوبراین یک مقام قضائی آمریکا درباره چگونگی آغاز همکاری چونگ با دولت چین به خبرنگاران گفت که او با ارسال نامه‌ای به چین ابراز تمایل به خدمت به سرزمین مادری خود کرده بود.

وزارت دادگستری اعلام کرد: چونگ احتمالا با "چی ماک" یک مهندس دیگر چینی که سال گذشته به جاسوسی نظامی برای چین گناهکار شناخته شد، مرتبط است. چونگ اگر مجرم شناخته شود ممکن است به 100 سال زندان محکوم شود.

کنت وینستین مشاور دادستان کل آمریکا گفت: این دستگیری‌ها به دنبال آخرین تلاش چین برای دستیابی به اطلاعات فوق سری سیستم نظامی آمریکا و فروش تسلیحات این کشور انجام می‌گیرد.مشاور دادستان آمریکا جاسوسان چینی را بسیار ماهر و زبردست توصیف کرد و گفت: چین در زمینه جاسوسی کاملا مصمم عمل کرده و از روش خاصی پیروی می‌کند.

وینستین افزود: جاسوسی دولت چین از صنایع نظامی و فضایی آمریکا تهدیدی علیه امنیت ملی و موقعیت اقتصادی ما در جهان محسوب می‌شود. در واقع سازمان‌های جاسوسی خارجی که تلاش دارند وارد سیستم‌های امنیتی ما شده و تکنولوژی و اطلاعات نظامی ما را بربایند، تهدید علیه امنیت ملی ما به حساب می‌آیند.

کد خبر 44063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز