همشهری آنلاین: دادستانی فدرال آمریکا چهارشنبه 26 مارس اعلام کرد: آژانس امنیتی صدام حسین مدتی پیش از تهاجم آمریکا به عراق هزینه سفر سه قانونگذار آمریکایی به عراق را تقبل کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، سه قانونگذار دموکرات ضد جنگ آمریکایی در اکتبر سال 2002 و در زمانی که جورج بوش رییس جمهوری آمریکا قصد داشت کنگره این کشور را به صدور مجوز جنگ علیه عراق متقاعد کند، به عراق سفر کرده بودند. این سه قانونگذار در زمان سفر به عراق خواستار پیدا کردن راه حلی مسالمت‌آمیز جهت حل بحران میان آمریکا و این کشور شده بودند.

دادستانان فدرال آمریکا اعلام کرده‌اند که این سفر را مثنی حنوطی یک مقام عراقی‌‌اصل  سازمان خیریه در ایالت میشیگان آمریکا تقبل کرده بود.

این مقام سازمان خیریه ایالت میشیگان روز چهارشنبه به  تدارک این سفر به درخواست دولت صدام حسین متهم شده است. ادعا شده است که مقامات امنیتی وقت عراق هزینه این سفر را از طریق یک واسطه پرداخت کرده بودند و معادل دو میلیون بشکه نفت نیز به مثنی حنوطی پاداش داده بودند.

مثنی حنوطی روز سه شنبه 25 مارس در حالی که از سفر خاورمیانه به آمریکا بازگشته بود، بازداشت شد. حنوطی روز چهارشنبه در دفاع از خود نسبت به اتهام فعالیت در نقش مامور امنیتی یک کشور خارجی ادعای بیگناهی کرده است.

حنوطی طی سال‌های 1999 تا 2006 در مقام هماهنگ کننده روابط عمومی یکی از موءسسات خیریه ایالت میشیگان موسوم به" زندگی برای آسایش و توسعه"، فعالیت می‌کرده است. این موءسسه خیریه پس از جنگ اول خلیج فارس جهت تامین منابع مالی کمک‌های انساندوستانه به عراق تاسیس شده بود.

دادستان‌های فدرال آمریکا ادعا کرده‌اند که حنوطی از سوی سرویس امنیتی عراق مامور نظارت بر کنگره آمریکا شده بود. ادعا شده است که حنوطی از سال 1999 تا سال 2002 فهرستی از قانونگذاران آمریکایی  را که از لغو تحریم‌های عراق حمایت می‌کردند به سرویس امنیتی عراق ارائه داده است.

با وجود آنکه در ادعانامه علیه مثنی حنوطی نامی از سه قانونگذار دموکرات آمریکایی که پیش از آغاز تهاجم به عراق به این کشور سفر کرده بودند، برده نشده است، اما تاریخی که در این ادعانامه درباره زمان این سفر به آن اشاره شده با زمان سفر نمایندگان دموکرات جیم مک درموت از ایالت واشنگتن، دیوید بونیور از ایالت میشیگان و مایک تامپسون از ایالت کالیفرنیا به عراق تطبیق می‌کند.

دین بوید سخنگوی داستانی آمریکا اعلام کرد: ماموران تحقیق اطلاعی از این مساله ندارند که آیا سه قانونگذار آمریکایی از این مطلب آگاه بوده‌اند که هزینه سفرشان توسط دولت صدام پرداخت شده یا خیر.

مایکل د سزار سخنگوی مک درموت گفته است: مسلما ما در آن زمان اطلاعی از این مساله که  هزینه سفر توسط صدام  تقبل شده نداشتیم و هدف ما از این سفر صرفا آگاهی از وضعیت مصیبت بار کودکان عراقی بوده است.

از میان این سه قانونگذار آمریکایی، درموت و تامپسون به دلیل دیدگا‌ه‌های ضد جنگ در حوزه‌های انتخابیه خود از محبوبیت فراوانی برخوردارند. بونیور نیز دیگر در کنگره آمریکا عضویت ندارد.

طی سفر به عراق سه قانونگذار آمریکایی یاد شده نسبت به ادعاهای دولت بوش مبنی بر اینکه صدام سلاح‌های کشتار جمعی را انباشت کرده بود، ابراز تردید کرده بودند.

کد خبر 47181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز