چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

علی شاکری: برنامه آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال ایران در راه حضور در بازی‌های المپیک پکن با انجام تغییراتی برای بازبینی مجدد به شورای برون‌مرزی سازمان تربیت‌بدنی ارسال شده‌است، تا با طی کردن مراحل اداری و تأیید به مرحله اجرا درآید.

محمود مشحون با تأیید این موضوع در مورد دلایل نیاز به تغییرات در برنامه‌های قبلی در گفت‌وگو با همشهری گفت: «قبل از سال جدید در جلسه‌ای با حضور علی‌آبادی رئس سازمان تربیت‌بدنی که به ارائه برنامه‌های تیم ملی در راه المپیک اختصاص داشت، وی با دلایل منطقی خواست تا فواصل مدت زمان بازگشت به ایران افزایش یافته و روزهای اردوی خارج  از کشور نیز کاهش یابد تا بازیکنان از نظر عاطفی دچار مشکل نشوند.»

به این ترتیب موضوع از سوی مدیر سازمان تیم ملی و اعضای این سازمان مورد بررسی مجدد قرار گرفت و برنامه جدید به شورای برون‌مرزی ارسال شد. البته قبل از ارسال به شورای برون‌مرزی، در مورد تغییرات جدید با معاونت توسعه ورزش قهرمانی نیز هماهنگی لازم به عمل آمد.

  • تغییرات جزیی بود؟

بله، یکی اینکه فاصله بازگشت به تهران و سفر بعدی 3 روز در نظر گرفته شده بود و زمان  یکی از سفرها هم 22 روز بود که هر دو مورد اصلاح شد.

  • برنامه بازی‌های تدارکاتی قطعی شد یا اینکه احتمال تغییراتی دیگر هم وجود دارد؟

برنامه بازی‌های تدارکاتی قطعی شد و به ترتیب از خردادماه تیم ملی ابتدا راهی ایتالیا می‌شود و سپس با حضور در صربستان به تهران بازمی‌گردد. پس از چند روز، نوبت سفر به استرالیا خواهد بود که بعد از بازگشت از استرالیا، تیم راهی کرواسی و از آنجا عازم اسلوونی و سپس لیتوانی خواهد  شد.

در نهایت  نیز پس از یک هفته تیم ملی عازم مسابقات جام دایموندبال در چین می‌شود. در فاصله بازی‌های المپیک و مسابقات دایموندبال هم با توافق قبلی که با رؤسای فدراسیون‌های روسیه، آنگولا و چین داشتم، به احتمال زیاد تورنمنتی با حضور این 3 تیم و ایران انجام خواهد شد.

  • با این حساب بازی تدارکاتی با حریفان در داخل کشور پیش‌بینی نشده است.

اکثر تیم‌های راه‌یافته به المپیک در مدت باقیمانده تا المپیک ترجیح می‌دهند در تورنمنت‌ها شرکت کنند و کمتر تن به یک یا دو بازی خواهند داد. از سوی دیگر هزینه سنگین ارسال بلیت و اسکان هم دست ما را تا حدود زیادی در این زمینه می‌بندد. با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که بیشتر راهی تورنمنت‌هایی شویم که حریفان بزرگی در آن حضور دارند.

  • سفر به آمریکا هم  منتفی شد؟

هنوز منتفی نشده است. آنها دعوت کردند که ما برای 3 بازی به آمریکا برویم و ما هم با توجه به شرایط حاکم بر این شهر نپذیرفتیم.  ما شهر «یوتا» را پیشنهاد دادیم که  شهری است که با روحیات ما بیشتر سازگاری دارد و آنها هم با ارسال دعوت‌نامه‌ای جدید قبول کردند. تصمیم در مورد رفتن به آمریکا  برعهده مسئولان کشور و سازمان تربیت‌بدنی است.

  • در آنجا قرار است با چه تیم‌هایی بازی کنیم؟

با 3 تیم انتخاب شده از کالج‌ها که برای راهیابی به NBA تلاش می‌کنند.

  • پس از هشدارهای سرمربی و مدیر تیم‌های ملی، شما هم به بازیکنان در زمینه جدی ظاهر شدن در تمرینات هشدار دادید و عنوان کردید هنوز عظمت المپیک را درک نکردید؟

واقعاً درک نکرده‌ایم. من نه قبلاً در چنین رویداد بزرگی شرکت کرده‌ام و نه از نزدیک دیده‌ام، چه برسد به جوان‌ها  و بازیکنان  حضور در المپیک آرزوی هر ورزشکاری است. در آن جلسه به بازیکنان هشدار دادم که با تمام وجود تن به تمرینات  سخت اردویی بدهند و همه تلاش خود را به کار گیرند.

کارت  سبز و کارت دعوتی هم از قبل برای کسی صادر نشده است، آنهایی به المپیک خواهند رفت که به دور از سابقه قبلی‌شان بیشترین زحمت را بکشند و از هر نظر شایسته باشند.

  • برگردیم به تیم جوانان. آیا نبوشا با سفارش ترومن سرمربی این تیم شده است؟

اصلاً. ما با توصیه و سفارش ترومن، نبوشا را برای تیم جوانان استخدام  نکرده‌ایم. پروژه  جذب سرمربی جوانان مربوط به 10 ماه پیش در ژاپن است.

ما از میان 4 گزینه‌ای که داشتیم از زوران، معرف ترومن به بسکتبال ایران و رئیس توسعه فدراسیون بین‌المللی بسکتبال خواستیم تا به ما در انتخاب بهترین از جمع این 4 نفر کمک کنند.

هم زوران و هم ترومن به او رأی دادند و ما هم پس از اردویی 15 روزه با بررسی کامل نبوشا در تمرینات تیم جوانان و مشورت با دستیاران ایرانی‌اش، قراردادی 5 ماهه با او بستیم.

  • کادر فنی قبلی هم از جمله رضا نوری با او کار خواهند کرد؟

به نبوشا هم گفتیم، شیوه ما کارگروهی و تیمی است. رضا نوری، افشین رضاپور و اثنی‌عشری هم با حفظ سلسله مراتب در کنار نبوشا خواهند بود.

  • تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر در فصل جاری افزایش می‌یابد؟

افزایش و کاهش تیم‌ها بستگی به شرایط آنها دارد. اگر استقبال خوب باشد و از نظر کیفی شرایط مهیا، فدراسیون آمادگی افزایش تعداد تیم‌ها را دارد ولی برخلاف سال‌های گذشته ترجیح می‌دهیم به سمت قانونمند شدن حرکت کنیم.

برخی از تیم‌ها که در سال‌های قبل با تبصره و کمک ما به لیگ آمده بودند، امتحان خوبی پس نداده‌اند. ما هم تجربه برگزاری لیگ برتر با 16 تیم را هم داریم ولی معیار اول ما کیفیت لیگ خواهد بود.

  • برای دانش‌افزایی مربیان داخلی چه برنامه‌ای دارید؟

برخی از مربیان اسمی ما هیچکس به جز خودشان را قبول ندارند، وگرنه حضور در تمرینات تیم ملی می‌تواند بهترین کلاس برای دانش‌افزایی آنان باشد. البته به‌زودی در جلسه‌ای با حضور رؤسای هیأت‌ها از آنان می‌خواهیم که مربیان جوان‌شان را با هزینه فدراسیون به تهران اعزام کنند تا از نزدیک با نحوه تمرین دادن ترومن آشنا شوند.

کد خبر 49759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز